ARKADAŞINA GÖNDER
Nostalji Testi | Fiat Palio 1.3 Multijet EL 2003
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

NOSTALJİ

Nostalji Testi | Fiat Palio 1.3 Multijet EL 2003

09.11.2016 Çarşamba
NOSTALJİ TESTİ | FİAT PALİO 1.3 MULTİJET EL 2003

1998 yılından bu yana Türkiye pazarında önemli bir yeri bulunan Palio, Fiat’ın Multijet atağından nasibini almayı başlardı. Bu sayede Palio’nun satış adetlerinde ciddi bir artış bekleniyor.

Üretimine Brezilya'da 1996 yılında, Arjantin ve Polonya'daysa 1997'de başlanan Fiat Palio'nun Türk tüketicisiyle tanışması 1998'i buldu. Tofaş (Türk Otomobil Fabrikaları A.fi) bantlarında üretimine başlanan Palio, sedan karoserli kardeşi Siena'yla birlikte Türkiye otomotiv sektöründe büyük beğeni topladı. Palio ve Siena; uygun satış ve parça fiyatları, yaygın servis ağı, kolay kullanılabilirliği ve çeşitli motor seçenekleriyle, kısa sürede Fiat Uno ve Tipo'nun tahtına oturmayı başardı. Bu sayede her kesimden insanın ilgisini çekmeyi başaran Palio ailesine güncel 1.2 lt 8V 60 HP, 1.2 lt 16V 80 HP ve 1.6 lt 16V 120 HP'lik Sporting dışında nihayet yıllardır beklenen dizel motor seçeneği de eklendi. Fiat Grubu'nda bir devrim niteliği taşıyan Multijet teknolojisi sayesinde, yıllar sonra nihayet bir dizel motora kavuşan Palio'nun bu modelle birlikte satış rakamlarında bir patlama bekleniyor. Fiat'ın Panda ve Punto'nun dışında şimdi de Palio ve kardeşi Albea'da da kullanılmaya başlanan 1.3 lt 70 HP'lik common-rail teknolojisinin kullanıldığı Multijet versiyonunun fiyatları 21 milyar 816 milyon TL'den başlıyor ve donanım paketlerine göre 27 milyar TL'ye kadar çıkabiliyor. SL ve EL ana donanı m paketlerinin haricinde klima, yolcu hava yastığı, ABS ve EBD gibi opsiyonel donanımların da kullanılabildiği sekiz fertli Palio Multijet ailesinden test sayfalarımıza konuk olan üyenin fiyatıysa 25 milyar 786 milyon 352 bin TL.

Tasarım ve iç mekan

1998'de üretilmeye başlanan Palio, 2002 model yılında iç ve dış tasarım açısından köklü sayılabilecek bir makyaj görmüştü. Camdan oluşan ve sinyal ile ana bölmenin ayrı konumlandırıldığı üzgün bakışlı farlar, makyajla tek parçalı ve desensiz bir hale kavuşturulmuştu. Bununla birlikte değişen logo da Palio'ya yansıtılmış ve ortaya çıkan kaput ızgarasının ortasında yer almaya başlamıştı. Tabii ki burun makyajı sadece bunlarla sınırlı değildi. Kaput, çamurluklar, tampon, yan aynalar, yan sinyaller ve sis farları da bu operasyondan nasibini almıştı. Bu görünümüyle güncel Fiat modellerine daha da yakın bir karaktere bürünen Palio'nun bagaj, arka cam, stop farları ve arka tamponu da değişerek daha modern bir görünüme kavuşmuştu.

Palio'nun değişmeden yerleri olarak sadece tavan, taban ve kapıları sayabiliriz. Kapılar açılıp içeriye bakıldığında bu makyaj operasyonunun iç mekanda da bir hayli etkin olduğu ortaya çıkı- yor. Gösterge tablosu ve orta konsol üzerinde yoğunlaşmış bu operasyonlar sonucu makyajlı Palio'nun daha etkileyici bir havaya kavuşmuş olduğunu da söyleyebilmek mümkün. Palio'da yeni uygulanmaya başlanan bir sistemse; Dual Tone olarak adlandırılan, otomobilin boyası ve iç döşemeleriyle uygun renklere sahip olan orta konsol. Dış tasarımda, sadece bagaj kapağında yer alan Multijet logosuyla diğer kardeşlerinden ayrılan otomobilin içindeyse bunu kanıtlayabilecek en belirgin nokta devir saati. 6000 d/d'yle sonlanan devir saatinde, motorun devir kesicisinin başladığı kırmızı çizgi 4800 d/d civarında. Gösterge tablosunun çevresini de kapsayarak orta konsolu geçen ve torpido kapağının bulunduğu bölmeye kadar uzanan kısmın daha farklı açık bir renk kullanılarak üretilmiş olması, Palio'nun içini olduğundan daha da ferah kılıyor. Orta konsoldaki hava ızgaraları, radyo-CD çalar ve iklimlendirme butonlarıyla birlikte, bu bölümün alt kısmına; iki adet cep ve kül tablasından oluşan küçük bir bölme daha eklenmiş. Palio'nun iç mekanındaki değişikliklerden biri de direksiyon simidi. Punto ve Panda gibi güncel otomobillerinden alınan direksiyon simidi, şık görünümünün yanı sıra sportif tutuşuyla da göz dolduruyor. Palio'da kullanılan plastiğin sert malzemeden yapılmış olması, ileride torpidodan gelebilecek olan sesleri şimdiden kulağımıza getiriyor. Bunun yanında işçilik kalitesi bakımından genel anlamda başarılı gibi görünen Palio'nun iç mekanının, küçük sınıftaki rakiplerine göre ferah olduğu da rahatlıkla hissedilebiliyor. Bunun yanında arka yolcular da çok iri olmadıkları sürece Palio'da rahat edebilecekler. 280 litrelik bagaj hacmi, koltuklar yatırıldığında 650 litreye kadar artırılabiliyor.

Donanım

Palio Multijet'in SL kodlu baz donanım paketinde; sürücü hava yastığı, yüksekliği ayarlanabilir hidrolik direksiyon, far yükseklik ayarı, elektrikli ön camlar, Fiat Code immobilizer, Follow Me Home sistemi, merkezi kilit, polen filtresi ve FPS (yangın engelleme sistemi) sunuluyor. EL donanı mıysa; sürücü koltuğuna entegre kol dayama, Dual Tone (çift renkli) konsol, içeriden bagaj açma kolu, radyo-kasetçalar, altı hoparlör ve klimayla baz modelden ayrılıyor. Palio EL'de; birçoğu test otomobilimizde de bulunan bazı ekstra donanımlar mevcut. Bunlar; ön sis farları, hafif alaşım jantlar, yolcu hava yastığı, yükseklik ayarlı sürücü koltuğu, radyo-CD çalar, ABS ve EBD olarak adlandırılabilir.

Performans

Punto ve Panda gibi artık Palio'nun da motor kaputunun altında, Fiat'ın yeni geliştirdiği 1248 cc hacminde common-rail tip, direkt enjeksiyonlu ve turbo ile intercooler destekli elektronik kontrollü bir motor bulunuyor. Türkiye'de ilk kez Punto'da kullanılmaya başlanan bu ikinci nesil common-rail motor, üstten çift egzantrikli ve 16 supaplı. 4000 d/d'de 70 HP'lik maksimum gücüyle, şimdiye kadar üretilen standart dizel motorlar arasında hacim/güç oranı açısından en güçlüsü olma unvanını kazanan bu motorun ağırlığı sadece 130 kg. 50 cm uzunluğunda ve 65 cm yüksekliğindeki bu mini motor, bu sayede mini segmentteki bir otomobilde bile kullanılacak boyutlara sahip. Periyodik bakım aralığı 20 bin'den 30 bin km'ye uzatılan Multijet'in aynı zamanda 80 bin km'deki triger kayışı değişimi gibi sorunları da bulunmuyor. 4 silindirli motor, 70 HP'lik gücünü 4000 d/d'de üretirken 1750 d/d'den itibaren tam 180 Nm'lik tork sunuyor. 1030 kg'lik otomobilin 0'dan 100 km/s'ye hızlanması fabrika verilerine göre 14.5 saniye. Palio'nun maksimum hızıysa 164 km/s. Bizim testlerimizdeyse bu değerler 14.8 sn ve 175 km/s olarak kayıtlarımıza geçti. Bu otomobilin en can alıcı özelliği kuşkusuz yakıt tüketimi. 100 km'de ortalama 4.6 lt motorin tüketen Multijet, bizimle birlikteyken de pek savurgan davranmayarak 5.5 lt/100 km'lik ortalama tüketim değeri yakaladı. Bu hesapla Palio Multijet, 48 litrelik yakıt deposuyla ortalama 873 km'lik bir menzile sahip.

Sürüş özellikleri

Fiat Palio, şasi yapısı ve görünümü itibariyle çok dengeli gibi görünmese de, özellikle motor sporlarında kazandığı başarılarıyla esrarengiz bir kimliğe bürünüyor. Türkiye Ralli Şampiyonası'nda genel klasman ve Super 1600 kategorisinde Fiat Abarth Motorsports takımı adına Volkan Işık pilotajında bu yıl şampiyon olmayı başaran Palio Super 1600, 215 HP'lik gücüyle bu kategoride üretilen ilk Türk ralli otomobili unvanını da elinde bulunduruyor. 2000 sezonunda başlayan Palio Cup yarışlarından sonra sportif anlamda, çoğu otomobil severin sempatisini kazanmış olan Palio, standart versiyonuyla da performans açısından ortalama bir çizgi yakalamış görünüyor. Hem oturma pozisyonu hem görüş açısı hem de ergonomi açısından ciddi bir problem yaratmayan Palio, Multijet motorunun sunduğu tork hissi ve bu sayede sürücüsüne ilettiği performansıyla da kendisini kanıtlamaya çalışıyor. Motor performansı konusunda, kağıt üstünde başarılı görünen Multijet, hızlanma istekli karakteriyle kendini göstermeye çalışıyor. Düşük devirlerde, özellikle 2500 d/d altında hiç ses seda gösteremeyen motor, bu devirden sonra, turbonun da yardımıyla gelen torkuyla Palio'yu bir anda ciddi bir ivmeyle çekmeye başlıyor. Fakat, 2500 d/d civarında başlayan bu işlem, 4000 d/d'den sonra etkisini kaybediyor ve sürücüsüne vites artırması için güçsüz güçsüz seslenmeye başlıyor. Sürücü vitesi artırınca, aynı senaryo devam ediyor. Düşük devirde kalan Palio, ilk başta yığılıyor, sonra birden ivmeleniyor ve 1500 d/d boyunca böyle davrandıktan sonra tekrar sönüp kalıyor. Otomobilin bu tutarsız hareketleri, çok tecrübeli olmayan sürücüler için bir tehlike yaratabilir. Özellikle ayak gaz pedalına tam basılıyken, 2500 d/d'de bir anda gelen torkla fırlayan Palio, önündekiler için korkulu anlar yaşatabilir. Daha önce kullandığımız ve aynı motora sahip Punto'da rastlamadığımız bu tepkiler, şanzıman oranlarından olsa gerek, bizi şaşırttı doğrusu.

Direksiyon sisteminin başarılı sayılabilecek tepkileriyle kontrollü bir yol tutuş karakteri sunan yumuşak süspansiyonlu Palio, çok zorlandığında ilk tepkisini Pirelli imzalı ince tabanlı ön tekerleklerinden veriyor.

Sonuç

Yıllarca birçok insanın beklediği sonunda oldu ve Palio dizel motora kavuştu. İleri teknolojiye sahip Multijet motor, Palio'nun kaputunun altında, sürücülerinin ceplerine sahip çıkacaktır. Fakat tepkili turbosuyla alışkanlık gerektirecek. Bunun yanında benzinli versiyonla neredeyse aynı etiket fiyatlarına sahip olması da Palio Multijet'in avantantajlarından biri olarak kabul edilebilir.