otohaber_logo
Haberler
Yedinci 5
BMW 5 Serisi yedinci nesliyle orta üst sınıfın kral tahtına oturmak istiyor. Ancak vatandaşı Audi A6 ve Mercedes E Serisi de farklı yönleriyle yeni 5 Serisi’nin bu yolda işini kolaylaştırmayacak.
Yedinci 5

BMW 5 Serisi, markanın tarihindeki en uzun soluklu model. 1972 yılında yollara çıkan ilk nesilden bu yana 7,6 milyondan fazla müşterinin tercihi 5 Serisi oldu ve halen satılmakta olan F10 kodlu güncel nesil markanın gelmiş geçmiş en çok satılan 5 Serisi nesli.

G30 olarak kodlanan ve 2017'nin ilk çeyreğinin sonunda Türkiye'de de olması beklenen yeni 5 Serisi'nin görevi zorlu. Bir yanda çok büyük bir başarı imza etmiş selefini sevenleri markadan uzaklaştırmamak, öte yanda da tercihini Audi A6 ve Mercedes E Serisi gibi diğer Alman orta üst sınıflarından yana kullananları markaya çekmek. Kısacası geleneği korurken geleceği de sunabilmek gerekiyor. BMW bu konuda yeni modeline bir hayli güveniyor. En azından tasarım yönünden.

İlk ikisi dışında, nesiller arası geçişte genelde çok cesur davranan BMW, G30'da ise selefinin ana hatlarını evrimleştirmeyi tercih etmiş. Markanın amiral gemisi 7 Serisi'nin hatlarının hakim olduğu tasarımda hem F10 seven gelenekçiler hem de yenilik hissi isteyen kitlenin beklentileri karşılanmaya çalışılmış. 4935 mm uzunluğundaki yeni 5 Serisi, selefinden 36 mm daha uzunken genişlik (+6 mm), dingil mesafesi (+7 mm) ve yükseklik (-2 mm) değerlerindeki değişimler çok daha kısıtlı tutulmuş. Yeni tip BMW böbrekleri, yani ön ızgara artık farlarla bütünleşirken otomobilin standart aydınlatma birimleri tam LED. BMW Selective Beam adı verilen opsiyonel adaptif farlar 500 metreye varan aydınlatma menziline sahip.

Ön çamurlukların alt kısmındaki hava tahliye kanallarıyla BMW 7 Serisi'nde izler sunan yeni 5 Serisi'nde markanın iki karakteristik özelliği ilk kez bir araya getirilmiş: Ön çamurlukların üst kısmından başlayarak otomobili çevreleyen kontur yeni modelde C sütununa doğru yönelerek Hofmeister kıvrımıyla bütünleşiyor. L formlu stopları korunmasıyla selefini hatırlatan arka bölümde artık tüm motor seçeneklerinde tamponun iki yanında birer egzoz çıkışı standart hale getirilmiş. Genişlik algısını da arttıran bu tasarım detayında egzozların çıkışları versiyonuna göre, yuvarlak, yamuk ve dörtgen formlu olacak. 530 litrelik bagaj hacmi hala satışta olan güncel nesilden 10 litre daha fazla ve opsiyonel olarak sunulan üç parçalı katlanır arka koltuklarla bagaj hacmini daha da arttırmak mümkün. Karoser tasarımındaki her detayın otomobile estetikle birlikte fonksiyonellik de katmasını hedefleyen BMW tasarımcıları ve mühendisler aerodinamik katsayısı 0,22 Cd ile sınıfının en iyi değeri olan bir otomobil ortaya çıkartmışlar.

7 Serisi'nde karbonfiber ve kompozit malzemeleri bolca kullanan BMW, daha geniş bir kitleye hitap eden 5 Serisi'nde bu pahalı malzemeler yerine alüminyum ve yüksek dayanımlı çelik ikilisinin şasi ve karoserdeki payını arttırıp motor ve donanım seviyesine göre 100 kilograma varan hafifleme elde etmiş. Bu sayede modelin en çok tercih edilen dizel versiyonu olması beklenen 520d'nin boş ağırlığı 1560 kg seviyesinden başlıyor. 2,0 lt'lik 4 silindirli dizel motorlu rakiplere bakıldığında Audi A6 2.0 TDI'ın 1660 kg ve Mercedes E 220 d'nin 1625 kg olduğu görülüyor.

Güncel neslinde oldukça geniş bir motor çeşitliliği sunabilen BMW 5 Serisi, Türkiye pazarında 170 HP gücündeki 1,6 lt'lik benzinli motorun görev yaptığı 520i versiyonuyla çok başarılı satış adetlerine imza attı ve hala da büyük bir talep görmeye devam ediyor. Yeni nesilde 1,6 lt'lik benzinli bir motorun başlangıçta olmayacağını şimdiden kesin olarak söyleyebiliriz. İlerleyen süreçte ÖTV avantajlı benzinli veya dizel bir motorun gelip gelmeyeceği şimdilik bir muamma. Markanın kısa bir süre önce açıkladığı yeni motor felsefesinde artık motorları 500'er cc'lik silindir blokları halinde üreteceği dikkate alındığında 1,5 lt'lik benzinli ve dizeller karşımıza çıkıyor. Gücü benzinlide 136 HP ve dizelde de 116 HP olan 1,5 lt'lik motorların bu halleriyle 5 Serisi'ne taşınmaları beklenmiyor. Bu yüzden yeni 5 Serisi'nin başlangıç motorları 2,0 lt'lik 4 silindirli üniteler olacak. 190 HP'lik dizel 520d ve 252 HP'lik benzinli 530i'de dört tekerlekten çekiş sistemi xDrive seçeneği de sunulacak. BMW'nin meşhur sıralı 6 silindirli motorlarını yaşamak isteyenler içinse 265 HP'lik dizel 530d ve 340 HP'lik benzinli 540i seçenekler arasında yer alıyor. Aracın satışı başladıktan kısa bir süre sonra şarj edilebilir hibrit 530e iPerformance ve M5'e hazırlık versiyonu diyebileceğimiz M550i xDrive da seçenekler arasına eklenecek. 530e için 45 km'lik elektrikli sürüş menzili ve 2,0 lt/100 km ortalama yakıt tüketimi çok iddialı. M550i 4,4 lt'lik çift turbo V8 motorundan 462 HP çıkartıp 0'dan 100 km/s'ye 4 saniyede ulaşıyor. BMW'nin SYNTAK (Synergy Thermoacoustic Capsul) adını verdiği teknoloji, motor ve şanzımanın hem ısı hem de gürültü kontrolünü iyileştiren bir çeşit kapsül. BMW'nin iddiasına göre bu sayede hem gürültü hem de ısı kontrol altında tutulup yakıt tüketimi ve konfor iyileştiriliyor. BMW'nin değişken dişli ve takviye oranlı Integral Active Steering adını verdiği adaptif direksiyon sistemi yeni 5 Serisi'nde elektromekanik bir hale gelirken, ilk kez 4 tekerlekten çekişli xDrive versiyonlarda da tercih edilebilecek.

Dış tasarımda evrimsel bir gelişimi tercih eden BMW, yeni 5 Serisi'nin iç mekanında daha kapsamlı değişiklikler yapmış. Ağabey 7 Serisi'nden yola çıkılarak tasarlanan iç mekanda, altıncı nesilde kokpite entegre olan bilgi ekranı yeni nesilde çıkıntılı hale getirilmiş. Sürücüye doğru eğimli orta konsol gibi karakteristik özellikler korunurken, gösterge tablosu dijital ve seçilen sürüş moduna göre arayüzü değişiyor. iDrive sistemiyle kokpit kontrolünde başarılı bir öncü olan BMW, yeni 5 Serisi'nde de yeni teknikler kullanmayı sürdürüyor. İlk kez 7 Serisi'nde karşımıza çıkan jest kontrolü özelliği geliştirilmiş ikinci sürümüyle yeni modelde kendine yer bulmuş. Aynı şekilde orta konsoldaki bilgi ekranında da modelin tarihinde ilk kez dokunmatik kontrol sunuluyor. Özet olarak bakıldığında sürücüye istediği ayarları yapması ve araç özelliklerine erişmesi için dört farklı yöntem sunuluyor: Merkezi iDrive kumandası, jest kontrolü, dokunmatik bilgi ekranı ve sesli komut. Henüz otomobili yakından inceleme fırsatımız olmadı ancak mevcut modelin işçilik ve malzeme kalitesindeki seviyesi ve sunduğu yaşam alanı dikkate alındığında yeni neslin çıtayı daha da yukarı taşıyacağını tahmin etmek zor değil.

Elektronik yardımcılar otomotivde yakın dönemin yıldızları. Sürücünün üstündeki yükü azaltarak hem konforu hem de güvenli ği arttıran bu sistemlerin en güncel halleri de yine yeni BMW 5 Serisi'nde karşımıza çıkıyor. Dinamik hız sabitleyiciyi tüm versiyonlarında standart olarak sunan yeni 5 Serisi'nde daha gelişmiş bir hız sabitleyici olan ACC (Active Cruise Control) ise opsiyon listesinde. 0-210 km/s aralığında çalışan ACC sayesinde 5 Serisi yarı otonom sürüşe adım atmış oluyor. Sistem otoyol çıkışı ve kavşaklar gibi özel trafik koşullarına göre de hızını ayarlarken, hız limitleri de otomatik olarak -15 km/s +15 km/s toleransında ayarlanarak otomatik olarak devreye alınabiliyor.

Opsiyon listesindeki Driving Assist Plus paketi de 5 Serisi'nin otonom sürüşteki en büyük yardımcıları arasında. Şerit değiştirme yardımcısı, şerit takip yardımcısı, yandan çarpma önleme sistemi ve önleyici direksiyon müdahalesi özellikleri bu paketin içeriğinde yer alıyor. Yönlendirme ve şerit kontrol yardımcısı 0-210 km/s hız aralığında şerit çizgilerini ve öndeki araçları referans alarak otomobilin izini takip etmesini sağlıyor. Sistemin devrede olması için sürücünün ellerinden birinin direksiyonda olması gerekiyor. Direksiyondaki kapasitif sensörler çok hafif dokunuşları bile sezebiliyor.

BMW'nin kendi içinde haberleşebilen yeni modellerinden oluşan filosunun bir parçası olan 5 Serisi, araç araca haberleşme teknolojisi sayesinde yoldaki bir arıza, kaza, sis, buzlanma gibi trafik güvenliğini tehlikeye atabilecek durumları merkeze ileterek filonun parçası olan diğer araçların da durumdan haberdar olmasını sağlayabiliyor.

BMW'nin sürücüsüne sunduğu konfor ve güvenlik donanımlarını yakalayabilen en ciddi rakibi Mercedes E Serisi. Zaten ilk aşamada asıl rekabet 5 Serisi ile E Serisi arasında yaşanacak. E Serisi'nde son derece gelişmiş elektronik yardımcılar varken, Audi yapılan güncellemeye rağmen rakiplerinin seviyesini yakalayamıyor. Ancak bu durum önümüzdeki yıl yollara çıkacak yeni nesille birlikte değişecek. Otomobilde özellikle multimedya ve çevrimiçi hizmetler konusunda büyük bir atılım bekleniyor.

Yazı: Eray Özgür

Sonuç: BMW'nin en çok satılan modeli olan 5 Serisi'ni yenilerken temkinli davranması çok normal. Alman marka eldeki mevcut müşteri kitlesini rahatsız etmeden ancak aynı zamanda da yeni bir kitle oluşturabilecek kadar özenli geliştirilmiş bir otomobile imza atmış. Durum en azından kağıt üzerinde böyle. Modelin sunduğu teknolojiler çok büyük beklentiler yaratıyor. Zira güncel nesil, bazı donanım zaafları dışında zaten çok iyi bir otomobildi. Yeni neslin bunu aşacağını tahmin etmek hiç de zor değil.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.