ARKADAŞINA GÖNDER
Hibridi Daha Ne Kadar Bekleyeceğiz?
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

SÖYLEŞİLER

Hibridi Daha Ne Kadar Bekleyeceğiz?

09.04.2014 Çarşamba
HİBRİDİ DAHA NE KADAR BEKLEYECEĞİZ?

Bugüne kadar daha çok köşe yazıları, futbol yorumları ve entellektüel birikimiyle tanıdığımız, usta gazeteci Haşmet Babaoğlu ile www.otohaber.com.tr için elektrikli ve hibrid otomobiller üzerine konuştuk.

Bazı insanlarla otomobil konuşmak oldukça keyiflidir. Sohbet uzar gider. Geçmişteki otomobiller, anılar, dolmuşlar, gözlerden okunan ve dudaklardan dökülen "bizim dönemimizde" duygusu sohbeti derinleştirir. İşte bu hafta öyle bir isimle, ile otomobilleri konuşuyoruz. Son dönemde futbol yorumlarından kendi isteğiyle uzak kalan Babaoğlu'yla hibrid ve elektrikli araçları konuşmak üzere sözleşiyoruz. Hatta bu sohbetimizden önce Renault Fluence ZE ve Mitsubishi i-MİEV ile de kısa bir tur atıyoruz.

Konuya damardan giriyorum. Elektrikli otomobil sizce bir trend mi yoksa sadece moda bir kavram mı?

Haşmet Babaoğlu: Konuya iki açıdan bakmak lazım. İstek var takat yok. Ben çevreme de soruyorum. Herkes bir biçimde "hibrid veya elektrikli kullanmalıyız" diyor. Fakat anladığım kadarıyla üreticilerin önümüze getirdiği araçlar kullanıcıyı tatmin etmiyor. Buna rağmen benim söyleyeceğim söz şu "daha ne kadar bekleyeceğiz". Yani kendime soruyorum 2016'dan sonra da hala benzinli veya dizel mi kullanacağım? Ben 2016'dan sonra hala hibrid veya elektrikli bir araç kullanmazsam içimde kalır. Ben hibridden yanayım. Elektrikli araç, Türkiye dahil pek çok ülke için kolay alışılabilir bir fikir değil. Mesela İtalya'ya Belçika'ya kolaylıkla adapte olabilir, fakat bir Amerika'ya veya Türkiye'ye adaptasyonu zor olur. Elektrikli araç biraz fantezi, hobi biraz da oyuncak olarak görülüyor. Kendi tecrübelerimden yola çıkarak söylüyorum ki hibrid araçlar bizim yakın geleceğimiz.

Bu arada sohbetin başından bu yana ilk defa Haşmet Babaoğlu'nun sesinde farklı bir heyecan hissediyorum. Konu hibridler olunca Babaoğlu işler değişiyor.

Babaoğlu: Yakın geleceğimiz lafına da sinir oluyorum, hangi gelecek? Daha bunun geleceği yok, zaten geldi. Burada üreticilerin de konuya uyanamadığını düşünüyorum.

Araya giriyorum ve Türkiye'de elektrikli araçlara olan vergi teşvikinin bir türlü hibridlere sağlanmadığını hatırlatıyorum.

Babaoğlu: Biz Toyota Prius'la nerelere gittik? Bir baktık hala depoda yakıt duruyor. Mesele ne kadar tüketimin olduğu. İşte en büyük eksiklerden biri hibride vergi teşviğinin verilmemesi. Geleceğe hazırlanan Türkiye'nin acilen hibridlere mutlak vergi teşviği sağlaması gerekiyor. Biraz ayıp oluyor. Türkiye'nin de kendi otomobilini hızlıca üretmesi gerektiğini düşünüyorum. Bu dalga geçilecek bir şey değil. Otomotiv sektörünün geleneksel sermayesinin yazar-çizerleri dalga geçiyorlar. Medyada yerli otomobilin üretilmesi gerektiği konusundaki tartışmalarda muazzam bir demodelik var. ( "Belki söylediklerim hoşuna gitmeyecek" diyerek gönlümü almayı da ihmal etmiyor) Türkiye yerli otomobil yapmak zorunda ama otomobil bildiğimiz otomobillerden olmamalı. Buna 30-40 yıl önce başlamadın, artık başlama. Şimdi yerli marka, uluslararası bir ürün çıkaracaksa bu mutlak elektrikli veya hibrid olmalı.

Yerli Otomobil 90'larda Üretilirdi

Bir otomotiv gazetecisi olarak hemen atağa geçiyorum ve Güney Kore'deki Hyundai ve Türkiye'deki Anadol'un aynı yıl, yani 1967'de üretime başladığını hatırlatıyorum.

Haşmet Babaoğlu: Çok acıklı. Benim elimdeki bazı belgeler şunu gösteriyor, bir yerli otomobil üretimine 1990'ların başında başlardık fakat Türk otomotiv endüstrisi yerli otomobili ürettirmemek pahasına Özal'ın iktidarını sarsmıştır.

Aslında Türkiye üretim yönünden oldukça tecrübeli, iyi örnekler var. Anadol dönemi için başarılı bir otomobildi. Biraz haksızlık edilmiyor m?

Babaoğlu: Burada biraz popüler kültürün olumsuz etkileri oldu. Anadol'u keçilerin yediği konusu mesela. Mühim olan otomobil otomobil mi? Bizim Anadol'umuz gibi hiç bir otomobil dağa bayıra vurulmadı, sorunsuz olmadı. Bir tarafı delinince keçiler yiyormuş, ötekinin de bir yeri delinince elin kesiliyordu. İşte bu popüler kültür yerli markanın önünü kesti.

Bir markanın Yabancı Markayı satın alması sizi memnun eder mi?

Babaoğlu:Bunu da anlayamadılar. Burada yeniyi üretmek önemli. Bu Türkiye'yi markalaştırır. Yoksa bir markayı satın almak da tabii ki mühim.

Yokuş Aşağı İnerken Vitesi Boşa Atardık

Biraz da elektrikli ve hibrid araçları konuşalım. Elektrikli araç deyince Avrupa'da akla çevrecilik geliyor. Biz ülke olarak bu kadar çevrecilik fikrine alışkın mıyız?

Babaoğlu: Hayır değiliz. Bizde ancak elektrikli araçlar moda olursa satabiliriz. Bu konuda Amerika'ya benziyoruz. Avrupalı gibi değiliz. Elektrikli araçları moda yapacak kampanya gerekir, fakat hibridler bambaşka. Biz niye bu kadar geç kalıyoruz ki? Türkiye'de çoktan hibridlere teşvik çıkmalı ve Türkler hibridleri normal otomobil saymalıydı. Tam Türklere uygun aslında. Bizde tutumluluk kültürü var. Az tüketen otomobiller tam bize uygun. Biz yıllarda "yokuş aşağı inerken vitesi boşa almıyor muyduk". Hibrid çok yalnız bırakılmış. Derhal sahip çıkmak lazım. İsyan edilecek bir şey.

İlk otomobilinizden bu yana geçen otomobil tecrübelerinizde esas değişim ne oldu?

Babaoğlu: Otomobil benim evim. Eski otomobillerin evim olmasını isterdim fakat olamazlardı, fakat şimdi otomobilden çıkmak istemiyorum. Evimdeki koltukta belim ağrıyor, otomobilde ergonomide en üst noktadayım. Gençliğimde otomobilin en önemli sorusu "otomobilin turu ne" olurdu. Bunun üzerine yarışırdık, dönerdik. Böyle komedi olur mu?

İki elektrikli araç, Renault Fluence ve Mitsubishi i-MIEV'i kullandık. Hissiyatınız ne?

Babaoğlu: Tam elektrikli bir otomobilin kendine has bir tasarımının olması gerekiyor. Biçimle içeriği ayırmak kolay değil. Kullanım açısından iki otomobilde de bir problem görmedim, sevdim. Bence elektrikli araçlarda "sessizlik" sorunu çözülmeli. Yayaların güvenliği açısından önemli.

Otomobil markaları da bu sessizlik üzerine çalışıyorlar özellikle yayalar ve sokak hayvanları açısından.

Babaoğlu: Alışkanlıklar zor değişir. Davranışsal olarak öyledir. Aracım otomatik şanzımanlı olmasına rağmen uzun yıllar elim vites topuzunda gittim. Tekrar Fluence ve i-MIEV'e dönersek ikisini de beğendim. Ben Fluence'ta daha farklı bir konsol beklerdim. Yani "yakıttan tasarruf ediyoruz diye teknolojiden tasarruf niye". Bunun cevabını merak ediyorum. Ben uzun yol kullanımını severim. Elektrikli araçlar şehir otomobilleri, pratik, ekonomik. Ben elektrikli için çok uygun bir kullanıcı değilim. Kahvaltı etmek için Sapanca'ya giden bir adam için elektrikli çok uygun olmayabilir ama hibrid hepsinin karşılığını veriyor.

Yazı: Volkan Demirkuşak

kalan karakter 2000

rusen rusen

Çevreci olmak bir anlayış ve sorumluluk gereğidir.Malesef milletimiz ve yöneticilerimiz bu duygulardan yeterince feyizlenmedikleri anlaşılmaktadır.

Aynı Görüşte misiniz?
evet3
hayır2
cevapla 28.10.2014 23:34
mehmet keser mehmet keser

evet bende 2012 yılından buyana bir toyota yaris hybrid kullanıcısı olarak destek veriyorum gayet çok güzel araçlar fakat teşvik ve vergi indiri olmadıkça kötü tabi sen fedakarlık ediyorsun ama yetkililer fedakarlık edip vergi teşviği çıkartıp bu araçların alınmasını teşvik etmiyorlar

Aynı Görüşte misiniz?
evet3
hayır0
cevapla 20.10.2014 13:14
osman osman

Doğru söylüyo ama bizim millet çevreyi değil cebini düşünür elektrikli otomobil tasarruflu ama alırken çok pahalı halka bir tasarrufu olmuyor. satanlar kazanıyor. dizel de öyle 10 bin lira fark veriyorsun 10 yılda ancak verdiğin 10 bini geri alıyorsun.

Aynı Görüşte misiniz?
evet6
hayır0
cevapla 11.04.2014 07:32
rs7 rs7

elektrikler neysede hibritler bizim için çok daha iyi olur ama anca özel bir vergilendirme sistemi lazım onuda bu devlet zor yapar

Aynı Görüşte misiniz?
evet8
hayır2
cevapla 11.04.2014 01:37
ALİ ALİ

Sn. Haşmet beyin düşüncelerine katılıyorum,biz Türkler dünyayı dize getiren Osmanlı devletinin torunları olarak bu işi yapamıyorsak utancımızdan ve atalarımızdan kahrolmalıyız. alman,amerikan,kore,çin,iran,italya,fransa gibi ülkelerin otomobillerine servetlerimizi yatırıyoruz.adamlar gelip milyon dolara arabasını satıyor ama biz üretemiyoruz.gücümüz sermayemiz ve insan gücümüz var belkide hepsinden üstte ama işe siyaset ve dış gücler girince kimse yanlış anlamasın ama 30-40 bin tl ederi olan plastikle dolu jettayı 87.000 tl verip alıyoruz ve hava atıyoruz burda o havayı bunu üreten atıyor farkında değiliz. kimse ülkesini düşünmüyor çünkü herkesin geçim derdi var o yüzden Volkan bey sizin gibi otomobillere gönül vermiş ekibiniz veya takım arkadaşlarınızla bu konunun önemini siyasetcilerimize ve iş adamlarımıza anlatmanız önderlik etmeniz gerekmekte olduğunu düşünüyorum.

Aynı Görüşte misiniz?
evet6
hayır0
cevapla 10.04.2014 18:32

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan OTOHABER veya otohaber.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.