PİYASA

Trafikte Her 100 Araçtan 51’i 12 Yaş Üzeri

29.01.2013 Salı
TRAFİKTE HER 100 ARAÇTAN 51’İ 12 YAŞ ÜZERİ

Avrupa’da en yaşlı araçlar Türkiye’de. Trafikteki araçların yüzde 34’ü 16 yaş, yüzde 51’i ise 12 yaş üzeri. Avrupa’daki araçların ortalama yaşı ise 8.

Türkiye, Avrupa'nın en yaşlı araç parkına sahip. Türkiye'deki toplam araç parkı Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre 2010 sonu itibariyle 11.3 milyon civarında. Bugün mevcut araç parkının yüzde 34'ü 16 yaş üzeri araçlardan oluyor. 12 yaş üzeri araçların payı yüzde 51. Yani, 100 araçtan 51'i 12 yaşın üstünde.
Otomobil pazarı araç parkı ise 7.6 milyon adet. Otomobillerin yüzde 38 gibi yüksek bir oranı 16 yaş üzerinde. Ticari araç parkı otomobillere göre daha genç. Trafiğe kayıtlı 3.8 milyon adet aracın yüzde 25'i 16 yaş üzerinde.
Avrupa ülkelerinde trafiğe kayıtlı otomobillerin yaş ortalaması ise Türkiye'ye göre oldukça düşük. Almanya'da otomobillerin yaş ortalaması 8.1, Belçika'da 8, Avusturya'da 7.7, İngiltere'de 7.1, İrlanda'da 6.3. Yunanistan, Portekiz, Slovakya, Finlandiya gibi bazı Avrupa ülkelerinde ise yaş ortalaması 10'un üzerine çıkıyor.
Çevreyi Kirletiyor
Türkiye'de trafikte eski teknolojiye sahip yaşlı araçların, çevreye de olumsuz etkileri var. Ömrünü tamamlamış araçlar, yakıt tüketimi ve CO2 salımı daha düşük yeni teknolojiyle üretilmiş araçlara göre çevreyi daha fazla kirletiyor. Otomobil sektöründen kaynaklanan doğrudan sera gazları, CO2 eşdeğeri olarak ifade edildiğinde mevcut koşullarda 2015 yılında 18.29 milyon ton olması bekleniyor.
16 yaş üstü ömrünü tamamlamış otomobillerin trafikten çekilmesi durumunda emisyon salımı yüzde 8.8 düşüşecek. Diğer taşıt türlerinin de hurda kapsamında olduğu düşünüldüğünde toplam CO2 salımının ise yüzde 17 azalacağı tahmin ediliyor.

Yakıt Tüketimi Düşük Araçlar Teşvik Edilmeli
Türkiye'de ulaştırma sektöründen kaynaklanan sera gazı emisyonlarının azaltılabilmesi için daha verimli enerji tüketen taşıtların Türkiye araç parkı içindeki oranının arttırılması gerekiyor. Yani yaşlı araçların trafikten çekilmesine yönelik bir teşviğe ihtiyaç var. Otomotiv Distribütörleri Derneği'nin hazırladığı rapora göre, motor teknolojisi eski, belirli bir yaşın üzerindeki araçların trafikten çekilmesi, ulaştırma sektörü kaynaklı sera gazlarının azalmasında büyük fayda sağlayacak.

320.000 Araç Hurdaya Çıktı Emisyon Yüzde 4.87 Azaldı
araçlarla ilgili yasal düzenlemenin emisyon kazanımındaki önemi 2003 ve 2004 yıllarında tanınan vergi avantajlı ile ortaya çıktı. Bu yasal düzenleme ile otomobil satışlarındaki artışa rağmen, hurdaya çıkarılan 320 bin taşıtın CO2 emisyonlarında yüzde 4.87 azalma sağladığı görüldü.

Fazla yakıt tüketen otodan daha fazla vergi alınmalı. Türkiye, Mayıs 2004'te Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi'ne ve Kyoto Protokolü'ne taraf oldu. 26 Ağustos 2009 tarihinde Türkiye'nin katılımı BM nezdinde resmen yürürlüğe girdi. Kyoto Protokolü kapsamında verilen taahhütlere göre, Türkiye'den sera etkisi yaratan gaz salınımlarını 2008-2012 aralığında 1990 yılı seviyesinden ortalama yüzde 5 aşağı çekmesi isteniyor. Türkiye'nin kişi başına düşen sera gazı ortalaması OECD ve AB ülkelerinin çok gerisinde olmakla birlikte yaklaşık 74 milyonluk nüfusla çarpılınca en çok sera gazı üreten ülkeler arasında 13'üncü sıraya yükseliyor. Türkiye, Kyoto protokolüne taraf olan bir ülke olarak devlet politikalarında yeni düzenlemeler yapmak durumunda.
Bu kapsamda öncelikli olarak yapılması gereken düzenlemeler;
- Endüstri, motorlu taşıtlar ve ısıtmadan kaynaklanan sera gazı miktarını azaltmaya yönelik mevzuatların yeniden düzenlenmesi,
- Daha az enerji tüketen araçlarla uzun yol alma,
- Ulaşımda çevreciliğin temel ilke olmasının sağlanması, fazla yakıt tüketen ve fazla karbon üretenden daha fazla vergi alınmasıdır.

kalan karakter 1000

Erzurumlu Karekin Erzurumlu Karekin

Para yok ,vergiler yüksek ,12 yaş bu ükede yine genç araba biz vatandaşa göre.Birileri halen daha avrupa ile bizleri hayali bir şekilde ve aynı konumda görüyor veya kendileri o standartta yaşadıkları için milleti de öyle görüyorlar.Avrupada öyle ülkeler veya bölgeler varki adamlar 5 yaşını geçtimi otomobilleri hurdaya kaldırıyorlar,tabi orta standart arabalardan bahsediyorum Wv polomun ön kriketi düşmüş (Panjur) Erzurumda servise gittim dediler elimizde yok,dedim nasıl olmaz! dedilerki 2005 model eski olduğu için kolay kolay parçasını bulamazsın dediler wv servisindeki beyzadeler,neeee dedim,nasıl olmaz arkadaş diye sordum bu araba o kadarda eski değil 2005 model yani 6 yaşında araba dedim.Yine tekrar ettilerki eski kasa ve eski araba diye.Dışarı çıktım ve polomun sıfatına bir baktım ve ona şöyle dedim ""bizde seni taze yeni gelin sanmıştık araba diye biniyoruz bak emiceler bile seni beğenmedi ve ihtiyar dediler""o kadar eski desinler isterlerse beğenmesinler Polomun yeri ayrı bende.

Aynı Görüşte misiniz?
evet12
hayır0
cevapla 30.01.2013 15:29
Öneri Öneri

Sadece vergisi az diye 1991 model şahin e 7.000 TL ödeyen bir halk için yeni araç almak enayilik. Sıfır araçların üzerindeki vergi yükünü hafifletip araçlar eskidikçe vergileri artsa kimse hurdalara 5.000-10.000 TL vermez. Ayrıca Avrupa da sadece Yunanistan da uygulanan "Aracın motor hacmine göre vergi alma" yerine "Düşük yakıt tüketimli ve düşük emisyonlu araçlardan daha az vergi alma" uygulansa sorunlar kendiliğinden çözülür

Aynı Görüşte misiniz?
evet9
hayır1
cevapla 30.01.2013 10:59
noname noname

kardeş doğru söylüyorsun ama şunuda unutma senin dediğine benzer vsistem kullanılıyor mercedes c serisindeki 1,6 motorla fiatın 1,6 motorundan aynı vergi alınıyor yani parsı olanda olmayanda aynı vergiyi ödüyor bence vergilendirme aracın lüxüne göre olmalı -ki adalet sağlanmış olsun

Aynı Görüşte misiniz?
evet5
hayır1
cevapla 31.01.2013 14:21
old beetle old beetle

Eski araçları kaldırmak teşvik edilirken klasik otolarımız bunlarla aynı kefeye koyulmamalı,25 yıldır vw old beetle kullanmaktayım,sıfır arabam da var.Ve ben gibi binlerce beetle veya daha değişik modellerde klasik oto kullanıcısı var.Trafikten çekilecekse kuş serisi araçlar çekilmeli,bakımsızlar hurdaya alınmalı,bakımlı klasiklere dokunulmamalı.Yeni araçlar için de 5 yasına gelene kadar absurd vergiler alınmamalı,ötv azaltılmalı,yakıt fiyatlarındaki vergi oranı düşürülmeli ki insanlar genç araçlarla seyahat ederek çevremizi zehirlemesin.Daha alacak çok yolumuz,çekecek çok çilemiz var bu yönetim biçimiyle.

Aynı Görüşte misiniz?
evet9
hayır0
cevapla 29.01.2013 18:51
gerçek gerçek

önce şu saçma vergi sistemini düzeltin biz de 0 araba alalım hükümettttt!!!!!

Aynı Görüşte misiniz?
evet11
hayır0
cevapla 29.01.2013 17:18
ses ses

iyi güzelde herkesde sıfır araba alacak para nerde

Aynı Görüşte misiniz?
evet12
hayır0
cevapla 29.01.2013 16:18

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan OTOHABER veya otohaber.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BİZE ULAŞIN