ARKADAŞINA GÖNDER
Otomotivciler Gelecekten Umutlu
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

YAZARLAR

01 Haziran 2015, Pazartesi
Otomotivciler Gelecekten Umutlu
HALİT BOLKAN Otomotivciler Gelecekten Umutlu
Yazarın Tüm Yazıları

Geçtiğimiz haft alarda KPMG Türkiye, düzenli olarak yaptığı araştırmanın 2015 yılı sonuç raporunu yayınladı. Otomotiv sektörünün birçok farklı kesiminden yöneticilerle yapılan bu araştırmanın sonuçlarına bakıldığında otomotiv sektö- rünün gelecek 5 yılla ilgili olumlu bir bakışa sahip olduğu görülüyor. KPMG Türkiye 2015 Otomotiv Yöneticileri Araştırması'na göre 2014 yılında otomotiv pazarı yüzde 10 daralmasına rağmen otomotiv yöneticilerinin yüzde 88'i önümüzdeki 5 yıl içinde pazarın büyüyeceğini tahmin ediyor. Pazar tahminlerine bakıldığında yöneticilerin yüzde 62 gibi yüksek bir oranı satışların yıllık 1,1 milyon adede kadar, yüzde 15'i 1,1 milyon ile 1,2 milyon arasında, yüzde 13'ü ise 1,2 milyon ile 1,35 milyon adet arasında olmasını beklediği görülüyor. Yöneticilerin yüzde 87'si de üretim kapasitesinin artaca- ğını öngörüyor.

Araştırmada dikkat çeken unsurlardan biri öncelikli konular başlığı altında sırala- nan hususlar. İlk sırada vergilendirme sistemi yer alı- yor. Sektör vergi yükünün azaltılmasını isterken hur- da araç programı ve satış destekleri en önemli ikinci beklenti olarak göze çarpıyor. 2014 yılı rakamlarına göre Türkiye yollarında otomobillerin yüzde 26'sı 20 yaş ve üstünde. 16 yaş ve üstü olarak bakıldığında bu oran yüzde 38'e çıkıyor; yani yollardaki neredeyse her 5 otomobilden 2'si 16 yaş ve üstünde. Ticari araçlar- da durum bir nebze daha iyi ama yine de tüm tica- ri araçların yüzde 27'sinin 16 yaş ve üstü olması da dikkate değer bir durum. Üstelik ticari araçlarla yük ve insan taşımacılığı yapıldığı göz önüne alındığında durumun vehameti yükseliyor. Hem ekonomik ömür hem de güvenlik anlamında bu araçların yollardan çekilmesi gerektiği bir gerçek. Otomobil ve ticari araç toplamının 14 milyon 332 bin adet olduğu göz önüne alındığında yaklaşık 4,9 milyon araç hurdaya ayrıla- bilir. Elbette bu araçlar için teşvik uygulanması du- rumunda pazar hareketleneceği gibi bu araçların özel merkezler kurularak yeniden kullanılabilir bölümle- rinin ayıklanıp ekonomiye tekrar kazandırılması da söz konusu olacak. Öncelikli konular sıralamasında halit.bolkan@otohaber.com.tr çevre dostu araçların sektör payının artması beklen- tisi sürpriz sayılabilecek şekilde üçüncü sırada yer alıyor. Tabii özellikle Motorlu Taşıt Vergisi'nde emisyona dayalı bir sisteme geçilmesi beklentisiyle bu beklenti de birbiriyle örtüşüyor.

Önümüzdeki 5 yıllık süreçte rekabette öne çıkmak için en önemli konunun fiyat- landırma ve satış teşvikleri olması ilginç çünkü alım kararında etkili ürün özellikle- rinde "fiyat" yüzde 0 ile sonuncu sırada yer alıyor. Otomotiv yöneticilerine göre alım kararında en önemli husus yakıt verimliliği. Daha sonraysa güvenlik özelikleri geliyor. Üstelik güvenlik özelliklerinin önemi bir önceki yıla göre yüzde 6 oranında artmış. Üçüncü sıradaysa tasarım geliyor.

Satış sonrası hizmetlerin satışlara etkisinde şaşırtıcı bir durum yok. İlk sırada servis, ikinci sırada yedek parça fiyatları bulunuyor. İlginç olan nokta iletişimin üçüncü sıra- da olması. Demek ki müşteri kendisiyle sürekli temasta olunmasını istiyor.

Araştırmanın sonuç raporunda en üzücü verilerden biri trafik kazalarıyla ilgiliydi. Türkiye ve Almanya'da 2009'dan 2014'e kadarki 5 yıllık süreçte her yıl gerçekleşen ka- zaların oranları, ölü ve yaralı sayıları karşılaştırılmış. Araç sayısına oranla Türkiye'de 2009'da kaza sayısı yüzde 14,8 iken 2013'te yüzde 13'e gerilese de Almanya'da 2013'teki oran yüzde 5,6 olarak gerçekleşmiş. Yaralı ve ölü sayıları kıyaslandığında durum daha vahim bir hal alıyor. 2009'a göre 2013 yılında Türkiye'de trafik kazalarında ölenle- rin sayısı azalsa da toplam ölü ve yaralı sayısında yüzde 35 oranında artış yaşanmış. Türkiye'de 2013 yılında kaza başına ölü ve yaralı sayısı yüzde 23,1 mertebesindeyken, Almanya'da bu oran yüzde 15,6 olarak gerçekleşmiş. Bu da bize insan hatalarının ka- zalardaki temel unsur olduğunu gösteriyor. Otomobillerin güvenlik seviyesi artsa da kazalarda ölen ve yaralananlar artıyorsa sürücü eğitimi ve denetleme konusunda al- mamız gereken çok olduğu ortaya çıkıyor, hem de acil şekilde...

kalan karakter 2000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan OTOHABER veya otohaber.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.