ARKADAŞINA GÖNDER
Nostalji Testi | Fiat Panda 1.2 Fire Dynamic 2003
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

NOSTALJİ

Nostalji Testi | Fiat Panda 1.2 Fire Dynamic 2003

09.11.2016 Çarşamba
NOSTALJİ TESTİ | FİAT PANDA 1.2 FİRE DYNAMİC 2003

Bu haftaki testlerimizden ilki, yedi zorlu rakip arasından “2004 Yılının Otomobili” seçilen ve Türkiye’ye ithal edilmesi düşünülen Fiat Panda. Bakalım Panda, kendisine verilen bu unvanı hak ediyor mu?

Önceleri Simba adı altında üretilmesi planlanan Fiat'ı n A segmentindeki konsept otomobili, ilk kez 2002 Bolonya Otomobil Fuarı'nda tanıtılmıştı. Fakat üretim aşamasına yaklaştıkça, bu otomobilin yeni bir isimle değil de, Fiat'ın 1980 yılından beri ürettiği superminisinin, yani Panda'sının mirasçısı olarak satışa sunulmasına karar verildi. 2004 model yılı için üretilmeye başlanan yeni Panda, Car of the year (Yılın otomobili) yarışmasına da aday olmuştu. Geçen günlerde sonlanan ve Avrupa'nın dört bir yanındaki 58 otomobil gazetecisinin oylarıyla verilen Yılın Otomobili ödülünün bu yılki talihlisi Fiat Panda oldu. 35 adayla başlayan oylama, ilk eleme sonucunda 7'ye indirilmişti. Finale kalan BMW 5-Serisi, Mazda3, Nissan Micra, Opel Meriva, Toyota Avensis ve VW Golf arasından birinci seçilen Fiat Panda, bu sayede çok ağır bir yükün de altına girmiş oldu. Otomobille ilgili otorite sayılacak birçok kişi bu yarışmanın artık pek güvenilir olmadığı nı düşünmeye başladı. Fiat Panda'nın gerçekten bu kadar başarılı olup olmadığınıysa zaman gösterecek. Biz, henüz ithalatına başlanmayan Panda'nın ilk testini gerçekleştirmeyi başardık. Tofaş Türk Otomobil Fabrikası A.fi. tarafından Türkiye şartlarına uygunluğunu test etmek amacıyla yurdumuza getirilen Panda 1.2 Fire, bu haftaki ilk test konuğumuz. Yeni Panda, Avrupa'da Fire adı altında iki tip benzinli motorla sunuluyor: 1.1 lt 54 HP ve 1.2 lt 60 HP. Panda'nın bunun yanında bir de 1.3 lt 70 HP'lik turbodizel Multijet modeli bulunuyor. Ayrı- ca Fiat mühendisleri bu otomobilin Panda Hydrogen adı altında hibrid seçeneğini de sunmayı planlıyorlar. Panda'da Dualogic olarak adlandırılan otomatik şanzı man, sadece 1.2 lt'lik versiyonda sunuluyor. 11 ayrı renge sahip Panda'nın donanım seçenekleriyse Actual, Active, Dynamic ve Emotion olarak sıralanıyor. Panda'nı n satışına henüz başlanmadığı için fiyatıyla ilgili herhangi bir bilgi sunamıyoruz.

Tasarım ve iç mekan

Fiat Panda, genel görünüm itibariyle şirin ve fonksiyonel bir karakter sergiliyor. Keskin ve net çizgilerin yoğun olduğu karoseriyle günümüz otomobillerinden çok, eski nesil otomobilleri andıran Panda, bu köşeli görünümüyle minyatür vanları da hatırlatıyor.

Panda, dikkatli bakıldığında aslında birçok farklı otomobilin sentezi olduğunu gösteriyor. Daha doğrusu farklı sınıflardaki otomobillerin avantajlı özelliklerini kendi bünyesinde barındırıyor. MPV'lerdeki işlevselliğin yanı nda, çarpıcı konsoluyla üst segmentteki araçları da andıran Panda, başarılı yakıt tüketimi ve ekonomisiyle de iddialı. Fiat'ın Panda'nın da yer aldığı A segmentindeki tartışmasız tecrübesi, markaya bir kez daha yılın otomobili unvanını getirdi. 3540 mm'lik boyu, 1580 mm'lik genişliğ i ve 1540 mm'lik yüksekli- ğiyle beş kişiyi pek rahatlıkla olmasa da barındırabilen Panda, bunun yanında 206 lt'yle sınıfındaki en büyük bagaj hacmine sahip. Bu hacim, arka koltukların öne kaydırılabilmesiyle 236 lt olabiliyor. Otomobilin maksimum bagaj hacmiyse 775 lt.

Panda'nın iç mekanı, dışına göre daha etkileyici. Her ne kadar rakiplerinin üzerinde bir iç mekan hacmi sunsa da, Panda ne de olsa A segmentine ait bir otomobil. Bu da onun dar ve kompakt görünümlü modern bir konsola sahip olmasına yol açı- yor. Panda'nın konsol yapısı, dar bir Doblo'yu andırıyor. Özellikle konsoldan yaşam kabinine doğru uzanmış, orta göğse entegre vites kolu, direksiyon konumu, el freni ve koltuklar bu benzetmenin en belirgin üyeleri olarak dikkat çekiyor.

Panda'nın iç mekanında kuşkusuz en çok dikkat çeken bölüm orta konsol oluyor. En üstten Blaupunkt imzalı bir radyo- CD çalarla başlayan orta konsol, fonksiyon ve iklimlendirme butonları ile Doblo'nun havalandırma ızgaralarını barındırıyor. Aşağı indikçe el freni bölgesine doğru eğim kazanan bu konsol, cam açma butonları ve vites koluyla yatay bir şekilde sonlanıyor. Koltukları n yüksek konumlandırıldığı Panda'da el freni biraz aşağıda kalıyor. Bu yapının ön kısmındaysa, birinde çıkarılabilen kül tablasının yer aldığı çift bardaklık bulunuyor. Ayrıca ayna ayar butonları ve çakmak da bu bölümde konumlandırılmış.

İç mekanda genel bir plastik havası hakim. Konsol malzemeleri genellikle sert plastikten oluşuyor. Dar sayılabilecek mekandaki bu basit plastik görünüm, bazı bölgelerdeki düşük işçilik kalitesiyle birlikte keyfinizin kaçmasına yol açabilir. Özellikle yolcu hava yastığının torpidoya tam oturmaması ve taşmaların bulunması göze batıyor. Ön yolcular, rahat edebilmek amacıyla doğal olarak koltuklarını arkaya kaydırdığındaysa, arkada oturanların diz mesafesi bir hayli kısıtlanıyor.

Donanım

Fiat Panda dört ayrı donanım paketi sunuyor. Bunlardan Actual'de; sürücü hava yastığı, renkli camlar ve ısıtmalı arka cam sunulurken Active'de buna ek olarak; jant kapakları, kapı koruma bantları ve yolcu aynası bulunuyor. Dynamic paketiyse; gövde renkli ön panjur, sportif döşeme, ABS, Dualdrive (çift ayarlı elektrohidrolik direksiyon kutusu), yolcu hava yastığı ve merkezi kilit sisteminden oluşuyor. Dynamic'te isteğ e bağlı olarak üç farklı ek donanıma sahip olmak mümkün. Bunlardaysa uzaktan kumandalı merkezi kilit, bagaj açma butonu ve tavan barlarının yanında, Hi-Fi Pack adı altında; radyo-CD çalar, direksiyon simidinden kumanda, subwoofer, sis farları ve elektrikli aynalar sunulurken, klima ve sürücü güneşliğinde aynadan oluşan Class Pack'e sahip olunabiliyor. Bunların yanında elektrikli açılır tavandan oluşan Sky Pack'i de unutmamak gerekir.

Emotion paketiyse Panda'nı n en donanımlı versiyonu. Bu pakette; alaşım jant, özel döşeme, tavan barları, kapı çıtaları, otomatik klima, radyo-CD çalar, elektrikli aynalar, yükseklik ayarlı sürücü koltuğu, arka kafalıklar ve uzaktan kumandalı merkezi kilit sunuluyor.

Bunun yanında Panda'da isteğ e bağlı olarak altı hava yastığı, ESP (sınıfında tek), ASR (antipatinaj sistemi), MSR (fren tork düzenleyicisi), HBA (fren destek sistemi) ve Hill Holder (yokuşta kaymayı engelleyici sistem) sunuluyor.

Performans

Panda'nın sol kapısının ön kısmında yer alan kırmızı kolun çekilmesiyle açılan motor kaputunun altında, Fiat'ın pek de yabancı olmadığımız 1242 cc hacmindeki üstten tek egzantrikli 4 silindirli motoru ortaya çıkıyor. Silindir başına 2 supapla üretilen bu eski/yeni teknoloji karışı- mı motor, 5000 d/d'de 60 HP ve 2500 d/d'de 102 Nm'lik zayıf bir tork değeri sunuyor. 860 kg ağırlığındaki Panda, bu motorla tahmin edebileceğiniz gibi performanslı sayılamayacak değerler sunuyor. 0'dan 100 km/s hıza kağıt üstünde 14.0 saniyede ulaşabilen Panda 1.2 Fire'ın maksimum hızıysa 155 km/s olarak belirtiliyor. Biz de testlerimiz sırasında benzer değerler yakaladı k. Test cihazımızda en iyi 0- 100 km/s hızlanma değeri olarak 14.4 saniyeyi görebildiğimiz otomobilin maksimum hızı da bize göre 160 km/s. Panda'nın yumuşak karakteri sayesinde devirlendikçe gücünü gösteren motoru, yakıt ekonomisi konusunda bir hayli cimri davranıyor. 100 km'de ortalama 5.6 lt yakıt tüketen Panda, bizimle birlikte olduğu süre boyunca da bu değeri çok aşmayarak ortalama 6.3 lt/100 km kurşunsuz benzin tüketti. Bu değerler doğrultusunda, Panda'nın 35 lt'lik yakıt deposuyla ulaşacağı maksimum menzil 555 km olarak dikkat çekiyor.

Sürüş özellikleri

Panda, sürüş özellikleri açısından tam bir şehiriçi otomobili olduğunu kanıtlıyor. Yüksek oturma pozisyonu, görüş açısını maksimumda tutmayı sağlarken, küçük çaplı direksiyon simidi ve yükseklik ayarlı sürücü koltuğu bunu destekliyor. Otomobildeki buton ergonomisi de gayet başarılı sayılabilir. Tek alışılması gereken orta konsolda konumlandı- rılmış cam açma butonları olacaktı r. Tek dokunuşta açılıp kapanabilen ön camların hızı da Panda'nın yolcularını şaşırtabilir.

Panda'nın en çarpıcı özelliği, Punto ve Stilo'da da kullanılan direksiyon sistemi, Dualdrive olarak adlandırılan bu sistem, elektrik destekli çalışarak direksiyon simidinin yumuşak olmasını sağlıyor. Hıza duyarlı olarak sertleşen direksiyon, aynı zamanda yakı t tüketimine de olumlu katkıda bulunuyor. Panda'da, şehiriçi kalabalık trafikte ve park sırasında çok işe yarayacak bir buton bulunuyor. Orta konsolda bulunan "City" butonu, direksiyonu çok daha hafifleterek adeta kuş gibi yapıyor. Bu sayede Panda'yı serçe parmağıyla bile kullanabilmek mümkün. Punto'da etkilendiğimiz bir nokta da dönüş turu. 9.1 m'lik bu tur sayesinde Panda'nın geri vites dişlisi diğer otomobillere göre çok daha az kullanılacak.

Yumuşak bir karakterle ve sessiz çalışan motor, düşük devirlerde hiç etkili değil. Devirlendikçe mütevazı gücünü göstermeye başlayan motor, başarılı şanzımanı sayesinde kullanıcısını üzmeyecek bir performans sergileyebiliyor. Dynamic'te sunulan 155/80 R13 boyutlarındaki lastikleri ve yumuşak süspansiyonu, Panda'yı gayet konforlu bir karaktere büründürüyor. Bu, yol tutuş açısındansa pek olumlu bir özellik değil. Sert dönüşlerde fazla yatarak tutunma problemi gösteren otomobilde ilk tepki ön tekerleklerden geliyor. Kafadan kaymaya başlayan Panda, çok zorlanmadığı sürece güvenli sayılabilir. Yumuşak süspansiyondan ve ince tabanlı lastiklerden kaynaklanan bir dezavantaj da yan rüzgarlar. Yüksek hızda, bir kamyonun yanından geçildiğinde bile bir hayli sallanan Panda'ya bu durumda hakim olmak çok da zor değil.

Sonuç

Yılın otomobili seçilen Fiat Panda'nın olumlu özelliklerinin yanında olumsuz yanları da bulunuyor. Panda'nın en etkileyici yönleri arasında direksiyon sistemi, boyutları ve yakıt ekonomisi sayılabilir. Fakat sadece bu özellikler Panda'nın "Yılın Otomobili" seçilmesine yetmez. Bu otomobilin mantıklı mı, yoksa gereksiz mi olduğunu, ithal edildikten sonra anlayacağız. Özellikle fiyatı, bu yönde çok etkin olacaktır.