ARKADAŞINA GÖNDER
Honecker'in Mirasları
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

NOSTALJİ

Honecker'in Mirasları

24.10.2013 Perşembe
HONECKER'İN MİRASLARI

Doğu Almanya’nın en uzun süre görev yapan cumhurbaşkanı olan Erich Honecker hiçbir zaman karizmatik bir lider olarak kabul edilmese de, makam aracı olarak Citroen CX Prestige ve uzatılmış bir Volvo 760 GLE tercih etmesiyle hafızalara kazındı.

Küçük ya da büyük olmaları fark etmez, hediyeler her şeyi daha kolay bir hale getirebilir. 1978 yılında dönemin Citroen Genel Müdürü Raymond Ravenel'in Doğu Almanya'nın tepesindeki iki isim olan Erich Honecker ve Günter Mittag'a hediye ettiği iki Citroen CX Prestige de buna benzer bir anlama sahipti. İlk bakışta masum bir hibe gibi gözüken bu durum 8 Temmuz 1978'de Citroen ve Demokratik Almanya Cumhuriyeti (Doğu Almanya) ile imzalanan bir anlaşmayla farklı bir hal almıştı. Mosel kasabasında kurulması planlanan tesiste otomobil olmasa da yan sanayi parçaları üretilecekti. Erich Honecker birkaç hafta sonrasında yaptığı bir konuşmada Fransız endüstrisinin birinci sınıf temsilcisine teşekkür ediyordu.
Bazıları cumhurbaşkanının manipüle edildiğini düşünseler de Bay Honecker'in hediyesinin hidropnömatik süspansiyonla birlikte gelen yüksek konforunun etkisinde kaldığını da söyleyebiliriz. Prestige takısıyla birlikte 25 cm uzatılmış bir dingil mesafesine sahip olan CX, bu sayede gerçek bir limuzin haline gelmişti. O güne kadar Doğu Almanya'da kullanılan ZIL ya da Volvo 264 TE gibi sabit arka akslı ve ilkel limuzinlern karşısında bir UFO gibi duran CX, Honecker'e seyahatlerinde hem prestij ve ilgi hem de yüksek konfor katmıştı.
1982 yılında 264 Serisi'nin yerini alan Volvo 760, Bertone artık karoser uzatma işleri yapmadığı için Doğu Almanya'dan gelen talep üzerine İsveç, Langholm'de bulunan karoser üreticisi Nilsson tarafından bir limuzin haline getirilmişti. Honecker'in favorisinin neden Citroen CX Prestige olduğunu anlamak için iki otomobille de kısa birer tur atmak yeterli oluyor. Volvo 760 GLE'de genişlik dert edilmesi gereken son konu. Köşeli tasarım sayesinde çok daha ferah bir yaşam alanı sunulurken, bir kanepeyi andıran peluş arka koltuktaki atmosfer daha rahat. Ön koltukların sırtlıklarına entegre edilen katlanabilir koltuklar Honecker'e rapor veren devlet görevlilerinin acil durum tabureleri olarak kullanılırken, katlandıklarında oluşan genişlik devasa bir hal alıyor. Volvo'nun arka tekerlekleri yol pürüzlü olduğunda bunu araç içine net bir şekilde iletirken, Doğu Almanya'da başkentin ana caddeleri dışında pürüzsüz yollara rastlamanın imkansız olduğu da unutulmamalı.
Doğu Almanya döneminde uzunluk bir gurur meselesiydi. 5 metreye yaklaşan uzunluğuyla küçük bir otomobil olmanın çok uzağında duran Citroen CX Prestige, yine de o dönemde düşman kardeş Batı Almanya'da W 126 Serisi'nden Mercedes-Benz 600'lerin yanında biraz cılız kalabiliyordu. Bunun üzerine Erich Honecker, Volvo'sunu da uzatan Nilsson'dan Citroen CX Prestige'i de uzatmasını istedi ve 5.50 metrelik bu dev ortaya çıktı. Ancak aracın teslimat aşamasında Doğu Almanya'nın Batı'yla arasındaki sınır ve gümrük sorunları yüzünden aracın gelişi gecikti. Bu durum Erich Honecker'i oldukça kızdırmış olmalı. Çünkü kendisi 1987 Eylül'ünde Batı Almanya'yı ziyaret eden ilk Doğu Almanya Cumhurbaşkanı olduğunda Köln-Bonn Havalimanı'nda bir uzun bir Mercedes-Benz 600'e binmek zorunda kalmıştı.
Honecker'in 136 HP gücündeki Citroen CX limuzini bu seyahatte harika bir rol alabilirdi. Ancak kendisi 1989 yılına kadar İsveç'te kaldı. Doğu Almanya'ya çok kısa bir süre hizmet verebilen Citroen, 1989'un 9 Kasım'ında iki Almanya'yı ayıran Berlin Duvarı'nın yıkılmasıyla birlikte Doğu Almanya'nın da çökmesiyle henüz 7000 km'de emekliye ayrıldı. Klima, mavi tepe lambası, ek bir koltuk sırası ve şaşırtıcı derecede fazla küllüğün sunulduğu CX'te kaz tüyü yumuşaklığındaki koltuklar ve oldukça pahalı RFT Greifenstein Radyo-Kasetçalar dönemin lüksünü temsil ediyordu. Honecker ve müzik? Evet! 1976'da Cumhurbaşkanı seçilmeden önce müziği liberalleştiren Honecker aynı zamanda DDR Rock tarzını da destekleyen bir lider oldu. Zararlı müziğin gençlerin bilinçaltlarını ve yönelimlerini olumsuz etkilemesinden korkan Honecker, bu yüzden müziğin kontrolünü bırakmadı.
Pek çok lider, makam otomobili olarak zırhlı, kalın camlı, korkutucu ve halktan uzak limuzinler kullandı. Honecker ise şehre girerken zırhlı aracından bu Citroen'e geçiyordu. Ve bu CX otomobillere meraklı ve otomobilleri seven birinin koleksiyon otomobilinden soğuk gözükmüyor. Geçmişte komünizmin en uzun soluklu liderlerinden birine hizmet eden bu otomobillerin bugün düğün veya özel günler gibi keyifli aktiviteler için kiralanabilmesiyse ironik.
Yazı: Michael Harnischfeger-Eray Özgür

Citroen CX Prestige, asfalt üzerinde hidropnömatik süspansiyon sayesinde adeta süzülürken, tasarımı bir devlet başkanının otomobili için kesinlikle sıradışı. Arka koltuklarda iki yetişkin için cömert bir yaşam alanı sunulurken deri döşeme tercih edilmemiş.

Citroen'in aykırı ve radikal yapısı kokpitin her noktasına yansımış.


Düz yüzeyler, büyük Volvo'nun daha da heybetli görünmesini sağlıyor. Arkadaki katlanır koltuklara korumalar, tercümanlar ve Komünist Parti'nin üyeleri oturuyordu.


Köşeli kokpitteki Radyo-Kasetçalarda ekolayzır da sunulurken, mavi renk kokpitti de kullanılmış.


kalan karakter 2000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan OTOHABER veya otohaber.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.