ARKADAŞINA GÖNDER
Sürüş İzlenimi: Fiat Egea Hatchback
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

TEST MERKEZİ

Sürüş İzlenimi: Fiat Egea Hatchback

21.06.2016 Salı
SÜRÜŞ İZLENİMİ: FİAT EGEA HATCHBACK

Egea Sedan ile kompakt sedan pazarında dengeleri değiştiren Fiat, kompakt hatchback sınıfındaki suskunluğunu da Egea Hatchback ile bozdu. Görünen o ki, çarşı karışıyor!

Kompakt hatchback sınıfı Türkiye'de 1990'lı yılların ikinci yarısından itibaren kendini hissettirmeye başlasa da Avrupa pazarında 1970'lerden bu yana önemli bir pazar payına sahipti. Birçok marka bu sınıftan pay alabilmek için varını yoğunu ortaya koyarken Fiat'ın son yıllardaki sessizliği şaşırtıcıydı. 1990'lardaki Tipo ile bu sınıfta son kez parlayan Fiat, Brava ve Stilo gibi modellerde istediğini bulamamıştı. Küçük ve kompakt sınıfın iddialı markası Fiat'ın uzun zamandan sonra bu pazarın dengelerini değiştirebilecek bir modeli Türkiye'den çıktı: Egea Hatchback ya da Avrupa pazarlarındaki adıyla Tipo Hatchback!

Fiat'ın yeni kompakt sınıf ailesi Egea'nın ikinci modeli olan Egea HB, yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırımla ağırlıklı olarak Türk mühendisliğiyle geliştirilen ve Tofaş'ın Bursa'daki bantlarından çıkan Egea HB, Mart ayı başında Cenevre Otomobil Fuarında tanıtılmıştı. Egea HB hem Fiat hem de Tofaş açısından çok önemli. Çünkü Fiat, 2 yıldır kompakt hatchback sınıfında yer almıyordu. Tofaş ve Türkiye açısındansa çok daha önemli. Halen Türkiye'de üretilen tek kompakt hatchback olan Egea HB, yüksek oranda ihraç edileceği için önemli bir döviz girdisi sağlayacak. Eylül ayında satışa sunulacak Station Wagon versiyonuyla birlikte Tofaş, yıllık 400 bin adet olan kurulu kapasitesinin neredeyse tamamını kullanmaya başlayacak. Tabii yüzde 70'i bulan yerlilik oranı da yan sanayi açısından ne kadar önemli bir proje olduğu ortaya koyuyor. Fiat Marka Direktörü Altan Aytaç'ın 2017'de "Türkiye pazarında lider marka olacağız" iddiasının altında elbette Egea Ailesi yatıyor.

Peki, Egea HB bu iddialı hedeflere ulaşmak için yeterli silaha sahip mi? Burun yapısını sedan kardeşi ile paylaşan, ancak orta donanımdan itibaren kardeşinden farklı olarak LED gündüz farlarına sahip olan Egea HB'in tavan çizgisi ve doğal olarak arka yapısı farklı. Arkaya doğru fazla alçalmadan ilerleyen tavan yapısı, arka koltuklarda bolca baş mesafesinin ve aydınlık iç mekanın habercisi. Profilde dikkat çeken en önemli detaylar aşağı doğru genişleyen C sütunu ve arka camın sadece üst kısmını değil yanlarını da kavrayan spoyler. Hafif eğimli arka camdan sonra dik bir açıyla inen arka tasarımda çamurlulardan bagaj kapağına doğru incelen stop lambaları ön planda.

Egea HB, sınıfının haşmetli üyelerinden biri. Boyu 4368 mm, genişliği 1792 mm ve yüksekliği de 1495 mm olan Egea HB'in aks mesafesi 2638 mm. Bu rakamlara bakıldığında kompakt hatchback sınıfının ortalama değerleri olduğunu düşünebilirsiniz. Ancak arka koltuklardaki 934 mm'lik diz mesafesi ve 380 litrelik bagaj hacmi (lastik tamir kitiyle 440 litre), sınıfının yüksek değerlerini temsil ediyor. İç mekanda sedan kardeşine göre çok büyük bir farklılık bulunuyor: Kokpit tasarımı. Sedanda orta konsolu da içine alan bir siperlik tasarımı kullanılırken HB'te orta konsolun üst kısmında Urban Plus donanımında 5 inçlik, Lounge Plus donanımında ise 7 inçlik dokunmatik bir ekran bulunuyor.

Asıl önemli noktaysa Fiat'ın öncülük ettiği FCA Grubu'nda yeni nesil bilgi-eğlence sisteminin ilk kez Egea HB'de kullanılmış olması. Egea HB ilk etapta 1,4 litre 95 HP ve 1,4 litre 120 HP'lik benzinli, 1,3 litre 95 HP ve 1,6 litre 120 HP dizel motorlarla yollara çıktı. Tork konvertörlü otomatik şanzımanlı 1.6 E-Torq ile DCT çift kavramalı otomatik şanzımanlı1.6 Multijet dizel versiyonlar eylül ayında yollara çıkacak. Bodrum ve çevresinde düzenlenen test sürüşünde 120 HP'lik benzinli ve dizel versiyonları kullanma fırsatı buldum. Her iki motorun da performansı konusunda Fiat, Alfa Romeo ve Jeep modellerinden zaten aşinaydık. 1.4 T-Jet motorla, turbo beslemenin sağladığı 215 Nm'lik maksimum tork sayesinde zorlanmadan ilerleyen Egea HB, güçlü dizeliyle de bekleneni veriyor. Dizelin alt devirleri biraz ağırkanlı olsa da 1750 d/d'de gelen 320 Nm'lik tork ön lastikleri zorlamaya yetiyor. Açıkçası tanıdık motorlar nedeniyle asıl dikkatimi süspansiyon sistemine verdim. Sonuçta bu sınıfta çok dişli rakipler var ve müşteri beklentileri daha yüksek. Tofaş yetkililerinin verdiği bilgiye göre, Egea HB'nin süspansiyon geometrisinde değişiklikler yapılırken, yüksek frekanslı darbeleri sönümlemeye yardımcı olan yani darbe şiddetine göre tepki veren amortisörler kullanılmış. Nitekim sürüş sırasında süspansiyon sisteminin oldukça sessiz ve başarılı çalıştığına şahit oldum. Konfor açısından bakıldığında ses izolasyonunun da katkısını yabana atmamak gerekiyor. Egea HB oldukça huzurlu ilerleyen bir otomobil.Virajlarda birçok rakibiyle başa çıkabilecek yol tutuş kapasitesi sunuyor. Bu sınıfta sadece fiziksel değil elektronik donanımlar da önemli. Adaptif hız sabitleme sistemi, otomatik acil durum freni ve çarpışma riski uyarı sistemi orta ve üst donanımda standart olarak sunuluyor. Sedan kardeşine göre daha zengin bir donanım paketine sahip Egea HB'in fiyatları 53.900 TL'den başlıyor 77.900 TL'ye kadar çıkıyor. Ancak lansmana özel indirim kampanyası nedeniyle fiyatlar 52.900 TL ile 74.900 TL arasında değişiyor.

Yazı: Halit Bolkan/Bodrum