ARKADAŞINA GÖNDER
BMW 318i
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

TEST MERKEZİ

BMW 318i

09.12.2013 Pazartesi
BMW 318İ

29 Kasım 1993 tarihli otohaber Dergisi’nin test konuğu BMW 318i idi.

Testimizi dönemin anlatımıyla aktarıyoruz;

Performans

Test parkuruna doğru yol aldığımız sırada camları döven yağmura ve rüzgara aldırış etmeden yoluna devam eden 318i'nin 4 silindirli motoru 1796 santimetreküp hacminde ve 5500 devir/dakikada 115 beygirlik güç veriyor. Motorun en önemli özelliği ise, multi-valve sistemine sahip olup, supap ayarlarının hidrolik supap iticileri ile otomatik olarak yapılması.

Akselerasyon verileri test parkurunda 'ye bağlanan kompüter sayesinde alındı. 318i, 400 metre testini ise 17.1 saniyede tamamlamayı başardı.

318i'nin motoru sessiz ve güçlü. Diğer BMW kaliteleri arasında bulunan direksiyon, gaz pedalı, debriyaj, frenler ve vites değişiminin işlevleri son derece hassas ve pürüzsüz olarak yapılabiliyor. Motor, her zaman için hazır ve gücünü lastiklere anında aktaracak yapıya sahip.

318i'nin yana eğimli motoru, 5 yataklı ve üstten eksantrik miline sahip. Ayrıca elektronik kontrollü ateşleme, ısıtma ve soğuk çalıştırma devrelerine de sahip olan Dijital Motor Elektroniği (DME) ile donatılmış.

Son hız (top speed) testinde 210 kilometre hıza eriştiğiniz 318i için BMW düz ve pürüzsüz bir performans elde etmiş. Vites geçişi son derece sorunsuz. Yukarıda belirtildiği gibi Dijital Motor Elektroniği (DME) veya Elektronik Motor Yönetim Sistemi 318i'nin olduğu gibi, diğer "3" seri BMW'lerin de ortak özelliği sayılır. DME, ateşleme zamanı ve yakıt püskürtme miktarını, saniyenin 100'de birinden kısa sürede ayarlıyor. Bunun yanında ise, motor için hayati önem taşıyan birçok parametreyi kontrol ediyor.

Bu sistem sayesinde arızalar kolaylıkla belirnebiliyor. DME sistemi, 20 değişik noktaya yerleştirilmiş algılayıcılar aracılığı ile bilgileri hafızaya alıyor. Bunların servislerde okunabilmesi ise, BMW teknolojisinin çağdaş zamanla paralel gidişinin bir sonucu olarak ortaya çıkıyor.

Yol Tutuş

Pistin ıslak zemininde hızla yol alan 318i'nin, devir ibresi 6000 devir/dakikaya geldiği sırada, uzun viraj tüm heybeti ile karşımızda belirdi. Virajın dışında başlayıp içine doğru aldığımız BMW'nin, tam virajın ortasında tekrar içinden dışarıya doğru savrulmadan yol alışını defalarca denedik. 318i'nin pürüzsüz viraj alma yeteneğine önemli katkısı olan unsurların başına deki ağırlık dağılımının ön ve aksta 50:50 olmasının yanında süspansiyon geometrisinin mükemmelliği de eklenmeli. Tek mafsallı yaylı ön aks, tekerlek aralarının geniş olması ve uzun aks açıklığı, 318i'nin etkili yol tutuşuna katkıları olan önemli faktörler. Süspansiyon sisteminde çift tüplü gaz basınçlı amortisörler kullanılmış. Otomobildeki ağırlık dağılımında, ön aks, motor ve yakıt deposunun yerleşimi, ağırlığın akslara olan dağılımının ideal ölçülerde olmasını sağlamış.

Hızlı "S" virajlarda limitlerin sonuna kadar çıkmamıza rağmen, 318i'de virajda bir dağılma veya tehlikeli savrulmaya rastlamadık.

Arka süspansiyon sistemi, en sert virajda dahi lastikleri yere basılı olarak tutuyor. Bunun sonucunda ise, otomobilin ön tarafının, maksimum limitlere girilmesi halinde dahi 318i'nin arka kısmı hiçbir şekilde traksiyonundan taviz vermiyor.

Frenleri oldukça güçlü ve ABS sistemi en kaygan yol yüzeyinde dahi emin bir fren performansı sergiliyor. Pistin ıslak zemininde defalarca yaptığımız fren testlerinde, lastikler kilitlenmeden düz bir doğrultu içinde durmayı başardık.

Kullanım

BMW 318i, konforlu, lüks ve güvenli bir otomobil. Hidrolik direksiyonu oldukça rahat. Vites araları geçişi son derece pürüzsüz. Vites aktarma oranının 1:1 olması nedeni ile yumuşak vites değişimi elde edilmiş.

BMW mühendisleri tasarımlarında, otomobili kullanan kişi, direksiyon, fren pedalı ve vites arasındaki uyumu çok dikkatli şekilde hesaplayarak sonucu ortaya koymuş. Direksiyonun ağırlığı otomobilin hızı ile değişiyor.

Direksiyon hidrolik olmasına rağmen virajları algılamakta zorluk çekmedik.

Ön göstergeler arasında bulunan kilometre saati ve devir saati büyük ve kolay görünebilir konumdalar.

Motor ısısını gösteren saat ve benzin göstergesi ise daha küçük bir konumda. Trip kilometre göstergesi ile odometre göstergesi de digital olarak sergilenmiş. Ergonomi tüm iç çizgilerde dolu dolu kullanılmış. Ön tablodaki düğmelere erişmek ise, son derece kolay ve zahmetsiz.

Cam açıp kapama düğmeleri, erişilmesi oldukça kolay yerde. Direksiyonda bulunan Airbag ise, standard olarak geliyor ve önden çarpmalarda sürücüyü maksimum şekilde koruyor. Ayrıca 318i'nin ısıtma sistemi de yolcu bölümünün ısısını elektronik olarak istenilen bir düzeyde tutuyor.

BMW tasarım mühendisleri, şekil kadar güvenliğe de önem verdikleri için, kaza anında meydana gelen çarpma enerjisi, kontrollü biçimde deforme olabilen bölüm tarafından minimum seviyeye indirilebiliyor.

Bunun dışında, merkezi kilit sistemi, herhangi bir çarpma sırasında otomatik olarak kapı kilitlerini açıyor ve iç lambaları yakıyor.

318i'nin koltukları rahat ve konforlu. Emniyet kemerlerinin otomatik gergi sistemi ise, son derece güvenli bir yapıya sahip.

Yazı:Cem Sever