otohaber_logo
Test Merkezi
Test · Seat Ateca 1.4 TSI DSG
Seat için dönüm noktası denilebilecek bir otomobil, Ateca yollara çıktı. İlk testi için 1.4 TSI ACT motor ve 7 ileri DSG ile gelen Ateca'nın karnesi bakalım nasıl?
Test · Seat Ateca 1.4 TSI DSG

Hızla çeşitlenen ve çok talep gören crossover sınıfında uzun süre sessiz kalan Seat, güçlü ve yalın görünen tasarımıyla Ateca'yı yollara çıkarttı. Ateca, Seat'ın modern marka yüzüne sahip. Ön tampondaki hava ızgarası ve köşelerdeki sis farı çerçeveleri geniş tasarlanıp güçlü görünmesi sağlanmış. Altındaki gri renkli ve çamurluk kenarlarındaki siyah plastik kaplamalarla offroad aracı algısı sağlanmış. Kapı altlarında da siyah plastik kullanılması temaslarda boyanın zarar görmesini önlerken otomobilin olduğunda daha yüksek görünmesini sağlıyor.

Stoplarda da LED aydınlatma ile marka silüeti devam ettirilmiş. Tampon altında küçük bir bölüm yine siyah plastik kaplamaya bırakılmış. Altında, alüminyum algısı yaratan gri plastik kaplama kullanılmış.

Karoser üstünde uzun "ütü" izleri kullanılarak güçlü ve sert hatlar elde edilmiş. Geniş yan cam yüzeyleri daha iyi bir görüş ve aydınlık kabin için makul boyutlarda tasarlanmış. Arka cam biraz daha dar yapıda. Genel olarak Ateca'da görüş açısı sorunu yaşanmıyor.

Özellikle dar alanlarda, park ve manevralarda ise kamera sisteminden yardım alınabiliyor. Çevre görüş kamerası donanımıyla aracın etrafı 8 inçlik renkli ekrandan net bir şekilde takip edilebiliyor. Ergonomiyi arttıran bir diğer donanım da park asistanı. Xcellence donanımıyla gelen park asistanı dikey ve yatay park alanlarına girmek üzere direksiyon manevralarını yapıyor. Pedallar ve vites sürücünün kontrolünde. Şartlar uygun olduğunda sistem sorunsuz park edebiliyor.

Fonksiyonelliği arttıran bir diğer donanım elektrikli bagaj kapağı. Temassız çalışan sistem anahtar cebinizdeyken tampon altına yapılan tekme hareketiyle de çalışıyor. Sadece konfor değil güvenlik donanımlarıyla da Ateca güçlü bir giriş yapıyor. Otomatik fren sistemi standart donanımlar arasında. Şerit takip asistanı ve kör nokta uyarısı da bulunuyor. Bu konularda Ateca'nın rakiplerinden geride kalmadığı görülüyor. Ancak direksiyon ısıtma, koltuk ısıtma ve soğutma sunabilen rakipleri karşısında eksikliği hissediliyor.

Ateca'nın 4363 mm'lik uzunluğu sınıfının kısalarında biri olmasına sebep oluyor. Bu durum, manevra ve park sırasında bir avantaja dönüşüyor. Buna rağmen içerisinde dört yetişkin yolcunun rahat edebileceği bir yaşam alanı sunuluyor. Arka koltuklara üç kişilik olsa da sınıfın genelinde de karşılaşılan kısıtlı omuz alanı konforu düşürebiliyor. Sırtlığa gömülü kol dayanağı konforu artırıyor.

İç mekan, dışarıda olduğu gibi sade ama modern tasarlanmış. Kullanılan malzeme ve işçilik kalitesi başarılı. Düğme karmaşası yaşanmıyor. Çok kapsamlı, dokunmatik ekranlı multimedya sisteminin zengin içeriğinde gezinirken kaybolmak mümkün. Daha anlaşılır bir menü kullanılabilirdi. Ekranın kenarlarına denk gelen dokunmatik düğmelere tam olarak temas etmek zor olabiliyor. Sistemin dokunma hassasiyeti, çözünürlüğü Profilden net görülen far ve stop arasındaki çizgi VW Tiguan'ı hatırlatıyor. İki otomobilin daha fazla benzememesi için farklı bir arka kelebek camı formu kullanılmış. ve içeriği başarılı. Çözünürlüğün iyi olması sayesinde 360 derece kamera sisiteminin farklı açılardaki görüntüleri de rahat izleniyor.

Motor seçeneklerine baktığımızda turbo dizel isteyenlere 1.6 TDI ve 2.0 TDI sunulduğunu görüyoruz. Benzinli motor olarak sadece test aracımızdaki 1.4 TSI ACT fiyat listesinde yer alıyor. 2.0 TDI DSG dört tekerlekten çekiş ile gelirken bir diğer dört tekerlekten çekiş seçeneği 1.4 TSI 4Drive DSG ile sunuluyor.

Test aracımız önden çekişli olan 1.4 EcoTSI ACT DSG. Bu motoru daha önce Ateca'nın hem teknoloji ikizi hem de en büyük rakiplerinden biri olan VW Tiguan ile de test etmiştik. 150 HP'lik dört silindirli turbo benzinli motor yakıt ekonomisi sağlamak için iki silindiri devreden çıkartabiliyor. Sürücü gaz tepkilerini yavaş, motor devrini de düşük tuttuğu durumda sistem iki silindirle motorun çalışmasını devam ettiriyor. Hızlanma isteğinde, kapalı iki silindire ihtiyaç olduğunda 11 milisaniye içerisinde tekrar devreye sokulabiliyor. Bu durumda yolcular bir konfor eksikliği hissetmiyor.

Ateca alt devirlerden itibaren canlı bir yapıda. Hızlanma isteğiyle hantal bir crossover'dan çok dinamik bir kompakt hatchback gibi hissettiriyor. Ancak ilk kalkış anında biraz gecikme hissi yaşatıyor. Hızlı bir kalkış için gaza tam olarak bastığınızda tepki gecikiyor. Sonrasında hızlanma isteklerine yanıtsız kalmıyor. Sınıfında benzer motor ve şanzımanlı rakipleri arasında en dinamiklerinden biri.

Seat Sürüş Profili isimli sistem ile sürüş kişiselleştirilebiliyor. Multimedya sistemi ekranından ya da vites konsolundaki dairesel kumanda ise Eco, Normal, Sport ve Individual seçenekleri tercih edilip, direksiyon, motor, ve klima çalışma yapıları değiştirilebiliyor. Sistem şanzımana müdahale etmiyor, şanzımanın kendi sport ayarı bunuyor. Sürüş modlarında Sport seçeneği dinamizmi fark edilir şekilde arttırıryor.

Seat Ateca 1.4 TSI'da VW Tiguan'dan farklı olarak 6 ileri ıslak tip DSG yerine 7 ileri vitesli kuru tip DSG'ye yer verilmiş. Çift debriyaj, yağ banyosu olmadan kuru şekilde çalışıyor. Hızlı çalışan şanzımanın çalışma karakteri sert. Tiguan'daki 6 ileri DSG daha yüksek torka dayanırken çok daha sakin bir çalışma karakteri var. 7 ileri vitesli DSG'si gerektiğinde 7'den 4'e direkt vites düşürebiliyor.

Ateca, 7 ileri DSG'si ve Tiguan'dan yaklaşık 200 kg kadar daha hafif olmasının etkisiyle hızlanma verilerinde çok daha iyi rakamlar sundu. Tiguan 9,9 saniyede 0-100 km/s'ye tamamlarken, Ateca aynı hıza 8,9 saniyede ulaştı. Ara hızlanma verilerinde de benzer farklar ortaya çıktı. Ateca daha atak olduğunu sürüşü sırasında sürekli olarak hissettiriyor.

Hızlanırken gösterdiği ataklığa rağmen istenildiğine yakıt tüketimi de kontrol edilebiliyor. 6,9 lt/100 km'lik ortalama test tüketimi ekonomik olarak değerlendirilebilir.

Ateca'nın süspansiyon yapısı da Tiguan'dan farklı. Tiguan'da 1.4 TSI DSG ile arkada çok kollu aks sistemi sunulurken Ateca'da torsiyon tip tercih edilmiş. Bu durum Ateca'nın tümseklerde, bozuk zeminlerde, kabin içerisine daha sert geri dönüşler iletmesine yol açmış.

Sürüş dinamiklerine baktığımızda ise torsiyon tip arka süspansiyonun güvenliğe olumsuz bir yansıması pek olmamış. Ağırlık transferlerinde Ateca'nın karoser salınımları kontrol altında tutulabiliyor. Virajlarda ve şerit değişimlerinde karoser aşırı derecede yatmıyor. Süspansiyon konforu gözetse de sert ayarlara sahip olduğunu hissettiriyor.

Direksiyon sistemi de benzer sert yapıda ayarlanmış. Sürücünün isteklerine hızlı yanıt veren direksiyonun geri bildirim hızı başarılı. Tiguan'a göre de daha iyi bir manevra kabiliyeti sunuyor. Tiguan'da 11,5 metre olan dönüş çapı Ateca'da 10,8 metre.

Genel bir değerlendirme yaptığımızda Ateca'nın zengin donanımı, yüksek sürüş pozisyonu ve kompakt boyutlarıyla iyi bir şehir otomobili olduğunu söyleyebiliriz. Hızlanma performansıyla göz dolduran, istenildiğinde ekonomik tüketime ulaşılmasını sağlayan 1.4 TSI DSG ikilisiyle Ateca, sürüş dinamikleriyle de sınıfının başarılı modelleri arasına yerleşiyor. Benzinli motor ve otomatik şanzımanlı rakiplerinden daha cazip bir başlangıç fiyatı sunsaydı çok iyi bir giriş yapabilirdi.

Yazı: Koray Kodal Fotoğraflar: Ersan Sezer

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.