ARKADAŞINA GÖNDER
TEST: VW Dizel Skandalı
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

TEST MERKEZİ

TEST: VW Dizel Skandalı

08.08.2016 Pazartesi
TEST: VW DİZEL SKANDALI

Alman Federal Taşıt Dairesi, Almanya’daki 800.000’den fazla VW motorlu dizel aracın revize edilmesine izin verdi. İki VW Passat 2.0 TDI ile yaptığımız özel test, motorun yazılım sistemine yapılan güncellemenin ne işe yaradığını gerçek kullanım şartları altında gösteriyor.

Küçük bir güncelleme yeterli olmalı: Dizüstü bilgisayarı bağla, yeni yazılımı çalıştır ve tüm sorun ortadan kalksın. Her şey bu kadar kolay mıydı? Eğer öyleyse geçtiğimiz yılın sonbaharında yaşanan olay nasıl bir skandal haline geldi? Küçük bir hatırlatma: Volkswagen'in bazı dizel motorlarının yazılım sistemi, emisyon değerlerinin manipüle edilmesine neden oluyordu. Bir emisyon testini algılayan yazılım, bu durumda motorun en düşük emisyon değerlerini verebilecek biçimde çalışmasını sağlıyordu. Tutumlu yapılarıyla farklı markalar ve modeller altında büyük ilgi gören EA 189 dizel motor ailesinin üyeleri, günlük kullanımda izin verilen azotoksit (NOX) oranından daha fazla hem de bir hayli daha fazla emsisyon ortaya çıkartıyordu. Bu skandalık patlak vermesinden sonra Volskwagen'in motor geliştirme ve bilgi-işlem departmanları fazla mesai yaparak sorunun çözümü için aylar süren bir çalışmanın içine girdiler. Alman Federal Taşıt Dairesi (KBA), Volkswagen'in bulduğu çözüme onay vermek için uzun bir süre bekledi ve ilk olarak sadece bazı Amarok ve Golf modellerinin yazılım güncellemesine izin verdi. Şimdi de sırada EA 189'un en popüler kombinasyonlarından biri olan 140 HP gücündeki 2,0 lt'lik manuel şanzımanlı dizel var. KBA'nın bu izniyle birlikte 800.000'den fazla otomobil yazılım güncellemesi için servisleri ziyaret edecek.

Araç sahipleri konuyla ilgili olarak bilgilendirildikten sonra yetkili servis noktalarına yönlendirilecek. Yazılım güncellemesi sonrasında araçlar emisyon anlamında tüm kanuni şartları yerine getirmiş olacak.

Peki, yeni motor yazılımıyla birlikte değişen ne? Araç sahiplerinin herhangi bir konuda olumsuz değişimlerle ilgili bir korku yaşaması gerekiyor mu? Bunun yanıtını bulmak için dizel skandalından etkilenen iki Passat temin ettik. Biri Volkswagen'den gelirken diğeriniyse kendimiz kiraladık. Her iki aracı da hem eski yazılımla hem de güncellemeyle test ettik. Amacımız NOX sınır değerinin sadece dinamometre üzerinde mi yoksa günlük kullanımda da mı sağlandığını görmek.

Performans, tüketim ve sürüş hissi: Taviz var mı?

Biz de tıpkı yüzbinlerce araç sahibi gibi merak içindeydik: Acaba yeni motor yazılımı tüketimi arttırıyor mu? Performansta ve çekiş gücünde kayıplar yaşanıyor mu? Gaz tepkisi, motorun çalışma yapısı, güç dağılımı ve gürültü karakteri acaba değişti mi?

Kesin ve kabul edilebilir sonuçlar elde edebilmek için iki araçla aynı anda aynı ölçümü gerçekleştirdik. Passatlar'dan birinde eski "hileli" yazılım varken, diğerinde güncellenmiş yeni yazılım görev yapıyor. İlk test sürüşünden sonra iki araç da Volkswagen teknisyenlerinin deyimiyle "flaşlandı". Motor yönetim yazılımının devreye alınmasına böyle deniyor. Bunun için dizüstü bilgisayarın, kokpitin alt kısmındaki çok soketli OBD II bağlantı noktasına bağlanması yetiyor.

Dinamometre üzerindeki denemeler ve karmaşık ölçüm sürüşleri için, Heimertingen'deki araç ölçüm ve mühendisliği uzmanı FAKT firmasından destek aldık. Modern dinamometreler üzerinde, şu anda geçerli olan NEDC (Yeni Avrupa Sürüş Döngüsü) standartlarına göre araçların performanslarını ve emisyon değerlerini ölçtük. Buna ek olarak gerçek kullanım şartlarına en yakın sonuçları elde etmek adına emisyon değerlerini yol testinde de ölçümledik. Değeri 100.000 Euro'dan fazla olan PEMS (Portable Emission Measurement System-Portatif Emisyon Ölçüm Sistemi) aleti araçların çeki demirlerine monte edildi. Cihazla birlikte Güney Almanya'da yaklaşık 100 km'lik sürüşler gerçekleştirdik. bu sürüşlerde şehir içi, otoyol ve şehirlerarası kullanım eşit oranlarda dağıtıldı. Bilgisayardaki sonuç açık: Test araçlarımız eski yazılımla 711 ve 638 mg/km azotoksit salımı gerçekleştirirken, yeni işletim sistemiyle birlikte bu değerler sırasıyla 553 ve 569 mg/km seviyesine geriledi. Yüzde olarak bakıldığında yüzde 22 ve 11 oranları karşımıza çıkıyor. Test mühendisi Stefan Gebauer, NEDC'ye göre yapılan bir dinamometre ölçümünde her iki aracın da yeni yazılımla birlikte 180 mg/km olarak açıklanan kanuni limitin altında kaldıklarını söylüyor. Her iki araç da kilometre başına 150 miligramın altında kalmayı sorunsuzca başarıyor.

Yazılım değişikliğiyle ortaya çıkan belirgin tüketim farkları

konuların başında yakıt tüketimi geliyordu. Zira motorun işletim sisteminde yapılan değişikliklerle birlikte yakıt tüketiminde artış yaşanabilirdi. Böylesi bir senaryo sinir bozucu olmasının yanında maddi anlamda da zarar anlamına gelir. İşte bu yüzden testin bu kısmına özel bir önem verdik. Tüketim testi için, günlük kullanım şartlarını en iyi sağlayan klasik "tüketim rotamızı" tercih ettik. Bu parkuru her araç dört kez tamamladı. İki kez eski iki kez de yeni yazılımla. Her tur sonrasında sürücü değişikliği yapılarak, farklı sürüş tarzlarının olası etkisinin azaltılması amaçlandı. Sürücüye aracı kullandığı sırada hangi yazılımın devrede olduğu söylenmeyerek, şartlanmış bir sürüş tarzından uzak durulması amaçlandı. Hazırlık: Her iki araç da kapsamlı bir teknik kontrolden geçtikten sonra aynı seviyede aşınmış, kullanılmış lastiklerle donatıldı. Hareket etmeden önce her iki araçta da Volkswagen'in özel yazılımıyla bilinçli bir partikül filtresi temizliği gerçekleştirildi. Buradaki amaç, ölçüm sırasında yakıt tüketimini manipüle edebilecek istenmeyen bir "rejenerasyon" sürecinin önüne geçmekti. Bu adımlardan sonra yolla buluşma vakti geldi.

Güneşli ve kuru bir havada gerçekleşen testte trafik akışının her denemede sevindirici derecede birbirine yakın olması sonuçların tutarlılığı açısından çok önemliydi. Ve sonuçlar: İki test aracında da hileli yazılıma göre önemli bir tüketim azalması yaşandı. Siyah Passat'ta 0,7 lt/100 km'lik bir tasarruf elde edilirken, beyaz Volkswagen'de bu değer 0,5 lt/100 km olarak gerçekleşti. Volkswagen sahipleri için sevindirici bir sonuç. İki araç da hileli yazılımlarla test edildiğinde ikili arasındaki fark 0,3 lt/100 km seviyesindeyken, yeni yazılımla birlikte iki otomobil arasındaki fark 0,08 lt/100 km gibi ölçüm toleranslarına göre göz ardı edilebilecek seviyeye geriledi. Bu tasarruf etkisinin yazılım güncellemesinin yapılacağı tüm otomobillerde oluşmasını umuyoruz. Bununla birlikte Volkswagen, "flaşlanan" hiçbir otomobilde yakıt tüketiminde bir artış olmayacağını söylüyor.

Maksimum güç ve torkta taviz yok

Dinamometredeki güç ölçümünde ortaya çıkan sonuçlar ilginç. Testler sırasında bazen eski yazılım bazen de yeni yazılım daha iyisonuçlar verdi. Yapılan dört ölçümde Passatlarımız 148 ile 150 HP arasında değişen sonuçlar ortaya koydu. Hiç de fena değil. Zira teknik verilere bakıldığında otomobillerin sadece 140 HP gücünde olması gerekiyor. Tork üretiminde de araçlar arasındaki farklar da çok küçük. Siyah Passat, eski yazılımla 317 Nm üretirken yazılım güncellemesinden sonra bu değer 312 Nm olarak gerçekleşti. Beyaz Passat'taki farksa tam tersi yönde: Eski yazılımda 315 Nm olan maksimum tork yeni yazılımla birlikte 319 Nm'ye yükseldi. Stefan Gebauer, aradaki farkın yüzde 2'nin altında, yani ölçüm tolereansları dahilinde olduğunu söylüyor.

Bu sonuçlar, bizim performans ölçümümüzle örtüşüyor: Beyaz Passat'ın güncel yazılımla 9,4 saniye olarak gerçekleşen 0-100 km/s hızlanması, eski yazılıma göre 0,1 saniye daha iyi. Siyah Passat da beyaz kardeşiyle aynı süreye imza attı. 0-140 km/s hızlanmasında da ibre yeni yazılımdan yana: 17,7 saniyelik 0-140 km/s süresi hileli yazılımdan 0,1 saniye daha iyi.

Yüksek çekiş gücü Ara hızlanma testleri motorun çekiş gücü potansiyeli hakkında doğru bilgiler ve sürüş keyfi hakkında ipuçları veriyor. Volkswagen'in temin ettiği Passat yeni yazılımla birlikte, ara hızlanmada 0,1 saniye geride kalsa da, bu farkı günlük kullanımda sürüş esnasında fark etmek mümkün değil. Testte görev yapan tüm sürücüler yazılım güncellemesinin otomobilin hızlanma isteğindeveya çekiş gücünde herhangi bir eksi etkisi olmadığında veya gürültü seviyesinin değişmediğinde hemfikir.

Yazı: Holger Ippen-Eray Özgür Fotoğraflar: Jürgen Zerha

SONUÇ: Yaptığımız testin sonucu çok net: Test ettiğimiz Volkswagen Passatlar, yeni yazılımla birlikte tüm emisyon beklentilerini yerine getiriyor. Bu zaten olması gereken. Sevindirici olan nokta, daha çevreci ve tutumlu hale gelirken, performans, çalışma karakteri ve sürüş hissinde olumsuz değişimler olmaması. En büyük sürpriz ise yakıt tüketimindeki düşüş. Testteki otomobillerden birinin tüketiminde 0,5 lt/100 km diğerindeyse 0,7 lt/100 km azalma ölçüldü.