ARKADAŞINA GÖNDER
Ülke Genç Ama Araçlar Yaşlı
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

PİYASA

Ülke Genç Ama Araçlar Yaşlı

03.01.2014 Cuma
ÜLKE GENÇ AMA ARAÇLAR YAŞLI

Otomotiv Distribütörleri Derneği’nin (ODD), Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV) ile beraber gerçekleştirdiği araştırma sonucunda; Avrupa’nın en genç nüfusuna sahip ülkesi olan Türkiye’de, en yaşlı araç parkının olduğu bu yıl da gözler önüne serildi.

Turkuvaz Medya Grubu'nun önderliğinde yürütülen "Hurdayı Yoldan Çekin" projesini destekleyen bir diğer rapor, Distribütörleri Derneği ve () Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı'nın () ortaklaşa yürüttüğü bir çalışma sonucunda ortaya çıktı.

Rapora göre; Türkiye'de araç parkı doksanlı yılların başında 1.5 milyon adet civarındayken 2012 sonunda 13 milyon adede ulaşmış durumda. Toplam araç parkımızın yarısı, 12 ve üzeri yaştaki araçlardan oluşuyor. 16 ve üzeri yaş grubunu oluşturan araçların oranı yüzde 32, 20 yaş ve üzeri araçların oranıysa yüzde 21. Bu tablonun hem ekonomiye hem de çevreye ciddi zararları bulunduğunun altı çiziliyor. İngiltere, Fransa, Almanya ve İspanya, ortalama 40 yaş civarındaki nüfuslarına rağmen, 7 ile 10 arasında seyreden araç parkı yaş ortalamasına sahipler. Nüfusu 29 yaş ortalamasına sahip Türkiye'de ise ortalama araç parkı yaşı, 16 gibi yüksek bir düzeyde seyrediyor. 1.000 kişiye düşen otomobil sayısı ABD'de 919, Doğu Avrupa ülkelerinde 326, Batı Avrupa ülkelerinde 611, Kore'deyse 356 iken Türkiye'de sadece 151. Tüketicilerin gelir ve kredi imkanları arttıkça otomotiv ürünlerine olan talep yükselse de henüz yeterli seviyeye ulaşılabilmiş değil. Bir diğer deyişle; kişi başına düşen otomobil sayısı benzer kentleşme ve gelir seviyesine sahip ülkelerden çok daha az!

ODD Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Bayraktar, ODD Genel Koordinatörü Dr. Hayri Erce ve TEPAV Proje Koordinatörü Ozan Acar'ın katılımıyla gerçekleştirdiği basın toplantısının sonuçları arasında, hacmi büyütülmesi için vergi uygulamalarının yeniden düzenlenmesi gereken otomotiv sektöründe, hurda ve neredeyse hurda sıfatında olan araçların yollardan çekilmesine yönelik çalışmaların hızlandırılması gerektiğiydi. Türkiye'nin sadece hafif ticari araçlarla değil artık binek üretiminde de etkin bir rol alması gerektiği de vurgulandı. Her geçen gün arttırılan vergilerin ise bu büyümede sorun çıkarttığı, eski araçlara uygulanan düşük vergilendirmenin de bu araçları kullanmayı mümkün kıldığı bir kez daha hatırlatıldı.

Yazı : Birkan Demir Çalışkan


Dünyada Otomotiv Sektörü

Dünya otomotiv sektörü, 85 milyar Euro Ar-Ge yatırımı, 433 milyar Euro vergi geliri, 2 Trilyon Euro cirosu ile, dünyanın altıncı büyük ekonomisi ile eşdeğer düzeyde. 20 civarında ülkede faaliyet gösteren yaklaşık 50 motorlu taşıt üreticisi, toplamda 50 milyonluk büyük bir istihdam yaratıyor. Dünya otomotiv pazarının 2028'e kadar yıllık ortalama yüzde 3.5 büyümesi bekleniyor.


Türkiye'de Otomotiv Pazarı

Türkiye otomotiv pazarı, yüzde 0.97 pay ile dünyanın 19'uncu sırasında. Türkiye otomotiv üretimi 2012 yılında yüzde 1.26 pay ile 16'ncı sıradayken, Çin, Hindistan, Brezilya ve Rusya'nın oluşturduğu BRIC ülkelerinin oldukça gerisinde yer alıyor. Türkiye, Avrupa sıralamasında beşinci, üretimdeyse altıncı sırada.


İhracat Şampiyonu

Otomotiv sektörü, yılda 19 milyar doların üzerinde ihracat ile Türkiye'de ihracat yapan sektörler arasında ilk sırada yer alıyor. 400.000 kişilik istihdamımızla ekonomide ciddi bir ağırlığımız var. Bu etkileyici, ancak daha fazlası da mümkün! Otomotiv üretimi batıdan doğuya doğru kayarken Türkiye'nin de bu gelişmelerden pay alması ve alanını genişletmesi büyük önem taşıyor.


Dış Ticaret Dengesi

Sektörün yıllar itibariyle ortaya koyduğu dış ticaret dengesi de dikkate değer. Otomotiv sektörü 2006 yılından bu yana, 7 senedir (2011 hariç) dış ticaret fazlası veren bir sektör oldu. Sadece motorlu taşıtlardan oluşan dış ticaret fazlası 7 yılda 12 milyar 446 milyon ABD dolarına ulaştı. "Otomotiv sektöründe rekabet gücünü geliştirecek adımların atılması, ekonomimiz açısından genel bir sorun olan dış ticaret açığının azaltılması konusunda da büyük katkı sağlayacaktır" deniyor.


Vergilerimiz Ağır

Otomotiv sektörünün üzerindeki vergi yükü, araç satışından bakımına kadar pek çok aşamada kendini gösteriyor. Otomobilin satışından ve kullanımından doğan vergilerin 5 yıl sonundaki toplamı yaklaşık olarak o otomobilin vergiler dahil satış fiyatına ulaşıyor. Özellikle ÖTV oranları, talep artışını önemli ölçüde engelliyor.

kalan karakter 2000

mustafa mustafa

kemal kardeşimize katılıyorum..5-6 ay araba alınmasın bak nasıl düşürürler vergileri..benim ihtiyacım oldugu halde almıyacagım..

Aynı Görüşte misiniz?
evet4
hayır3
cevapla 06.01.2014 10:38
vw vw

Valla ben bu Türkiye de üretilen araçlardaki muhabbeti anlayamadım ucuz felan değiller sadece aylarca beklemek zorunda kalmıyorsunuz onun haricinde pahalı

Aynı Görüşte misiniz?
evet8
hayır1
cevapla 04.01.2014 16:38
tokay ceritoğlu tokay ceritoğlu

yerli oto veya yerli montajı destekle çözüme doğru gidilir.ötv mtv kdv 5-10 puan az tahsil edilir,teşvik olur,% 78 olan ithalat düşer,dış ticaret açığı azalır,istihdam artar, yoksa tr de üretim yapan firmalarda tası tarağı toplar alıcı ve ucuz işgücü diye çin e taşınır,gelecek olanda gelmez gibi görünmeye başladı,hurda teşviği yerli pozisyondakilere verilir se teşvik yerini bulur,hurda araçlar yollarda oldukça,kazaların artış göstereceğide bir gerçek.

Aynı Görüşte misiniz?
evet5
hayır0
cevapla 04.01.2014 16:27
kemal kemal

2000 motor ve üstü aracın sadece ötv si yüzde 145 olurmu yaa..bu hangi ülkede bukadar yüksek..hiçbir ülkede değil...40.000 tl lik araba sadece ötv si 60.000 tl oluyor..üstüne birde kdv binince al sana 120000 tl...birde ot bok vergisi al sana 140.000 tl...
Biride bana ötv yi açıklasın nedemek olduğunu...depremde geçici olarak çıkmış bir vergi türü..yükseltip yükseltip duruyorlar..ama vatandaş olarak tepki göstermezsek daha çok yükseltirler..5-6 ay araba satışları olmasın ,bak nasıl düşürürler vergileri..almayın beyler araba..almayalım hep birlikte..çok gerekmedikçe ,,çok ihtiyaç olmadıkça almayalım şu arabaları..vede tepgi göstermesek bile tepki gösteren gençlere bari destek verelim..onlar bizim için eylem yapıyorlar,unutmayalım..

Aynı Görüşte misiniz?
evet13
hayır1
cevapla 04.01.2014 14:54
s60 s60

işin en saçma tarafı ise örnek verecek olursak anneme 2008 yılında aldığımız opel corsa 1.2 3.20d'den daha fazla yakıyor birisi 85 beygir diyeri ise 184 hp ama motor hacmi yüzünden fiyatı yüksek

Aynı Görüşte misiniz?
evet5
hayır1
cevapla 05.01.2014 16:02
cem cem

zaten dünyanın en pahallı yakıtı bizde.bir de üstüne üstlük yepyeni zamlar.kaymaklı kadayıf gibi oldu.ye yiyebilirsen.yazık millete.

Aynı Görüşte misiniz?
evet9
hayır1
cevapla 04.01.2014 10:42

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan OTOHABER veya otohaber.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.