otohaber_logo
Haberler
4x4 olunca neden feribot ücreti değişiyor?
Honda CR-V, Toyota RAV4 veya Subaru Forester gibi SUV’ların bazılarının ruhsatında arazi aracı, bazılarındaysa otomobil yazıyor.
4x4 olunca neden feribot ücreti değişiyor?

Araçlardaki bu farklı tanımlamalar nedeniyle mesela feribot geçişinde ödenen ücrette değişiyor. Bu doğru olabilir mi? Bu SUV'lar, yerden yüksek yapıları nedeniyle yol tutuş özellikleriyle binek otomobillere göre nispeten daha zayıf oldukları belirtiliyor. Bu durumda Forester'da kullanılan simetrik 4 tekerlekten çekiş teknolojisi diğer iki araca göre yol tutuş anlamında bir üstünlük sağlıyor mu? Ayrıca son zamanlarda SUV'ların ağırlıklı olarak şehir içinde kullanılıyor oluşu sebebiyle yakıt tüketimini düşürmek amacıyla birçok yeni modelde (Örneğin VW Tiguan) sadece önden çekişli olarak sunulan modeller de var. 4x4 modeller yerden yüksek olmalarına rağmen çekişin daha fazla tekerlekten yapılmasından dolayı tutuş kaybı yaşamazken, sadece önden çekişli bu tipte yerden yüksek bir araçta güvenlik riski alınmış olmaz mı?

Sayın Ertuğrul ARABACI,

Toyota RAV4, aktif tork kontrollü sürekli 4 tekerlekten çekiş (4WD) aktarmasına sahiptir. Bundan dolayı Sanayi Bakanlığı'ndaki homologasyon düzenlemesinde Toyota RAV4 güncel modeller için ruhsatta "Binek Vasıta" olarak geçmektedir. Ancak yine de sorunuza istinaden İDO yetkilileri ile yaptığım görüşmede feribot tarifelerinin ruhsata göre belirlendiği ve Toyota RAV4 ruhsatlarının bazılarında binek, bazılarında ise arazi aracı yazıldığından dolayı kategorik ücretlendirme yapıldığını öğrendim. İşin gerçeği Hem Toyota RAV4, hem de Honda CR-V'nin model yıllarına bağlı olarak ruhsatlarında farklılıklar bulunduğundan, ruhsatta yazan kategoriye göre ücretlendirme yapılması gerekmektedir. Subaru Forester'da kullanılan simetrik sürekli 4 tekerlekten çekiş sistemi (AWD), her bir tekerleğe aktarılan tork miktarının sürekli şekilde ve gerçek zamanlı olarak ayarlanması sayesinde, diğer AWD sistemlerine göre üstünlük sağlayabiliyor. Simetrik sürekli 4 tekerlekten çekiş sistemiyle; aracın savrulma momentinin azaltılması ve aracın virajı daha kolay dönmesi amaçlamıştır. Bu sayede daha dengeli ve temkinli bir direksiyon hakimiyeti elde edilir. Peki RAV4 durum ne? Arazi şartlarında otomatik olarak devreye giren 4 tekerlekten çekiş sistemi, anında tutunmayı üst limitlerine çıkartıyor. Forester'in aktarma sisteminde rakiplerine göre sistem farklılığı var. Ancak bu durum büyük performans farkları ortaya çıkarmıyor. Tiguan'da sunulan önden çekiş sistemi de bu temel dinamiklerden beslenmektedir. 4 tekerlekten çekiş sistemine göre Tiguan'da sunulan önden çekiş sistemiyle, ekonomik, az bakım gerektiren ve düşük yakıt tüketimi sunulması amaçlanmıştır. Araçların yol tutuş özelliklerini etkileyen birçok değişkenden biri de aktarma sistemidir. Önden çekişli araçlar; aktarma organlarında daha az sayıda hareketli aksamın bulunması, şaftın (kardan milinin) bulunmaması, güç iletiminin kolaylaşması ve iç mekanın daha geniş kalmasına neden oluyor. Tüm bu faktörlere bağlı olarak yakıt ekonomisinin sağlaması gibi avantalara da sahiptir. Ayrıca önden çekişli araçlarda, aracın virajlardaki savrulma davranışı ve normal sürüş koşullarındaki tepkileri daha kararlıdır. Bunun karşısında optimum aktarma sağlamasına rağmen 4x4 ve AWD gibi sistemler daha ağır ve pahalıdır. Bu araçlarda devrilme eğilimini azaltmak ve yol tutuşu iyileştirmek için araç daha fazla elektronik sistemlerle desteklenir. Gücün 4 tekerleğe birden aktarıldığı araçlar, özellikle kaygan zeminli virajlarda daha rahat kontrol edilebilir ve ESP'nin daha geç müdahale etmesi sağlanır.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.