ARKADAŞINA GÖNDER
Starex’in Gücü Niçin Düşük?
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

ONNO USTA

Starex’in Gücü Niçin Düşük?

13.03.2014 Perşembe
STAREX’İN GÜCÜ NİÇİN DÜŞÜK?

Onno Usta sorularınızı yanıtlıyor.

Bir ay önce 2005 model 7.700 km de 2.5 dizel üniteli 140 HP'lik Hyundai Starex satın aldım. Aracı ekspertiz için test merkezine götürdüm dinamometrede yapılan ölçümde motor gücü 116 HP çıktı. Ekspertiz yapan uzmana 7700 km'deki bir araçta aradaki farkın neden bu kadar bariz olduğunu sorduğumda sürekli şehir içinde ve devirsiz kullanımların buna nedene olabileceğini söyledi. Aracın yıllık bakımları km dolmasa bile periyodik olarak yapılmış servis kayıtlarının hepsi var. Aracın eski sahibi aracı sürekli kullanmadığını haftada bir 3-4 km kadar gidip geldiğini beyan etti. Sizce aradaki farkın sebebi nedir? Yol yaptıkça durum toparlanabilir mi? Ayrıca test merkezine sorduğumda değerlerin volan verilerine göre çıktığını söylediler.

Mehmet Ali Çelik

Sayın Mehmet Ali Çelik

2005 yılı üretimi olan ve ikinci el olarak satın aldığınız Hyundai Starex 2.5 Turbo dizel aracınızın ilk sahibi tarafından çok az ve düşük devir şartlarında kısa mesafelerde kullanılması ile motorun kurumlanarak güç kayıpları oluşması mümkündür. Ancak güç ölçümü yapılan dinamometre ve bu dinamometrede yapılan ölçümün şekli de bir çok farklı veya yanlış sonuçlar doğurabilir. Dinamometreler iki farklı özellikte üretilmiştir. Bunlar serbest akselerasyon ile veya karşı yük yani frenaj uygulanarak çalışanlardır. Serbest akselerasyon ile ölçüm özelliklerinde olanlar genelde atmosferik motorlu araç ölçümlerinde yaklaşık sonuçlar üretirler ve turbo motorların karşı yük varlığında turbo basıncı üretme özelliklerine doğru turbo basıncının tam oluşamaması nedeniyle sonuçlar hep tartışmalıdır. Karşı yük yani yol kullanım şartlarının frenaj uygulanarak elde edilmesi ile ölçüm yapan dinamometreler ise bilhassa turbo beslemeli motorlarda gerçek değerler elde edilir. Ölçüm yapılan dinamometrenin hangi özelliklerde olduğunu ve bu ölçüm sonucunda maksimum tork verilerinin ne çıktığını bilmeden doğru bir yorum yapmak mümkün değildir. Siz de kabul edersiniz ki motor gücü fabrika verilerince yayınlanmış maksimum devir sayılarında oluşur ve motor ile aktarma organlarının bire bir vites oranı ya da buna yakın oranlarda vitesin seçilmesi ve yine bu verilerde yayınlanmış motor devrinin görülmesiyle doğruluk kazanır. Yapılan ölçümlerde turbo motorların karşı güç üreten frenajlı bir dinamometrede yapılan ölçümü doğru olarak ve ölçümün de yine yukarıda bahsettiğim şartlarda doğru akselerasyon ve deselerasyona geçmekle mümkündür. Ölçüm sonucunda ise tekerlek gücü basında bir sonucun elde edilmesi ile dinamometre var olan aktarma organ kayıplarını hesaplayarak neticeyi dünya standartı volan çıkış gücü olarak verir. Ayrıca aynı zamanda aletin tork ölçüm sonuçlarını da yorumlayıp bildirmesi asıldır. Sonuç olarak ölçümler bu doğru alet ve şartlarda yapıldıysa motorunuzda olası kurumlanma vardır ve bir süre uzun yol yüksek devirde kullanımla kurumların yanmasına yardımcı olabilirsiniz.

kalan karakter 2000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan OTOHABER veya otohaber.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.