ARKADAŞINA GÖNDER
Turbo beslemeli motor ile kompresörlü motor arasında ne farklar var?
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

ONNO USTA

Turbo beslemeli motor ile kompresörlü motor arasında ne farklar var?

10.09.2017 Pazar
TURBO BESLEMELİ MOTOR İLE KOMPRESÖRLÜ MOTOR ARASINDA NE FARKLAR VAR?

Onno Usta, sorularınızı yanıtlamaya devam ediyor...

Aşırı beslemeli motorların atmosferik motorlar kadar uzun ömürlü olmadığını düşünüyorum. Ancak günümüzde araçların büyük kısmında aşırı beslemeli motorların olduğunu düşündüğümüzde turbo mu yoksa kompresör mü daha uzun ömürlüdür? Bir de 2002 model VW Passat 1.8 T ile 2004 model Mazda B2500 Turbo'nun turbo basınçları kaç bardır?
Can Özberk



Sayın Can Özberk
Aşırı besleme sistemlerini turbo ve kompresör olarak iki ayrı kategoriye ayırabiliriz. Turboda motorun egzoz ve emme kanalarında kanatçıklı türbin vardır. Motorun çalışması esnasında oluşan egzoz gazlarının döndürdüğü bu türbin, emme kanalında da hava akışını hızlandırarak basınç oluşmasını sağlar. Turbo kanatçıkları dizel motorlarda 30-80.000 d/d, benzinlilerde ise 60-120.000 d/d'da basınç üreterek motora ek güç artışı kazandırırlar. Ayrıca son yıllarda üretilen değişkenli geometrili turbolar ise düşük devirlerden itibaren basınç ürettikleri için daha geniş devir ve güç bandında çalışırlar. Diğer sistem yani kompresörde motorun krank milinden kayışla veya dişli ile hareket alarak güç üreten aşırı besleme düzenidir. Bu kategori de kendi içinde ikiye ayrılır
Birincisinde emme basınç bölümünün kayışla tahrik edilerek basınç üretilir ve motora sevk edilir. Bu sistemde düşük devirlerden itibaren basınç üretildiği için avantajlıdır ve özellikle Amerikalı üreticiler tarafından supercharger olarak da adlandırılır. Diğer uygulama ise blower veya kompresör diye adlandırılan merdaneli pompa sistemidir. Bu sistem de motorun düşük devirlerden itibaren basınç sağlayabilmesi ile daha çok düşük devirlerden güç aktarımı tercih edilen motorlara uygulanır. Turbolu veya başka bir deyişle aşırı beslemeli motorların atmosferik motorlardan daha kısa ömürlü oldukları yanlış bir ifadedir. Bu motorların içyapıları ve kullanılan parçaları nedeniyle ömürleri atmosferik motorlardan farklı değildir. Ancak yakıt tüketim ortalamaları performanslı sportif kullanımlarda genelde yüksektir. VW Passat 1.8T'de görev yapan 150 HP'lik motorun turbo pick basıncı 0,8 bar, ortalama devamlı basıncı ise 0.55 bar dolaylarındadır. Bu aracın 180 HP'lik motorlarında ise turbo basıncı 0,9 bar ortalamalarındadır. 2004 model Mazda B2500'ün motoruyla ilgili detaylı hacim ve güç verisi vermediğiniz için yorum yapmam zor.

BİZE ULAŞIN