otohaber_logo
Haberler
Gizli Tehlike
Araçlarda lastikle aks, rot başı veya diğer parçaları porya aracılığıyla birbirine bağlayan jantlar, aracı park ederken kaldırıma çarpma veya bozuk yollarda alınan darbelerin etkisiyle eğilebilir. Sürücü, bu eğikliğin farkında bile olmayabilir, oysa güven
Gizli Tehlike
Sürüş sırasında sağa veya sola çekme yapan otomobilde direksiyon da titriyorsa hemen rot ve balans ayarı yaptırırız. Ancak bu iki farklı ayar da sorunları çözemiyorsa belki başka bir yerde tekrar kontrol ettirilir, belki de rot, rot başı vb parçalar değişir ancak çoğu zaman jantların eğik olduğu akla gelmez. Oysa aracın çukura girmesiyle veya kaldırıma çarpması sonucu alınan sert darbeler bu sağlam parçanın eğilmesine neden olmuştur. Bu eğilme iç kısımdaysa veya jantın çevresindeyse görülemez. Eğilen jantın dönem özellikleri bozulacağı için lastikler hızla aşınır ve sorun ön tekerleklerdeyse aracın rot, rot başı ve aksları aşınır. Süspansiyon sistemi de sürüş konforunu azaltırken daha da önemlisi direksiyon sağa veya sola çekme yapar. Araç hızlandıkça da direksiyonda titreme meydana gelir. Yani eğik jant, sürüş güvenliğini riske sokar.
Bir de tekerlek poyrasında sensör varsa deforme olabilir. Diğer tarafta eğik jant değiştirilmedikçe yapılacak rot ve balans ayarı da bir işe yaramaz. Sonuçta aracınızın jantı eğildiyse yapılacak tek şey yenisiyle ve orijinaliyle değiştirmektir. Bu değişim yerine tamir edilen jantlar kaynakla ısıtılıyor veya presle düzetiliyor. Ancak alüminyum alaşımlı jantlar, ısınıp geri soğuduğunda moleküler yapısı bozulacağı için bu parçanın mukavemeti de azalıyor. Ardından küçük bir darbede bu jantın kolayca kırılmasına neden olabiliyor. Jantı kaynakla ısıtarak düzeltecek ustanın yeterli malzeme bilgisine ve ekipmana sahip olması gerekir ki bu ihtimal de oldukça düşük. Presle düzeltmek ise sac jantlarda bazen olumlu sonuç verebiliyor. Diğer tarafta ERTRO'nun (Uluslararası Lastik ve Jant Teknik Kurumu) tavsiyesine göre hasar görmüş jant onarılamaz ve kullanılamaz. Jant üzerinde kaynak, doğrultma, talaş kaldırma, boyama, bijon veya göbek deliğini büyütme ve eksen kaydırma işlemlerinin yapılmaması gerekir. Zaten lastik üreticileri, yeni lastik montajı yapılacağı zaman jantın tamir edilmemiş yani işlem görmemiş olması gerektiğini belirtiyorlar. Sonuç olarak jantlar da ihmal edilmemeli ve eğilme varsa yenisiyle değiştirilmelidir.
Yazı: Baturhan Boyacılar

Eğilmeler ihmal edilmemeli ve rastgele düzeltilmemelidir.

Onarım gören alaşımlı jantlarda kırılma riski yüksek olabilir.

Küçük kırılmalar ufak kontrollerle belli olduğu için ihmal etmemeli.

Yıpranan jant, aks, rot ve rotiller ile süspansiyona zarar verir.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.