ARKADAŞINA GÖNDER
Karşılaştırma: BMW X4 – Porsche Macan
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

TEST MERKEZİ

Karşılaştırma: BMW X4 – Porsche Macan

08.04.2016 Cuma
KARŞILAŞTIRMA: BMW X4 – PORSCHE MACAN

Orta sınıf SUV’larda günümüzün en dinamik ikilisi BMW X4 vw Porsche Macan.Sürüş özellikleri ve tasarımlarıyla ışıldayan iki SUV, 6 silindirli dizelleriyle karşı karşıya geldi.

Caddeye inip etraft aki otomobillere bir göz atmak SUV'lara olan büyük ilgiyi anlamak için yeterli. Yerden yüksek 4x4'lere alışmışken artık coupe formlu devler de seyrek rastlanan manzara olmaktan çıktılar. Dinamik hatların tüketici cephesinde bir karşılık bulduğunun ispatı yaklaşık iki yıldır BMW tarafından gösteriliyor. Markanın kendi deyimiyle ikinci SAC (Sport Activity Coupe-Spor Aktivite Coupesi) X4 tıpkı ağabeyi X6 gibi kendine özel bir müşteri kitlesi oluşturdu. Porsche de BMW X4'e eşzamanlı olarak zarif ve aynı zamanda da dinamik Macan ile kendine yeni müşteriler buldu. Yüksek tork üreten güçlü dizel motorlar da bu ikilinin başarısında önemli rol oynuyor. Kısacası her ikisi de 258 HP gücündeki 6 silindirli motorlara sahip olan X4 xDrive30d ve Macan S Diesel arasındaki karşılaştırmayı yapmamız için gerekli tüm şartlar oluşmuş durumda.

Karoser

Geriye doğru bir hayli eğimli bir iniş gösteren tavan çizgilerini görünce akılda bir soru oluşuyor: Arka koltuklarda rahatça oturmak acaba mümkün mü? Ancak kapılar açıldıktan sonra yaklaşık 4,70 metre uzunluğundaki otomobillerin büyük otomobiller olduğu anlaşılıyor. X4'ün arka koltuklarında ayaklar için Macan'a göre biraz daha cömert bir alan sunuluyor. Saçların tavanla teması her iki otomobilde de ancak çok uzun yolcular için söz konusu olabilir. Ön koltuklardaki yaşam alanı hem BMW'de hem de Porsche'de eleştiriye kapalı. Porsche'nin heybetli orta konsolu sürücüyü sarıyor ve bu yüzden sürücü kendisini özel dikim bir takım elbisenin içinde gibi hissedebiliyor. Ancak ne var ki bu takım elbisenin düğmeleri küçük ve hepsi de birbirinin aynısı olduğu için bazı fonksiyonlara erişim BMW'deki kadar sezgisel gerçekleşmiyor. BMW'nin sağ elin hemen önünde kalan iDrive kumandası sayesinde menülere erişim çok daha pratik ve 8,8 inçlik yüksek çözünürlüklü ekranın takip edilmesi de daha kolay.

Kapasitelere bakıldığındaysa Porsche'nin sesi daha yüksek çıkıyor. 600 kg sınırındaki taşıma kapasitesi (BMW: 483 kg), 1500 litrelik maksimum bagaj hacmi (BMW: 1400 litre) ve daha başarılı seviyedeki değişkenlik özellikleri Macan'ın avantajları arasında yer alıyor.

2.4 tonluk frenli römork çekme kapasitesi her iki coupe formlu SUV'u da ağır yüklerin çekilmesine uygun bir hale getiriyor. Bagaj hacmi ve taşıma kapasitesinde rakibinden biraz geride kalan BMW buna karşın daha kapsamlı olan güvenlik donanımıyla dikkat çekiyor. Xenon farlar baz donanımda da standart ve arka yan havayastıklarıyla yorgunluk uyarısı haricindeki güvenlik donanımı eksiksize yakın.

Sürüş konforu

BMW'nin 19 ve Porsche'nin de 20 inçlik heybetli alaşım jantlarına ince yanaklı lastiklerini görenler sürüş konforu konusunda, haklı olarak, fazla bir beklentiye girmeyebilirler. Ancak her iki otomobil de sahip oldukları kütleleri sorunsuzca taşıyacak yürüyen aksamlara sahip. Opsiyon listesindeki havalı süspansiyon sistemiyle donatılan Porsche Macan, rakibi BMW X4'e göre daha sıkı ve gergin ayarlara sahip bir süspansiyon sistemine sahip olsa da, yoldaki dalgalanmaları ve pürüzleri yine de dengeli bir biçimde filtre edebiliyor. Çok rijit olan karoserden ve yürüyen aksamdan sarsıntılı yollarda bile rahatsız edici sesler çıkmıyor. BMW X4'ün kabinindeyse, rüzgar gürültüsünün haricinde, araç zorlandığı zaman ön akstan vuruntu sesi geliyor. Ancak Münihli SUV'un yürüyen aksamı rakibine göre bir tık daha konforlu bir temele sahip ve karoserin yanal hareketlerini kolayca denge altında tutuyor. Karşılaştırmadaki X4'te bulunan opsiyonel spor koltuklar sundukları yüksek konfor ve tutuşla beğeni topluyor. Macan'daki koltuklarsa daha dar tutulurken, kalıpları da daha sportif. BMW X4'te çift bölgeli bir klima opsiyonel olarak sunulurken, Porsche Macan'da müşterilere standart donanımda arka koltuklar için de bağımsız bir iklimlendirme sağlayan üç bölgeli bir otomatik klima sunuluyor.

Motor Şanzıman

BMW ve Porsche'nin 3,0 lt'lik 6 silindirli motorlarının güçleri (258 HP) aynı olsa da, ilk kalkışta X4 daha atak olan otomobil olmayı başarıyor. Porsche'nin 5,9 saniyelik 0-100 km/s hızlanması bile çok iyi bir değerken BMW'de bu sprint sadece 5,5 saniyede gerçekleşiyor. BMW'nin sıralı 6 silindirli dizeli alt devirlerde Porsche'nin V6'sına göre daha canlı gaz tepkileri veriyor.

Macan'ın çift kavramalı 7 ileri vitesli otomatik şanzımanı uygun vites seçimleri konusunda zorlanmasa da BMW'nin tork konvertörlü 8 ileri vitesli otomatiği kadar da akıcı çalışmıyor. Bunun dışında BMW'nin çok uzun tutulan 8'inci vitesi sayesinde otomobilin maksimum hızı da rakibinden yüksek. Porsche Macan'da görev yapan ve Audi tarafından geliştirilen 3,0 lt'lik V6 dizel, BMW'nin motoruna göre daha yumuşak ve konforlu bir çalışma karakterine sahip. Ortalama yakıt tüketimlerine bakıldığında çok küçük ve kayda bile alınmayacak farklar görülüyor: Porsche 8,5 lt/100 km ve BMW 8,6 lt/100 km.

Sürüş dinamikleri

BMW X4'ü yarış pistine çıkarttığımızda insanın isteyeceği pek bir şey kalmıyor. 2 ton ağırlığındaki 4x4, yönlendirme emirlerine istekle itaat ederken, kukaların arasından güvenli ve net biçimde geçerken ya da ESP kapalıyken de olumsuz bir karaktere bürünmüyor. Arka kısmın virajda hissedilir biçimde kayması ancak çok provoke edilmiş ağırlık transferleri sonucunda ortaya çıkıyor. Tekrar gaz verildiği andaysa otomobil tekrar çizgisini buluyor. Sürüş dinamizmi açısından bakıldığında tercih edilen bu karakter iyi bir izlenim bırakıyor.

BMW'den inip Porsche'ye bindikten sonra orta konsoldaki Sport düğmesine basıyoruz. Direksiyon, yürüyen aksam ve gaz pedalının çalışma karakteri daha keskin bir hale geliyor; bir spor otomobilde olduğumuzu hissediyoruz. Yerden yüksek ağırlık merkezine karşın Macan, kelimenin tam anlamıyla adeta asfalta yapışıyor. Güç dağılımının arkadan itiş ağırlıklı olması ve ESP'nin de tamamen kapatılabilmesi sayesinde kısa süreli drift - lere de imkan tanınıyor. Böylesine yüksek bir sürüş dinamizmini SUV dünyasında başka bir yerde bulmak imkansız. Opsiyon listesinde yer alan karbonseramik frenler (PCCB) de otomobilin bünyesinde barındırdığı sürüş performansını dizginleme konusunda çok önemli işler başarıyor: 100-0 km/s fren mesafesi 34 metre.

SONUÇ: Hem yerden yüksekte oturmak, hem sorunsuz güç aktarımına, hem de sportif sürüş özelliklerine sahip olmak isteyenlerin beklentilerini en iyi karşılayan iki otomobilin düellosunda aslında bir kaybeden yok. İki otomobil de şaşırtıcı derecede yüksek bir konfor seviyesine çıkabiliyor, BMW'nin hızlanmadaki küçük üstünlüğüne Porsche'nin cevabı tüm SUV'lar için referans olabilecek sürüş dinamizmi oluyor. Muhteşem frenler de dinamizmin kontrolü konusunda güvence oluyor.

Yazı: Markus Schönfeld - Eray Özgür Fotoğraflar: Daniela Loof