ARKADAŞINA GÖNDER
Sürüş İzlenimi: Subaru Simetrik AWD
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

TEST MERKEZİ

Sürüş İzlenimi: Subaru Simetrik AWD

10.05.2016 Salı
SÜRÜŞ İZLENİMİ: SUBARU SİMETRİK AWD

Yıllar boyunca 4 tekerlekten çekişli aktarma ve boxer motorundan vazgeçmeyen Subaru’nun yeni ve makyajlı modellerinin de yer aldığı ürün grubunu Norveç’te buzlu ve karlı yollarda test ettik. Bu testlerde Subaru’larda görev yapan yeni sistemleri de inceleme fırsatı bulduk.

İlk dört tekerlekten çekişli aracını 1972 yılında üretmeye başlayan Subaru, aradan geçen yıllar boyunca vazgeçmediği boxer motor ve 4x4 aktarma sistemini sürekli geliştirdi. Bugün simetrik sürekli 4 tekerlekten çekiş (AWD) sistemi ve boxer motor, Subaru'nun genlerinde bulunan en temel iki özellik oldu.

Peki, Subaru neden 4 tekerlekten çekişli aktarmada ısrarlı? Çünkü önden çekişli veya arkadan itişli araçlarda motor gücü, ön ya da arka aks üzerinden tekerleklere iletilirken özellikle virajlarda önden kayma ya da arkadan kayma gibi sorunlara yol açabiliyor. Elbette sürücünün sağ ayağını doğru kullanmaması bunda en önemli etken ama riskleri de en aza indirmek gerekir...

Oysa sürekli 4 tekerlekten çekişli aktarmada motor gücü kontrollü olarak 4 tekerleğe dağıtıldığı ve lastikler üzerindeki kuvvetler iki tekerlekten çekişli otomobillerin çekiş lastiklerine binen kuvvetten daha az olduğu için virajlarda kayma riski azalıyor. Kaygan zeminlerde kalkış açısından da avantajını da unutmayalım. İşte bu nedenlerle Subaru, ürettiği modellerinin tamamına yakınını 4 tekerlekten çekişli olarak sunuyor. Japon üreticinin geliştirdiği simetrik 4 tekerlekten çekiş sistemi ise daha düşük ağırlık merkezi sayesinde virajlarda ve kaygan zeminde daha dengeli bir sürüş sunuyor.

Simetrik dört çeker sisteminin bu özellikleri, zorlu arazide bile sürüş güvenliğinden taviz vermiyor. İşte bu sayede Subaru, diğer 4x4 araçlar arasında farklı bir konuma sahip. Biz de Subaru modellerini, karla kaplı tepeleri tırmanarak ve inerek test ettik. Slalom testi, karlı orman yolları ve buz tuttuğu için piste dönüşen alanda deneme fırsatı bulduk. Toplamda rotamız 450 km'ydi.

Subaru maceralarımız kurban olarak seçtiğimiz ilk model olan Forester ile başladı. Çünkü makyajlanan Forester ile ilk kez Norveç'te karşılaştık. Forester'da görev yapan 150 HP gücündeki 2,0 lt'lik benzinli motor, 198 Nm tork üretiyor ve Lineartronic isimli başarılı bir CVT şanzımanla görev yapıyor. Makyaj sayesinde Forester'ın konforu arttırılmış ama bizim için artan iç mekan kalitesinden çok yeni süspansiyon sistemi, tırmanma ve inişte sürüş desteği sağlayan X-Mode gibi özellikler ön plandaydı. Kar üzerinde Forester ile ilerlerken orta konsolunda bulunan düğmeye dokunarak aracın motor, şanzıman ve ön ile arka aksı arasındaki güç dağılımıyla fren sisteminin çalışmasını yol bilgisayarında görebiliyorsunuz.

Forester'da bir düğmeyle devreye giren X Modu yokuş aşağı inerken otomatik olarak fren yaparak sabit hızın korunmasına yardımcı oluyor. Sistem kendi kendine fren yaptığı için sürücü sadece direksiyonu kontrol ediyor. X Modu, motorun, şanzımanın, 4x4 sisteminin, frenlerin kontrolünü ele alarak buz üzerinde yani kaygan zemin güvenliği ve sürüş konforunu ön planda tutuyor.

Kar ve buz üzerinde oldukça başarılı olan Forester'ın ardından diğer bir model olan Levorg'un direksiyonuna geçiyoruz. Eylül 2015'te Türkiye'de satışa sunulan Levorg'ta 170 HP gücünde 4 silindirli 1,6 lt'lik boxer motor ve simetrik dört tekerlekten çekiş sistemi bulunuyor. Lineartronic CVT şanzımanı, Forester'da olduğu gibi oldukça başarılı tepki veriyor. Manuel konumunda ise direksiyon arkasında bulunan kulakçıklar sayesinde oldukça seri hızlanıyor.

Levorg'da da görev yapan akıllı sürüş (SI-DRIVE) özelliği sayesinde motor ve şanzıman arasında sürüş koşullarına uygun bir kararlılık gösteriliyor. Bu sistemde sakin bir sürüş sunan Intelligent (Akıllı) ve sportif bir sürüş sunan Sport (Sportif) sürüş programı var. Bunların da etkisiyle Levorg, buz ve karlı zeminde güvenli bir sürüş sunarken gerektiğinde sportif tatlar da alma şansı veriyor. Levorg uzun yolda da sürücü ve yolcularını yormayan bir otomobil.

En merak ettiğimiz Subaru modeli olan WRX STI ise 300 HP'lik motoruyla buz üzerinden ilk başlarda bizi korkutsa da direksiyonuna geçtikten sonra bu canavarı kontrol etmenin hiç zor olmadığını görüyoruz. 4 silindirli boxer motora sahip olan WRX STI, güçlü motoruna rağmen buz üzerinde sürücüsünün kontrolünden çıkmıyor. Kolay ve konforlu bir sürüş sunmasının yanında hızlanması, yavaşlaması, viraj kabiliyeti, direksiyon hakimiyeti ve tabii ki performansıyla hepimizden tam not aldı.

Yazı: Baturhan Boyacılar Geilo/Norveç