ARKADAŞINA GÖNDER
Yayalar İçin Havayastığı
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

HABERLER

Yayalar İçin Havayastığı

27.03.2012 Salı
YAYA HAVAYASTIĞI

Çarpmaya dayalı yaya kazalarında yaralanma ve ölüm riskini en aza indirgemek amacıyla tasarlanan yaya havayastığı dünyada ilk kez bu araçta kullanılacak.

Dikkatsiz ların veya hızlı gittiği için duramayan sürücüleri sebep olduğu ölümcül trafik kazalarında hayatını kaybedenlerin oranı dünya genelinde azımsanmayacak kadar çok. Bu kazalarda yayaların çoğunun, kendisine çarpan otomobilin şiddetiyle kafasını aracın ön camına çarpıp ölmesi yüksek ihtimalli.

gelişiminde ve üretiminde uzman bir kurum olan Autoliv markasının yaptığı araştırmada 30 km/s ile giden bir otomobilin çarptığı yayanın kafa travması geçirme ihtimali yüzde 100'e çok yakın. Hız arttıkça da yayanın parçalanması söz konusu! Autoliv'in geliştirdiği Yaya Koruma Havayastığı (PPA) projesi kapsamında ise PPA'lı bir araçta yaralanma riski 30 km/s'de yüzde 9 olurken, 40 km/s'de ise yüzde 15'e düşüyor.

Yapılan çalışmalardan biri de İngiltere'de bulunan Cranfield Üniversitesi'ne aitti. Cranfield Üniversitesi öğretim görevlileri ve öğrencileri tarafından 2009 yılında tamamlanan projede Fiat Stilo üzerinde yapılan bu çalışmalar da olumlu sonuç verdi ama, sistem proje üzerinde kaldı. Bunların dışında Ford, Bosch ve diğer bir çok marka konularında çeşitli çalışmalar yaptılar. Ancak bu sistem dünyada ilk defa 'nun V40 modeliyle seri üretime geçiyor.

Volvo'nun Cenevre Otomobil Fuarı'nda tanıttığı V40 modelinde görev yapacak olan yaya havayastığında aracın ön tamponunda bulunan sensörler yayanın otomobile çarptığını algılıyor. Bu algılamayla birlikte motor kaputunun arka uç kısmı, yani açıp kapama menteşeleri devreye giriyor. Hafifçe yukarı kalkan motor kaputu, o sırada kaputun üzerine düşen yayanın darbe şiddetini azaltırken o esnada da yaya havayastığı açılarak motor kapağının altındaki bölüm ile ön cam alanının yaklaşık üçte birini ve A sütununun alt tarafını kaplıyor. Şişen havayastığı ve yükseltilen motor kaputuna çarpan yaya, bu sayede kaza anından olabilecek minimum yaralanmayla ayrılıyor. Özellikle yayanın kafasının ön cam yerine yaya havayastığına çarpması, ağırlık kuvvetini motor kaputuyla azaltıp, kolu veya gövdesi üzerine düşmesi, en az hasarla, ölüm riskini azaltacak gibi görünüyor. Bu sistem sayesinde çok sayıda kişinin hayatı kurtulurken otomobil yine üzerine düşeni yapıyor.

Başta yaya havayastığı olmak üzere çok sayıda teknolojiyi bünyesinde içeren , mayıs ayında üretilmeye başlanacak. Bu sistemlerin çalışma verimleri ve avantajları ise Euro NCAP'in yeni standartlarında test edilerek tescillenecek. Volvo yetkilileri, V40'ın bu testlerden 5 yıldız alması konusunda araçlarına oldukça güveniyorlar.

Yayalar için tasarlanan havayastığının nasıl çalıştığını görmek için tıklayınız...

kalan karakter 2000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan OTOHABER veya otohaber.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BİZE ULAŞIN