otohaber_logo
Haberler
Fiat Geleceği Gazda Görüyor
Ne elektriklilerin ne de hibridlerin geleceğin ihtiyaçlarına yeterli cevap veremeyeceğini öngören İtalyan üretici, çevre ve tüketim konularında CNG kozunu ön plana çıkartıyor. Engine Of The Year ödüllerinin adaylarından TwinAir CNG’yi Milano’da kullandık.
Fiat Geleceği Gazda Görüyor
İtalyan üretici Fiat son dönemde sıkıştırılmış doğalgaz, yani CNG'ye önemli yatırımla yapıyor. Doğalgaz'ın 200-250 bar aralığında sıkıştırılmasıyla oluşan CNG ile mevcut model yelpazesindeki modellerin şimdiden 2020 çevre normlarını karşılamasını amaçlayan Fiat, 2011 yılında içlerinde benim de olduğum Engine Of The Year Jürisi tarafından "Yılın Motoru" seçilen 875 cc'lik 2 silindirli TwinAir'a CNG uygulamış. İtalyan markanın sadece 2012 yılında Ar-Ge'ye yaptığı 3.3 milyar Euro'luk yatırımın önemli bir kısmı da bu projelere gitmiş. Fiat'ın yaptığı öngörüye göre elektrikli otomobillerde bir abartı payı var ve 2020 yılında elektrikli otomobil payı sadece yüzde 2-3 oranında olacak. Tabii altyapı zorluğu, şarj süresinin uzunluğu, menziller ve alım maliyetlerini "eksi" kalemine kaydeden Fiat, bunun karşısında gelecek 200 yıldan fazla süre rezervlerde bulunacağı bilinen doğalgazın düşük maliyetlerine, düşük karbon emisyon oranlarına ve ürünün jeopolitik dağılımına güveniyor. Özellikle Chrysler işbirliğinden sonra gözünü Amerika pazarına diken İtalyan markanın hesaplarına göre de Amerika en yüksek doğalgaz rezervi ve kullanım oranıyla CNG'nin temelini teşkil ediyor. Amerika için de 3.0 lt'lik 136 HP gücündeki CNG motor hazır. Biz de ödüllü motorlu Panda'nın CNG versiyonunun direksiyon başına geçtik. İlk etapta benzinle çalışan Panda'da, küçük bir depo görselli tuşa basıyorsunuz ve CNG devreye giriyor. Standart bir benzinliye oranla çevreye yüzde 23 daha az karbon salımı yapan CNG'li Panda'da benzinli veya CNG'li kullanım farkını hissetmek zor. İlk olarak 1997 yılında CNG'li Marea'yla bu yola giren İtalyan markanın aradan geçen 16 yılda işine iyi çalıştığını anlıyoruz. Doblo'da 2010 yılında turbo beslemeli benzinli motorla CNG'ye geçen marka, 2 silindirli motorla Fiat Panda, Lancia Ypsilon ve Fiat 500L modellerinde 80 HP üretiyor. Kullandığımız Panda'da 72 litrelik iki CNG tankı vardı. Benzinli motordan farklı olarak CNG'li versiyonda yeni silindir kapakları, emme manifoltu ve motor kontrol ünitesi kullanılmış. Küçük yağ ve su pompasıyla da daha düşük titreşim sağlanırken motorun hafiflemesi de bir diğer artı olarak kayıtlarda. Emme supabının esnek zamanlama ayarına sahip olması tüketimi azaltırken, sürüşe uygun bir emmeyle de tüketimi optimize ediyor. Motorun hızlı ısınmasıyla ilk etaptaki tüketimin düşürülmesi amaçlanmış. CNG enjektörleri emme manifoltuna yerleştirilmiş. Yani İtalyan marka, 1997-2013 yılları arasında CNG'li olarak sattığı 500.000'den fazla binek ve ticari aracın aslında bir şanstan ziyade iyi bir çalışmanın ürünü olduğunu anlatıyor bizlere.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.