ARKADAŞINA GÖNDER
Turbolu ve Hafif
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

TEKNOLOJİ

Turbolu ve Hafif

12.10.2013 Cumartesi
TURBOLU VE HAFİF

BMW’nin merakla beklenen M3 modeli, kardeşi M4 ile birlikte ortaya çıkmaya başlarken mühendislik yapısı sayesinde önceki nesline göre hafifledi ve turbo beslemeli motoruyla çevik, ekonomik, çevreci bir model oldu.

Güçlü motorları, performansı ve karoseri de dahil diğer özellikleriyle sıra dışı BMW modellerini temsil eden M kelimesi, bu sihrini yeni M3 ve M4 modellerinde de sunacak. Ancak BMW'nin 3 Serisi Coupe model adı artık 4 Serisi olarak isimlendirildiği için markanın efsane M3 Coupe'de M4 oldu. M3 ise sedan olarak üretilmeye devam edecek. İşte bu iki sıra dışı model, motor, karoser ve aktarma organlarıyla hem güçlenerek, hem de hafifleyerek karşımıza çıkıyor. Karoser parçalarında kullanılan CFRP (Karbon Fiber Takviyeli Plastik) ve alüminyum desteği sayesinde ağırlığının 1.500 kg'yi geçmemesi planlanıyor. Önceki nesil M3 Coupe'nin boş ağırlığı ise 1.600 kg idi. Bu araçta görev yapan sıralı 6 silindirli motorda TwinPower turbo teknolojisi görev yaparken, değişken supap zamanlaması da var. Ayrıca soğutma, yağlama sistemleri de yeniden tasarlanan bu motorun direkt püskürtmeli yakıt sisteminin de etkisiyle 430 HP'lik maksimum güç ve 500 Nm'lik maksimum tork üretirken, önceki nesline göre yüzde 25'e varan yakıt tasarrufu sağlanıyor. Önceki nesil M3 Coupe'de atmosferik 4.0 lt'lik 420 HP gücünde V8 motorun görev yaptığını da kısa bir bilgi olarak hatırlatmak isteriz. Kullanılan malzemeler sayesinde hafifliği ve titreşimsiz çalışma özelliğiyle öne çıkan bu motor Euro 6 emisyon standartlarını da karşılıyor. M3 ve M4'te 6 ileri manuel ya da 7 kademeli çift debriyajlı otomatikleştirilmiş manuel şanzıman görev yapıyor. CFRP'den imal edilen kardan milinin tek parça olması sayesinde dönüş sırasında oluşan sürtünme ve kayıpları azalacak. Kardan milinin malzemesi ve azalan parça sayısı sayesinde de önceki nesline göre yüzde 40'a varan hafifleme gerçekleşti. Buna ek olarak elektromekanik direksiyon sistemi, karbon diskli frenler, kilitli M diferansiyel, Dinamik Stabilite Kontrolü (DSC), ve diğer sürüş sistemleri de M3 ve M4'te de görev yapmaya devam ediyor.

Yazı: Baturhan Boyacılar


MOTOR

, M modellerini her zaman günlük kullanıma uygun bir olarak geliştirdi. Ani hızlanma taleplerine kısa sürede cevap verecek kadar seri bir motor da M modellerinin en büyük özellikleriydi. Bu nedenle sıra dışı güç ve performanslarıyla M motorları otomobilin en büyük ayrıcalığıydı. Bu, yeni M3 ve M4'te de geçerli. Bu otomobil için geliştirilen motorda özellikle krank milinin ağırlığı optimize edilerek daha dengeli dönmesi sağlandı. Motor devri, 7500 d/d'ye kadar yükselirken etkili bir sıkıştırma sağlamak için geliştirilen pistonlar ve diğer parçaların yağlanması için ek yağ akış kanallarıyla güçlü yağ pompası görev yapıyor. Ayrıca motor yağı karteri magnezyumdan üretilerek motora ek ağırlık yüklenmezken motorun yüksek hızlarda da hızlıca soğumasında radyatöre ek olarak küçük bir radyatör daha var.


AERODİNAMİZM
Önceki nesillere göre daha şişkinleşen çamurluklar, genişleyen hava giriş ızgaraları ve difüzörler, karosere yedirilen mütevazı spoylerler, aynalar ve diğer küçük detaylar sayesinde bu yeni canavarların aerodinamik tasarımı güçleniyor. Yine ön tamponda bulunan hava girişlerinden giren rüzgar, fren disklerinin de soğumasına yardımcı olduktan sonra ön çamurluk üzerindeki kanallardan atmosfere katılıyor.

KAROSER
En düşük ağırlıklı ve dengeli olacak şekilde geliştirilen çelik karoserde bölgesel olarak CRFP de bulunuyor. Özellikle aracın tavan sacı ve tavanın orta bölümündeki destek noktasında farklı mukavemetteki karbon kullanılmış. Yine motor kaputunun içerisinde kafes şeklinde bir güvenlik barı bulunuyor. Karbon kaplı bagaj kapağı, aracın aerodinamik tasarımını desteklerken güçlendirilmiş CRFP yapısıyla da güvenliğini de destekliyor.

İlk olarak Pebble Beach'te, konsept versiyonuyla tanıtlan M4 Coupe, M3 Sedan ile beraber 2014'te yollarda...