ARKADAŞINA GÖNDER
Rektifiye yaptırmamı önerir misiniz?
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

ONNO USTA

Rektifiye yaptırmamı önerir misiniz?

18.10.2016 Salı
REKTİFİYE YAPTIRMAMI ÖNERİR MİSİNİZ?

Onno Usta, sorularınızı yanıtlamaya devam ediyor.

Sahibi olduğum 180.000 km'deki 2005 model Renault Megane 1.5 dCi'yi satın almak isteyen birisi için sanayide aracı ustaya götürdük. Motor çalışırken usta, motor yağı çubuğunu çıkarttı ve motorda üfleme olduğunu belirterek rektifiye yapılması gerektiğini söyledi. Ben de aracı satmaktan vazgeçtim ama otomobilimin performansında ve çalışmasında hiçbir problem yaşamıyorum. Bu nedenle aracı kendi ustama götürdüm. Kendi ustam, motordaki üflemenin gayet normal olduğunu ve endişe etmemem gerektiğini belirtti. Aracım 10.000 km'de de 1 litre motor yağı eksiltiyor. Sizce aracımın motorunun rektifiyeye ihtiyacı var mı? Bu konuda neler önerirsiniz?
Evren Erköse



Sayın Evren Erköse,
İlk kontrolü yapan kişinin dizel motor konusunda deneyimsiz olduğunu belirtmek istiyorum. Çünkü dizel motorlarda krank mili dönerken, piston kollarının hareket etmesiyle birlikte hava dolaşımı oluşur ve segmanlardan da bir miktar hava basıncı sızar. Bu dolaşıma ek olarak motor yağının ısınması ve genleşmesi, silindir kapağında biriken yağın kartere geri dönüşü ile hava dolaşımı artar ve hava basıncının oluşmasına neden olur. Basıncın artmasında ise piston eteklerinin de etkisi vardır. Bu nedenle motorlarda karter havalandırma ve basıncı tahliye düzenekleri vardır. Bu önemli sistemde yağ filtresi, motorun emme manifold hava emme gaz kelebek öncesi yoluna bu basınç sevk edilir ve yanma odasında oluşan yağ buharı ve basınç yakılmak sureti ile egzozdan dışarı atılır. Bu oluşum motorun devirli kullanımında gaz kelebeği açıkken sorunsuz çalışır. Motorun rölanti devirlerinde oluşan basınç, motorun ihtiyacı kadar havanın da gaz kelebeğinden geçmesini sağlar. Rölanti devrinde gaz kelebeğinin tam kapalı konumda olması sayesinde basınç kontrol edilirken rölanti devri de dengelenmiş oluyor. Yağ çubuğu ve yağ dolum kapağı açıldığında rölanti veya yüksek devirde çalışan motorun kapalı devre emme düzeneği etkileneceği için az miktarda duman ve basınç olacaktır. Sonuç olarak motorun alt bölümünde oluşan üfleme fazlaysa piston, segman ve silindir içi aşınmalar olabilir. Ayrıca emme manifoltunun tahliye hortumu arasındaki emme düzeneğinin tıkalı olması, kurum birikmesi de üflemeye neden olur. Dizel motorlarda 10.000 km'de 1 litre yağ eksilmesi normaldir. Çünkü dizel motorlarda genelde 8.000 km'de 1 litre veya biraz daha fazla motor yağı eksiltebiliyor. Ayrıca 180.000 km ise dizel motorun ömrünün dörtte biri anlamındadır.