otohaber_logo
Test Merkezi
Test - Jaguar F-Pace 2.0 d R-Sport Plus
Jaguar'ın ilk SUV’u F-Pace, tarihe geçti. Land Rover’ın tecrübelerinin aktarılması Jaguar’ın acemilik çekmemesini sağlarken, markanın güçlü tasarım öğeleri ve kendi genlerini yansıtan sürüş özellikleri de çekiciliğini arttırıyor.
Test - Jaguar F-Pace 2.0 d R-Sport Plus

Jaguar'ın C-X17 konseptini ilk kez gördüğümüzde bunun yakın zamanda yollara çıkacağını tahmin etmiştik. Porsche'nin SUV sınıfına girmesi sonrasında artık bu tür konseptlerin üretime çok uzak olmadığını biliyorduk. Asıl merak ettiğimiz ise Jaguar'ın daha önce olmadığı bir sınıfta nasıl bir başlangıç yapacağıydı.

Tata Motors'un bünyesi altına girdiğinden beri yenilikleri artan Jaguar ve Land Rover markalarının kesiştiği noktalar da var. Bunlardan biri motor. Test aracımızdaki 2,0 litrelik dizeli Jaguar modellerinde olduğu gibi Land Rover logosu altında da görmüştük. Kabin içerisinin daha önce test konuklarımız olan XE ve XF ile benzer tasarlanmasını markanın tasarım dili gerektiriyor. Burada kullanılan bazı tasarım öğeleri ve düğmeler Land Rover modellerinden tanıdık. Bu kadar ortak noktanın aynı grup içerisindeki markalar arasında olması çok doğal. Hiçbir Jaguar modeliyle uyuşmayan dingil mesafesi ve uzunluğuyla F-Pace'in doğrudan binek bir otomobilden türetilmiş bir SUV olmadığı açık.

Otomobilin tasarımına baktığımızda konsept ile oldukça benzer çizgiler taşıdığını görüyoruz. Çekik farlar, "J" görünümlü LED gündüz aydınlatmaları, büyük ön panjur ve geniş hava girişli ön tampon güçlü bir görünüm sağlıyor. Arkaya doğru alçalan tavan çizgisi, geniş tekerlek yuvaları ve şişkin çamurluklar F-Pace'in dinamik görünmesini sağlıyor. Stoplarda da markanın sporcusu F-Type'a gönderme yapılmış. Bagaj kapağı üstündeki spoyler ve küçük arka cam, otomobilin bu açıdan da dinamik görünmesini sağlıyor. Ancak bu tasarım geri görüş açılarını kısıtlıyor. Neyse ki test aracımızda geri görüş kamerası bulunuyordu. 213 mm'lik zeminden yükseklik aracın SUV imajını güçlendirirken bozuk ve engebeli yollarda aracın altını sürtmeden ilerlemesi için yeterli oluyor.

Anahtarsız giriş sistemine sahip otomobile giriş için elektronik anahtar tek yöntem değil. Active Key isimli sistem ile kolunuzdaki saat benzeri bir kumanda ile de kapıları açabiliyorsunuz. Bileklik ile kolunuzu bagaj kapağı üstünde Jaguar logosunda J harfine yaklaştırdığınızda stoplarda aydınlatma devereye girip kilitlerin açılıdığı bilgisini veriyor. Bunun için aracın kumandasını aracın içerisinde bırakmanız gerekli. Kola takılan bu kumanda içinde pil yok. Dolayısıyla pil bitme endişesi de yaşatmıyor. Suya ve darbeye dayanıklı olan bileklik deniz ya da havuza da kolunuzda zarar görmüyor. Aktif sporlarla uğraşmaya giderken anahtarınızı yanınızda değil kolunuzda güvenle taşımış oluyorsunuz.

Kapıları açıp içeriye girdiğimizde devasa cüsseye göre biraz küçük hissettiren bir kabin ile karşılaşıyoruz. Koyu renkli döşeme ve kaplamalarla kasvetli hissettiren kabin, panoramik cam tavanın perdesi açıkken aydınlanıyor. Ön ve arka koltuklara oturduğumuzda kabin genişliğinin yeterli olduğunu görüyoruz. Uzun yolculuklarda da konforlu olan F-Pace'in arka koltuklarının sırtlık eğimi ayarı da elektrikli olarak yapılabiliyor. Ancak deri koltukların soğutma ve ısıtma özelliklerinin olmasını beklerdik. Lüks SUV sınıfında direksiyon, ön ve arka koltuk ısıtma sistemleri sunanlar karşısında F-Pace'de bu donanımlar standart olmalıydı.

F-Pace, malzeme ve işçilik kalitesiyle premium sınıf beklentilerini karşılıyor. Ön konsolda düğme yerleşimiyle kafa karşıklığı yaratmayan otomobilde dokunmatik multimedya sistemi pratik şekilde kontrol ediliyor. Ancak içeriğinde navigasyon sistemi olmamasının eksikliği fark ediliyor.

F-Pace'in karoserinin yüzde 80'inde alüminyum kullanılmış. Hafiflik için tercih edilen alüminyum sayesinde 1800 kg boş ağırlık elde edilebilmiş.F-Pace'in ağırlık dağılımının yüzde 50:50 oranında dengelenmesinde alüminyum kullanılması etkili olmuş.

Motor kaputunun altındaki 2,0 litrelik dizel, 180 HP gücü değişken geometrili turbo ile sağlıyor. F-Pace'i sakin bir şekilde hızlandıran turbo dizel, makul bir hızlanma performansı sağlıyor. 10 saniyeye yakın 0-100 km/s hızlanması F-Pace'in çok atak olmadığını gösteriyor. Hızlanmayla olmasa da F-Pace 7,1 lt/100 km'lik ortalama test tüketimiyle dikkat çekiyor. Yakıt ekonomisinde kişiselleştirilebilen sürüş modları arasındaki ECO seçeneği de pay sahibi. Land Rover modellerinden tanığımız sürüş modları arasında ECO haricinde, normal (Normal), kaygan yüzeyler (Ice/ Snow/Rain) ve dinamik (Dynamic) seçenekleri bulunuyor. Motor ve şanzıman tepkilerini farklı yol koşullarına göre düzenleyen sistem pratik yönetiliyor.

2,0 litrelik motorla birlikte sunulan 8 ileri vitesli otomatik şanzımanı Land Rover modellerinden de tanıyoruz. Tıpkı onlarda olduğu gibi ZF imzalı bu şanzıman da dairesel vites kumandasıyla yönetiliyor. İstenildiğinde de direksiyon arkasındaki vites kulakçıklarıyla manuel olarak yönetilebiliyor. S modu bulunan şanzıman bu sayede daha hızlı vites geçişleriyle istenilen atikliği sağlıyor.

Yola çıktığımızda ilk dikkatimizi çeken ses yalıtımı oluyor. Motor, yol ya da rüzgar gürültüsü kabin içerisine fazla yansımıyor. Stop/ start sistemi devreye girdikçe dizel motorun sarsıntılı uyanışları konforu törpülüyor.

Rahat yönlendirilebilen elektrik destekli direksiyon sistemi şehiriçi kullanımlarında sürücüyü yormazken, keskin dönüşlerde ya da otoyoldaki yüksek hızda şerit değişimlerinde güven hissini koruyor. Sistem sadece direksiyon çevrildiğinde devreye girerek enerji tasarrufu sağlıyor. Geri bildirimleri çok iyi olan sistem netliğiyle göz dolduruyor.

Jaguar'ın spor modeli F-Type'dan geliştirilen süspansiyon sistemi, şaşırtıcı bir seviyede dinamiklik sağlamış. F-Pace, ani ağırlık transferlerinde karoser salınımlarını kontrol altında tutup dinamik yapısını koruyabiliyor. Büyük bir SUV gibi değil, kompakt bir spor otomobil gibi hissettiren F-Pace'in sürüş dinamikleri sınıfının en iyileri arasında anılmayı hak ediyor. Yoldaki dalgalanmalar ya da zemindeki pürüzler süspansiyon sistemi tarafından başarıyla karşılanırken konfor konusunda da üstüne düşeni yaptığını gösteriyor.

Normal şartlarda gücün tamamını arka aksa aktaran F-Pace'in AWD sistemi, gerektiğinde tork dağılımını 165 milisaniyede 50:50 oranına çevirebiliyor. Daha iyi bir yol tutuş için çalışan dört tekerlekten çekiş sisteminin güç dağılımı multimedya ekranından takip edilebiliyor. Tork yönlendirme sistemi de, çekiş gücünü dönüşlerde zemine daha fazla tutulan tekerleğe aktarıyor. Bu sayede kesintisiz ve hızlı dönüşler sağlanabiliyor.

Jaguar'ın elektronik sürüş yardımcıları da farklı çözümler sunuyor. ASPC (All Surface Progress Control) isimli sistem multimedya sistemi içinden devreye sokulabiliyor. Sürücü de direksiyondan hız sabitleme sisteminin maksimum hızını belirliyor. 3,6 km/s ile 30 km/s hız arasında çalışan sistem, kar, buz ve ıslak çim gibi çekişi olumsuz etkileyen zemin tiplerinde kesintisiz ilerlemek için gaz tepkilerini ayarlıyor. Normal şartlarda sürücü gaz pedalına çok az ve yumuşak tepkilerle basmış olsa bile bu tür zeminlerde ilerlemesi zor olabilir. Bu yüzden sistem sürücüden gaz pedalını devralıyor. Sürücü sadece direksiyonu kontrol ediyor.

Bu sistemi hızlı yönetmek için sistemin kontrollerine alışmak gerekiyor. Ön konsolun ortasındaki ekranda LFL isimli sistem de görülebiliyor. Low Friction Launch isimli sistem Jaguar'da ilk kez F-Pace'de kullanılıyor. Bu fonksiyonu dokunmatik ekrandan seçtiğinizde tork tepkileri kademeli olarak artan şekilde değişiyor. ASPC'den farklı olarak sürücü, gaz pedalını kontrol ediyor. Buna rağmen araç boş yere güç kaybı yaşamadan, çok kaygan zeminlerde yumuşak şekilde ivmeleniyor. Kritik yol koşullarından çıkış için bu tür bir çözümlerin sunulması çok iyi.

Rakiplerine baktığımızda BMW X3 ve Mercedes GLC akla ilk gelenler. X3 biraz daha kısa dingil mesafesi sunarken, GLC'nin dingil mesafesi neredeyse F-Pace ile aynı. Her iki rakipte de 2,0 litrelik turbo dizel motor seçenekleri sunuluyor. 204 HP'lik GLC'nin hızlanma performansı karşısında F-Pace biraz geride kalsa da sürüş dinamikleriyle öne çıkıyor. Alternatifler arasında turbo benzinli motorlu Porsche Macan ve Lexus NX modelleri de var.

Jaguar SUV sınıfına girerken özel bir versiyon olan, 2 bin adetle sınırlı F-Pace First Edition ile de ilgi çekiyor. Özel donanım ve renk seçenekleri olan First Edition, sadece 380 HP V6 turbo benzinli ve 300 HP V6 turbo dizel seçenekleriyle satılıyor.

Sonuç olarak Jaguar F-Pace alışıldık SUV modellerinden farklı olması, konforlu ve dinamik sürüş özellikleriyle bu sınıftaki araçlarla ilgilenelerin radarına girecektir.

Yazı: Koray Kodal

Fotoğraflar: Ersan Sezer

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.