ARKADAŞINA GÖNDER
Nostalji Testi | Mazda3 Sport 1.6 Dynamic Activematic 2003
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

NOSTALJİ

Nostalji Testi | Mazda3 Sport 1.6 Dynamic Activematic 2003

09.11.2016 Çarşamba
NOSTALJİ TESTİ | MAZDA3 SPORT 1.6 DYNAMİC ACTİVEMATİC

İlk ithal edildiği günden itibaren yok satan Mazda3, bu özelliğini modern tasarımlı, sportif, donanımlı ve ekonomik bir aile otomobili olmasına borçlu.

Japon üretici Mazda'nın ürün gamında 323 modelinin mirasçısı olarak kabul edebileceğimiz Mazda3, markanın Ford Motor Company çatısı altına girmesinden sonra 6 ve 2 modellerinin ardından üretilmiş üçüncü model. Yılın Otomobili Yarışması' nda iddialı olmasına rağmen birinciliği Fiat Panda'ya kaptıran Mazda'nın kompakt sınıftaki temsilcisi sedan ve hatchback (sport) olmak üzere iki karoserle üretiliyor. 1.4 lt 80 HP, 1.6 lt 105 HP, 2.0 lt 141 HP'lik benzinli; 1.6 lt 90 ve 110 HP'lik turbodizel olmak üzere beş ayrı motor seçeneği sunan otomobil, Türkiye'ye iki karoserde de mevcut olmak üzere sadece 1.6 lt'lik motorla ithal ediliyor. Mazda3'teki donanım paketleriyse Comfort ve Dynamic adıyla satılıyor. Mazda3'ün, her versiyonu için ayrıca manuel ve Activematic (otomatik) şanzıman seçenekleri bulunuyor. 29 milyar 990 milyon TL'den başlayan 8 ayrı opsiyona sahip Mazda3 ailesinin bu hafta testini gerçekleştirdiğimiz üyesiyse Sport olarak adlandırılan hatchback versiyon. Activematic otomatik şanzıman ve Dynamic donanım seçeneğine sahip test otomobilimizin fiyatıysa 36 milyar 200 milyon TL.

Tasarım ve iç mekan

Zoom zoom felsefesiyle üretilen Mazda6'nın küçük bir versiyonu olarak görebileceğimiz, Türk tasarımcı Hasip Girgin imzalı Mazda3, genel hatlarıyla Infiniti'nin konsept otomobilleri andı ran SUV'u FX45'iyle benzerlikler taşıyor. Mazda3, 4420 mm'lik boyuyla kompakt sınıfın en uzun otomobili. Yeni Ford Focus'ta kullanılacak olan platformdan yükselen ilk araç olması da Mazda3' ün en önemli özelliklerinden biri. Arka kısma gidildikçe kavislerin daha da belirginleştiği Mazda3, C sütunundaki ilginç cam kesimiyle dikkat çekiyor. Arka camı bir hayli geniş tasarlanan Mazda3, bu sayede arkadan bakıldığında yere çok yakın görünüyor. içinde yuvarlak bölmelerden oluşan stop farlarının, bagaj kapağının büyük bir kısmını oluşturduğu Mazda3'ün arka tamponuysa bagaj ve camına göre cılız kalmış. Kompakt sınıfta yer alan Mazda3, kapısı açılınca insanları çok daha fazla etkiliyor. Bir Japon otomobilinde görmeye alışmadığı mız kalite, Mazda'nın her köşesinde kendini ön plana çıkarmayı başarıyor. Mazda3'ün kokpitinde yer alan çoğu öğe yepyeni. Üç kollu sportif direksiyon simidi,derinlik ve yükseklik ayarına sahip. Kırmızı ışıklandırmalı üçlü gösterge tablosu, İtalyan otomobillerini andıran tarzıyla boru şeklinde çıkıntılı olarak tasarlanmış. Zengin buton mönüsüyle birçok otomobilseverin ilgisini çekecek orta konsolun üst kısmında bulunan ve uzunlamasına konumlandırılmış ince ekrandan otomobil ve ses sistemiyle ilgili tüm bilgileri almak mümkün. Kırmızı aydınlatmasıyla hoş görünen müzik sisteminin sesini açarken efsanevi Kara Şimşek'i andıran bir led, sağa ve sola doğru ilerliyor. Bunun yanında ses kontrollerinin sportif direksiyon simidinden de yapılabilmesi mümkün.

Mazda'nın ön kısmı gibi arkadaki sportif koltuklarda oturan yolcular da yeterli baş ve diz mesafesine sahipler. ileri seviyede işçilik ve malzeme kalitesinin sunulduğu Mazda3'ün bagajı da kompakt sınıftaki rakiplerine göre ortalamanın altında kalan 300 litrelik bir hacim sunuyor. Arka koltuklar yatırıldığında bu hacim 635 litreye kadar genişleyebiliyor.

Donanım

Mazda3'te Comfort ve Dynamic olmak üzere iki adet donanım seçeneği sunuluyor. Comfort'ta; iki aşamada açılan sürücü, yolcu ve yan havayastıkları, yolcu havayastığını devre dışı bırakabilme, immobilizer, ABS, EBD, MBA (mekanik fren desteği), MAIDAS (darbe önleme sistemi), ön gergili ve yük sınırlandırıcılı emniyet kemerleri, boyun yaralanmalarını engelleyen ön koltuk kafalıkları, kaza anında katlanabilir direksiyon simidi ve fren pedalı, ISOFIX, sıkışmayı önleyen ve tek dokunuşta açılan elektrikli ön camlar, klima, polen filtresi, yükseklik ve derinlik ayarlı direksiyon simidi, motor devrine duyarlı hidrolik direksiyon, sürücü koltuğu yükseklik ayarı, uzaktan kumandalı merkezi kilit, yol bilgisayarı, ön kol dayama, 6'lı radyo-CD çalar, gümüş renkli ön konsol, aydınlatmalı torpido gözü, kontak anahtarı aydınlatması, araca giriş aydınlatması, bardaklık, 60/40 oranında katlanabilir arka koltuklar, elektrikli ve ısıtmalı yan aynalar ve 15 inç'lik jant kapakları bulunuyor. Zengin Dynamic paketine sahip olan test aracımızdaysa, bunlara ek olarak; perde havayastıkları, TCS (çekiş kontrol sistemi), DSC (dinamik stabilite kontrol sistemi), sıkışmayı engelleyen ve tek dokunuşta açılan arka camlar, tam otomatik klima, deri kaplı vites topuzu ve direksiyon simidi, sürücü koltuğu bel destek ayarı, arka kol dayama, direksiyondan kumandalı müzik sistemi, krom kapı kolları, krom el freni butonu, siyah renkli ön konsol, harita lambaları, 16 inç'lik alaşım jantlar, elektrikli sunroof ve ön sis farları sunuluyor.

Performans

Mazda3'ün MZR kodlu 1.6 lt'lik motoru, 323'ten geliştirilmiş. Eklenen değişken supap zamanlama sistemi sayesinde ekonomikliğin yanı sıra performans özellikleri de artan 1598 cc'lik motorun 98 HP'den, 6000 d/d'de 105 HP'ye çıkan gücü bunu kanıtlamaya yetiyor. Bu motorun maksimum tork değeriyse 4000 d/d'de 145 Nm. Motorda S-VT kodlu değişken ayarlı supap kontrol sisteminin yanı nda birkaç farklı sistem daha sunuluyor. Bu sistemler arasında VIS (değişken yüklemeli hava giriş sistemi), TSCV (hava girişi hızlandırma valfi) ve EGR (egzoz gazı devirdaim sistemi) yer alıyor. Bu sayede yakıt ekonomisi sağlayan motor, aslında elinden geldiğince performanslı da davranmaya çalışıyor. 1.6 lt'lik motorundan üretebildiği 105 HP'lik gücüyle rakiplerinin 120 HP civarında olan ortalamasının altında kalan motor, 1260 kg'lik Mazda3'ü 0'dan 100 km/s'ye fabrika verilerine göre ancak 12.4 saniyede ulaşabiliyor. Activematic şanzıman sayesinde hızlanmasından sadece 1.4 saniye fire veren Mazda3, bu sayede şanzımandan kaynaklanan güç kaybının az oldu- ğunu da kağıt üstünde kanıtlıyor. 4 ileri olarak sunulan bu otomatik şanzıman dolayısıyla otomobilin maksimum hızı da 182'den 174 km/s'ye düşüyor. Mazda3, bizim testlerimiz doğrultusunda da benzer performans değerleri elde etmeyi başardı. En iyi 0-100 km/s hızlanma değeri olarak bize 12.8 saniye sunabilen Mazda3'ün kadranında en fazla 190 km/s'yi görebildik. Mazda3 Sport Activematic'in 7.2'den 8.0 lt/100 km'ye artan başarılı yakıt tüketim değeriyse, bizimle olduğu süre boyunca ancak ortalama 8.7 lt/100 km'ye çıkabildi. Bu sayede 55 lt'lik yakıt deposuna sahip Mazda 3'ün menzilini 638 km olarak belirledik.

Sürüş özellikleri

Mazda3'ün lanse edildiği kadar sportif olduğu, kullanıldığında da kolaylıkla anlaşılıyor. Zaten bu karakterini daha içine ilk oturuşta belli etmeye başlayan otomobil, özellikle sert mindere sahip ve sportif yanal destekli koltukları ve yükseklik-derinlik ayarlı küçük çaplı direksiyon simidiyle çok keyifli bir sürüş pozisyonu sunuyor. Kullanım pozisyonu ve görüş açısı bakımından pek bir problemin yaşanmadığı otomobil, yolda, özellikle de virajlarda çok keyifi. Bu keyfi yaşatan ilk etken, kuşkusuz otomobilin ağırlık dağılımı ve süspansiyon sistemi. Bu mekanik etkenlerin yanı sıra her ne kadar devreye girmelerine gerek kalmasa da, Mazda3' te elektronik denge kontrol sistemleri de sunuluyor. DSC ve TCS sistemleri otomobilin fizik kurallarını aşan tepkilerini yeniden formüle edip, Mazda3'ü tekrar rayına sokabilecek kadar başarı lı çalışıyor. Yol tutuş başarısı konusunda önemli katkısı bulunan sert süspansiyonun sistemi, çukurlu yollarda yolcularını biraz sarsabiliyor. Yine de konfor bakımından ciddi bir problem yaşatmayan Mazda3'ü limitlerinin üzerine taşıdığımızda, bize verdiği ilk tepki arka kısımdan geliyor. Arkasını bırakma eğilimi sergileyen otomobil, dinamik stabilite kontrol sistemi sayesinde sürücüsüne fazla iş bırakmadan sorunsuzca rayına dönebiliyor.

Her devirde canlı bir karakter sergileyen motor, gücü biraz az kalsa da performans konusunda bir problem yaşatmıyor. Özellikle oranları iyi ayarlanmış ve geçişlerini sorunsuz sunabilen şanzımanla birlikte uyumlu olarak çalışan Mazda3'ü üst devirlerde kullanmak, motoru çok daha canlı tutabiliyor. Bunun yanında şanzımanın manuel modunda kullanımı da bir hayli zevkli. Özellikle kolun geri çekilerek vitesin büyütülmesi normal otomobillerde pek rastlanmayan bir özellik. Yarış otomobillerinde rastlanan bu karakter, onun gerçek bir sporcu olma isteğini gösteriyor. Bunun yanında Mazda3, fren performansıyla da rakiplerine gözdağı veriyor.

Sonuç

Mazda3'ün, dinamik yapısıyla kompakt sınıfa farklı bir hava katacağı kesin. Bu sınıfta güçlü rakipleri bulunan otomobilin en büyük avantajları; etiket fiyatı, sportif özellikleri ve donanımı.