otohaber_logo
Test Merkezi
Test - smart forfour turbo proxy
Smart, bundan 24 yıl önce kurulan genç bir otomobil markası. İki kişilik fortwo ile ünlense de, forfour ve roadster modeliyle küçük bir aile oluşturmuştu. Sadece 2 yıl üretilen forfour yeni nesilde tekrar üretiliyor
Test - smart forfour turbo proxy

Smart markasında ikinci perde açıldı. 2004 yılında Swatch, Mercedes ve Art kelimelerinden oluşturulan marka, iki ve dört kapılı otomobillerini yollara çıkartılmıştı. Markayı popüler hale getiren ise iki kişilik mikro otomobil, fortwo modeliydi. O yıldan günümüze kadar da fortwo ününü korurken daha fazla yolcu taşıyan forfour'un ömrü iki yıl sürdü. Ta ki 2014'yılında ikinci nesli üretilene kadar. Ülkemize gelmesi ise biraz zaman aldı.

Birinci nesil smart forfour'da Mitsubishi Colt platformu kullanılırken ikinci nesilde Renault Twingo başrolü oynuyor. Birinci neslin önden çekişli ve önden motorlu altyapısı yerini arkadan motorlu, arkadan itişli olana bıraktı. smart fortwo ile benzer olan bu motor yerleşimi ve çekiş tercihi ön tekerleklerin hareketi için daha geniş alan sağlıyor. Bu sayede manevra yeteneği arttırılıyor. 8,6 metrelik dönüş çapı çok başarılı bir değer.

Tekerlekler mümkün olduğu kadar otomobilin köşelerine yakın konumlandırılmış. Twingo platformu, 3495 mm'lik smart forfour'un selefinden yaklaşık 250 mm daha kısa olmasını sağlamış. Uzunluğun azalmasına rağmen dingil mesafesi ise nerdeyse aynı kalmış: 2494 mm. smart forfour'un boyutlarının gözünüzde daha iyi canlanabilmesi için A segmentindeki Hyundai i10'nun 3665 mm uzunluğa ve 2385 mm dingil mesafesine sahip olduğunu belirtebiliriz.

Arkadan motorlu smart'ta sanmayın ki önde motordan boşalan yere yükleme alanı yapılmış. Plastik "motor" kaputu ön panjurdaki mandalları açılıp yerinden biraz oynatıldığında küçük bir alan ortaya çıkıyor. Bu bölümde eşyalarınız için yer yok. Sadece araç sıvılarının tankları görülüyor.

Bagaj kapağı ardında ise 185 litrelik bir yükleme alanı sunuluyor. Bu alandan ödün verilmesinin sebebi bagaj zemini altında yer alan motor. Her ne kadar arka çamurluklardaki hava girişiyle serinletiliyor olsa da motor sıcaklığı bagaj içerisinin ısınmasına yol açıyor. Arka koltuk sırtlıkları yatırılabilen bagaj 975 litreye kadar genişletilebiliyor.

İç mekanın çok aydınlık olmasında açık renkli döşeme ve kaplamalar etkili olmuş. Dışarıdaki yenilikçi hava kokpitin de her köşesinde etkili oluyor. Renault ortaklığının etkileri birçok noktada hissediliyor. Otomobilin anahtarından, kontrol düğmelerine kadar Renault modellerinin izi görülüyor. Vites konsolundaki gizli çekmecenin etrafı, kapı içleri ve ayak kısmının aydınlatmaları smart'ın içinin canlı olmasını sağlıyor.

Ön koltuklardaki yaşam alanı uzun boylular için bile yeterli. Direksiyonun derinlik ayarının olmaması ideal sürüş pozisyonuna ulaşmayı zorlaştırıyor. İki kişinin oturabildiği arka koltuklar kısıtlı bir yaşam alanı sunuyor. Arka kapı camlarının kelebek biçiminde açılması, ön koltukların sabit kafalıkları ve dar arka cam klostrofobik bir durum ortaya çıkartıyor.

Şanzıman olarak selefinin otomatikleştirilmiş manueli yerine çift kavramalı otomatik tercih edilmiş. 6 ileri vitesli otomatik şanzıman, otomatikleştirilmiş manuele göre çok daha sarsıntısız vites geçişleri sağlıyor. Ama bu, onu türünün en akıcı ve sarsıntısız şanzımanı yapmıyor. smart forfour'da vites geçişlerinin hızı ve zamanı konusunda yeniden bir ayarlama yapılması gerekiyor. Direksiyon arkasındaki vites kulakçıklarıyla manuel geçişleri biraz daha tatminkar sonuç sağlıyor.

Yeni smart fortwo'nun sürüş dinamikleri şehiriçi kullanımı için ayarlanmış. Yumuşak direksiyon sistemi manevra kabileyetini arttırıp konforu desteklerken hız artınca direksiyon hissiz kalıyor. Elektrik destekli direksiyon sisteminin hıza göre sertliği artsa da sürücü ile iletişimi çok iyi değil.

smart forfour'un motor seçenekleri 999 cc 71 HP'lik atmosferik ve 898 cc 90 HP'lik turbo benzinli 3 silindirliden oluşuyor. Her ikisinde twinamic şanzıman standart. Test aracımızdaki güçlü seçenek olan, 898 cc'lik motor bulunuyordu .Turbo destekli motor hızlanma konusunda çok iddialı olmasa da şehiriçi kullanımını destekliyor. Alt devirlerde çok hantal olan otomobil devir bandı yükseldiğinde makul bir hızlanma sağlıyor. 13,7 saniyelik 0-100 km/s hızlanma test verisi günlük kullanım için yeterli. Bunun karşısında 5,5 lt/100 km'lik ortalama test tüketimi için de makul denilebilir.

Genel olarak değerlendirdiğimizde smart forfour'un işlevsellik ve ekonomiden daha çok, farklı görünen bir otomobile sahip olmak isteyenlere hitap ettiğini söyleyebiliriz. Niş bir müşteri kitlesi edinecek otomobilin hedefinin yüksek satış rakamlarına ulaşmak olmadığı açık.

Yazı: Koray Kodal

Fotoğraflar: Ersan Sezer

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.