ARKADAŞINA GÖNDER
Satış İçin Değil Güvenlik İçin Kış Lastiği
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

SÖYLEŞİLER

Satış İçin Değil Güvenlik İçin Kış Lastiği

25.02.2013 Pazartesi
SATIŞ İÇİN DEĞİL GÜVENLİK İÇİN KIŞ LASTİĞİ

Türkiye’deki yeni yasalarla kademeli de olsa zorunlu hale getirilen kış lastikleriyle ilgili, Michelin’in Pazarlama Direktörü Sertan Akçagöz, kanunların toplam satışları fazla etkilemeyeceğini ancak yol güvenliğini arttıracağını dile getirdi.

Michelin olarak kış lastikleri konusunda son dönemde yaptığınız iletişimde, marka yerine kış lastiği bilincini öne çıkartmaya çalıştınız gibi. Bu konuda neler söyleyebilirsiniz?

Sertan Akçagöz: Küresel olarak uyguladığımız bir iletişim kampanyasıydı bu. Yıllardır sürdürdüğümüz çizgiden çok da şaşmadık. Hafif ticari araçlara getirilen zorunluluğu ve etiketlemesi, bizim açımızdan olumlu ancak bunların hiç biri, hiçbir lastik üreticisi için de fazladan bir çıkar anlamına gelmiyor. Kış lastiğinin zorunlu olmasıyla yaz ya da dört mevsim lastik alımları erteleniyor. Bizler yine aynı hacimde lastik satıyoruz. Ancak sattığımız lastiğin tipi değişiyor. Yapılan değişiklikler toplam pazarı büyütmüyor ancak yol güvenliğinin artmasını sağlıyor.

Yaz ve kış lastiklerinde oranlar nasıl?
S.A: 2012'de yüzde 25 kış, kalanı da yaz lastiği şeklinde gerçekleşti. Bu oranın korunması, Türkiye'deki yol güvenliği açısından çok önemli.
Kış lastiği sattıkça bayilere olan ziyaretler de artıyor mu?
S.A: Evet kesinlikle. Eskiden lastikler takıldıktan sonra pek çok kişi, bizim yıllardır sosyal sorumluluk projelerimizle de dikkat çekmek istediğimiz, lastik hava basınçlarını kontrol etmiyordu. Kış lastiği bilinci bu konuyu da iyileştiriyor. En azından, 6 ayda bir lastik bayilerine gidip lastiklerinizi değiştiriyorsunuz ve kontrolleriniz de bu sayede yapılmış oluyor. Aksi halde, düşük hava basıncıyla ya da benzer problemlerle, tehlike yaratabilecek lastiklerle yola çıkıyorsunuz. Mesela, lastiğinizde balon ya da delik olabilir, bunu fark etmemiş olabilirsiniz. Aşınma oranları farklıdır, rotasyon gerekebilir vs... Bu gibi problemlerin de kontrolü, dolaylı da olsa kış lastiği kullanımıyla yapılmış oluyor.
Özellikle hafif ticari araçlara getirilen kış lastiği zorunluluğunun tüm Türkiye'de uygulanmasını doğru buluyor musunuz? Ülkenin tümünde aynı iklim koşulları yok çünkü...
S.A: Doğru buluyorum ancak bölgeye göre esneklik olmalı. Aksi takdirde yeniden sürüş güvenliğiyle ilgili sıkıntılar olabilir. Eğer sizin olduğunuz bölgede hava sıcaklığı artı 7 derecenin altına düşmüyorsa, bu sefer kış lastiği kullanmanız güvenliğinizi tehdit edecektir.
Yasanın değişmesiyle kış lastiği siparişlerinizi revize ettiniz mi?
S.A: Kış lastiğinin siparişleri, hemen karar verilip de üretilen bir uygulama değil. Evet, 2012'de çok satıldı ve biz de gereken stokları karşılayabildik, hatta başka ülkelerden Türkiye'ye kaydırmalar yaptık. 2013'teki stoklarımızı da 2012'deki değişime göre planladık.
2012'de kış lastiği pazarı nasıl etkilendi?
S.A: Kış lastiği pazarı iki kat kadar arttı. Binek otomobilleri etkilememesine rağmen, basının da desteğiyle, bu tipteki otomobillerde de insanlar kendiliğinden almaya başladılar.
Sizce 2013'te binek otomobiller için de kış lastiği zorunluluğu getirilecek mi?
S.A: Bu konuyla ilgili çalışmalar yapıldığına dair haberler alıyoruz ancak henüz kesinleşmiş bir durum yok. Keşke olsa. Satış adetlerinden ziyade güvenlik için bizce çıkması gerekir. Yoksa bizim uzun vadede satacağımız lastik adetleri iyi kötü aynı kalacaktır.
Michelin'nin kış lastiği pazarındaki konumu nasıl?
S.A: Biz, özellikle Alpine modellerimizle pazarda oldukça başarılı bir konumdayız. Hatta, Alpine'in markanın önüne geçtiği durumlar bile olabiliyor. Piyasanın tanıdığı ve kış lastiği pazar payında da yüksek olan oranımızı korumamızı sağlıyor. Pazarın, kanunlar çıkmadan bu kadar büyümesi, iki katına çıkmasını pek beklemiyorduk. Neyse ki stoklarımız talebi karşıladı.
Michelin olarak siz, son dönem kampanyalarınızda hep sürüş güvenliğini öne çıkarttınız. Sanki bir derneğin yaptığı sosyal sorumluluk ilanları gibiydi bunlar. Hiç, başka firmalardan ya da kurumlardan destek gördünüz mü?
S.A: Aslına bakarsanız, bu bizim iletişim stratejimizin bir yansıması. Biz, ürünlerimizin özelliklerinden daha çok, o ürünün sağladığı faydaları anlatmaya çalışıyoruz. Bilinçlenmeyle beraber zaten kullanıcılar da Michelin'i tercih ediyorlar.
Bu anlamda da bir ilki daha gerçekleştirmiş olmuyor musunuz?
S.A: Aslına bakarsanız evet. Michelin olarak, ilk defa Silica lastikleri piyasaya çıkartıp, yakıt ekonomisine katkı sağlayan bir ürün sunduğumuzda da benzer bir strateji izlemiştik. Tüketicilere, o ürünü ve nasıl kullanması gerektiği bilincini anlatınca ibre otomatikman size dönüyor zaten.
2013'te Michelin'de neler öne çıkacak?
S.A: Bu yıl daha çok Euromaster servislerimizle öne çıkacağız. 300 bayiye ulaşmayı planlıyoruz. Deneyimi olan bir markayız ancak 2007'den beri bayi gelişimi için fazladan bir efor harcıyoruz. Hem ekonomik hem de eğitim anlamında destek oluyoruz. Sadece dekorasyon değil değişen. Euromaster için 5 milyon civarında bir yatırım yaptık. 17 ülkede 2.000'den fazla Euromaster bayi var. Buralarda hızlı servis hizmeti alınabiliyor. Yağ, yağ filtresi, hava filtresi gibi hızlı, pratik değişimler yapılıyor. Genellikle garanti süresi bitmiş araçlar bu tipteki servisleri tercih ediyor. Lastik değişimi yapılırken çokça parçayı kontrol edebiliyorsunuz ve bu sayede de birçok pratik hizmeti alabiliyorsunuz. Ağır vasıtalarda, X Line enerji grubu lastikleri bu yıl lanse edeceğiz. 2013'te yeni model anlamında bir yoğunluğumuz olmayacak. 2012'de yüzde 85 oranında yenilendiğimizden, 2013'te bu lastiklerimizi tanıtmaya yoğunlaşacağız.
BİZE ULAŞIN