ARKADAŞINA GÖNDER
Türkiye'de otolar zombi gibi
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

PİYASA

Türkiye'de otolar zombi gibi

14.11.2016 Pazartesi
TÜRKİYE'DE OTOLAR ZOMBİ GİBİ

Otomotiv Distribütörleri Derneği Başkanı Mustafa Bayraktar, Otomotiv Sohbetleri’nin bu haftaki konuğu oldu. Bayraktar, Türkiye’nin en önemli sorununun ömrünü tamamlamış olmasına rağmen yollardan çekilemeyen ‘Zombi’ otolar olduğunu söyledi

Türkiye, dünyadaki en yaşlı araç parkına sahip ülkeler arasında yer alıyor. TÜİK verilerine göre, yollarda 15 milyon 315 bin adet motorlu taşıt dolaşıyor. Bu araçların yüzde 22'si yani 3.5 milyon adedi, 20 yaşın üzerinde. Yüzde 40'ı yani toplam araç parkının neredeyse yarısı 16 yaşın üzerinde. Sabah'la Otomotiv Sohbetleri'nin bu haftaki konuğu Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Bayraktar da, bu tablonun yanlış olduğuna dikkat çekti.

DÖRT OTODAN BİRİ 20 YAŞIN ÜSTÜ

Türkiye'deki her dört otomobilden birinin 20 yaşın üzerinde olduğunu ifade eden Bayraktar, otomobiller için "zombi" benzetmesi yaptı. Her şeyin bir ömrü olduğu gibi otomobilin de bir ömrü olduğunu söyleyen Bayraktar, şöyle devam etti: "Dünyada otomobilin hayatı diye bir şey var. Nasıl üretileceği, satılacağı, satış sonrası servis hizmetinin nasıl verileceği, daha sonra nasıl yoldan çekilip, hurdaya ayrılacağı kurallarla belli. Ama Türkiye'de otomobiller 'zombi' gibi dolanıp duruyor. Türkiye'de de Ömrünü Tamamlamış Araçlar (ÖTA) yönetmeliği var. Ama uygulanmıyor, sadece kağıt üzerinde. Hurdaya ayırmak için bir tür 'mezarlıklar müdürlüğü' ÖTA Merkezleri kuruldu, ama ne yazık ki çalışmıyor." Devletin vergi gelirini azaltmadan ömrünü tamamlamış otomobillerin yollardan çekilmesi için yaptıkları çalışmayı 2013'te Maliye'ye sunduklarını söyleyen Bayraktar, "Dönemin Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, çalışmamızı beğendi. Çok güzel, şahane yorumu yaptı. 'Şimdi olmaz. Ama sen söylemeye devam et' dedi" diye konuştu.

BİR MİLYARLIK EK GELİR

Bayraktar, ömrünü tamamlanmış araçların hurdaya ayrılmasını sağlayacak ve Maliye'ye bir milyar liralık ek vergi geliri yaratacak projenin ayrıntılarını şöyle anlattı: "Değişimi teşvik etmek için ekonomik bir model lazım. Taşın altına elimizi koyalım, bu teşviğin bir kısmını biz verelim. Bir kısmını da Çevre ve Ulaştırma Bakanlığı üstlensin. Daha önce Ulaştırma Bakanlığı, ticari araçların hurdaya ayrılması için bir çalışma yaptı. Başarılı oldu, ticari araç parkı gençleşti. Maliye otomobil ithalatının patlamasından korkuyor. Aslında en çok 100 bin otomobil fazladan satılır. Bu tahmin bile fazla. Bunu teşvik modeli hayata geçerse, zincirleme bir reaksiyona yol açar. Öncelikle hurda teşviki ile ömrünü tamamlamış araçlar yoldan çekilir. Otomobil parkı gençleşir. Halk sağlığı, çevreyi koruma vb olumlu etkileri olur. İç pazarın sürdürülebilir şekilde genişlemesini sağlar. Bu ise yeni yatırımları getirir."