ARKADAŞINA GÖNDER
Otomobilcilerin 2020 Kabusu
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

YAZARLAR

04 Mayıs 2015, Pazartesi
Otomobilcilerin 2020 Kabusu
HALİT BOLKAN Otomobilcilerin 2020 Kabusu
Yazarın Tüm Yazıları

Birçoğumuz farkında değil ama önümüzdeki 5 yıl otomobil üreticileri için tam anlamıyla var olma savaşı şeklinde geçecek. Rekabet zaten başlı başına birçok zorluğu beraberinde getiriyor. Ana sınıflarda çok satmak artık yetmiyor; yen sınıflara girmek hatta yeni sınıfların öncüsü olmak pazardan daha büyük lokmaları kapmak için önemli şartlar haline geldi. Tüketici beklentilerini karşılamak, bunu ya- parken maliyeti düşük tutabilmek, dünyanın farklı ülkelerindeki vergi rejimlerine ve zorunluluklara uymaya çalışmak, gelecekte tüketicilerin ne talep edebileceğini tahmin etmek gibi birçok probleme uygun çözümler bulmak kolay iş değil. Hatta bazen ku- mar oynadıklarını bile düşünüyorum, otomobilleri tasarlarken. Otomobil tarihi tasa- rım yüzünden ölü doğan modellerle dolu. Bazen de tersi olabiliyor; tasarımı sayesinde sıradan sürüş özelliklerine sahip otomobiller başarılı olabiliyor. Elbette bir otomobilin başarısında tasarım tek başına etkili değil ama önemli bir faktör.

21. Yüzyıl'da otomobil üreticilerini zorlayan bir diğer faktör ise egzoz emisyon normları oldu. Git- tikçe sıkılaşan bu normlar özellikle Avrupa Birliği ve ABD'de çok ciddiye alınarak belirli bir takvimde iler- liyor. İşte yazının başlığındaki 2020 tarihi de bu yüz- den önemli. Çünkü 2020 yılında Avrupa Birliği'ndeki ülkelerde otomobil markalarının filo emisyonlarının yani ürettikleri araçların ortalama emisyonlarının 95 g/km olmasını gerektiriyor. Peki, bu ne anlama geli- yor? Basitçe şöyle anlatmaya çalışayım; daha önce yapılan anlaşmalar gereği 2015'te otomobil markala- rının filo emisyonlarının 130 g/km olması kararlaştı- rılmıştı. Bu da 100 km'de ortalama 5,1 lt yakıt tüketimi anlamına geliyor. 95 g/km'lik hedefin yakalanabilmesi için ortalama yakıt tüketiminin 3,8 lt/100 km olması gerekiyor.

Euro normlarının başladığı dönemde ve ilk birkaç fazda yüzde 25'e kadar tüketim ve dolayısıyla emisyon düşüşleri sağlanmıştı. Hoş, bu hedefi 2 marka başara- bilmişti, o da ayrı konu. Ancak emisyonlardaki hızlı düşüşün altında yatan temel unsurlar, verimlilik üze- rine besleme ve ateşleme sistemlerinin iyileştirilmesi, daha iyi yanma odası tasarımları, hareketli parçalarda halit.bolkan@otohaber.com.tr hafif malzeme kullanımı, sürtünmesi azaltılan motor parçaları gibi uzun zaman ihmal edilmiş teknik iyileştirmelerdi. Ancak 2020 hedefi bütün üreticileri kara kara düşün- dürüyor. Hacim küçültme, turbo teknolojisi, direkt enjeksiyon, elektrikli direksiyon, stop&start sistemi, gerektiğinde devreye giren pompalar, yuvarlanma direnci düşük lastikler ve hafif gövde konularında yapılan iyileştirmelere rağmen 95 gr/km hedefi oldukça zor görünüyor.

Otomobil firmaları önlerindeki bu önemli engeli aşmak için tamamen yeni nesil motorlara geçmek zorunda. Zaten turbo beslemeli ve küçük hacimli motorlar bunun en önemli adımıydı. Bu trend güçlenerek devam edecek. VW Grubu'ndaki silindir devreden çıkarma fonksiyonu diğer markalarda da karşımıza çıkacak. Üzerinde en çok durulan hususlardan biri hafifletme çalışmaları. Sonuçta bir otomobil ne kadar hafiflerse o kadar az tüketir ve o kadar az emisyonu olur. Bu yüzden daha hafif ama sağlam malzemeler üzerinde çalışılıyor. Örneğin termoplastik geleceğin gövde paneli malzemesi olacak gibi görünüyor ama önce maliyetinin düşürülmesi gerekiyor. Buji yerine radyo frekansıyla ateşleme, çift aşırı besleme, egzoz gazı çevrimi hızlandırıcı, yeni tip egzoz filtreleme sistemleri gibi birçok teknoloji üzerinde çalışılsa da marka- ların kurtarıcısı büyük ihtimalle çok karmaşık olmayan ve genellikle kalkışlarda içten yanmalı motora destek olan hafif hibrit teknolojileri olacak. Elbette elektrikli modelle- rini artıran ve tabii ki satabilen markaların işi daha da kolay olacak.

Bütün bu geliştirmelerin tüketicilere yansıması ne olacak? Sonuçta daha düşük yakıt tüketen otomobillere kavuşacağız ama bunun bir de maliyeti olacak. Yapılan araştırmalara göre, örneğin kompakt sınıfta bir otomobil almak isteyen tüketicilerin cebinden bugüne göre 2 bin Euro'ya kadar daha fazla para çıkacak. Yani alırken pahalı, kullanırken ucuz otomobil dünyasına hazırlanmak gerekiyor...

kalan karakter 2000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan OTOHABER veya otohaber.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.