ARKADAŞINA GÖNDER
Tatile ekonomik ve güvenli gidin
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

YAZARLAR

05 Ağustos 2015, Çarşamba
Tatile ekonomik ve güvenli gidin
HALİT BOLKAN Tatile ekonomik ve güvenli gidin
Yazarın Tüm Yazıları

Tatil yolculuklarının yoğunlaştığı bir dönemdeyiz. Havalar sıcak hatta boğucu. İznini alan ya memleketin serin yaylalarının ya da sahillerin yolunu tutuyor. İznini kullanmış ya da yaz aylarında çalışmaya devam edenlerse şehir trafiğinde boğuşmaya devam ediyor. Tatile gitsin gitmesin sürücülerin önemli bir kısmı yüksek yakıt tüketiminden şikayet ediyor. Şehirlerarası ya da şehir içi yollarda yakıt tüketimini düşürmek için aşağıdaki önerileri dikkate alır, uygularsanız olumlu sonuç alırsınız.

Araç sahiplerinin en yüksek işletme gideri olan yakıt tüketimini düşürme tekniklerinin temelinde sakin ve istikrarlı sürüş tutumu gelir. Araçlar yakıtı en fazla, kalkış yaparken, yani durur haldeki kütleyi hareket ettirmeye başlarken harcar. Dolayısıyla sıkışık trafikte tüketimin yüksek olması normal bir durumdur. Ancak, sıkışık trafikte ya da trafik ışıklarında beklerken gereksiz yere aracı hareket ettirip durduran sürücülerle karşılaşırız. İşte bu sürücüler olması gerekenden fazla yakıt tüketirler. Sıkışık trafikte mümkün olduğunca gaza az basın. Öndeki trafiğin tekrar duracağını biliyorsanız ya da trafik lambasının kırmızı olduğunu gördüğünüzde gereksiz yere hızlanmayın ve gaz vermeyi bırakın.

Sürüş sırasında mümkün olduğunca sabit hızda gitmeye çalışın. Sert frenle yavaşlayıp sonrasında tekrar hızlanmak yakıt tüketimini önemli oranda artırır. Bu yüzden takip mesafesi kurallarına uyun, böylece trafiğin yavaşlamaya başlamasıyla siz de gazı bırakıp trafiğin hızına inip sonrasında yumuşak bir şekilde hızlanabilirsiniz. Konvoy halinde ilerleyen trafikte birkaç aracı geçmek için uğraşmak hem tüketimi artırır ham de güvenliğinizi tehlikeye atar. Mümkün olduğunca yüksek vitesleri kullanmak önemli bir tasarruf sağlar; ancak yokuş tırmanırken örneğin 6'ncı viteste tam gaz gitmeye çalışmak yerine 5'inci viteste gaza daha az basarak ilerlemek daha doğrudur. Uzun yokuşları inerken vitesi asla boşa almayın, viteste, gaza basmadan ve gerektiğinde frene basarak ve vites düşürerek inin. Birçok otomatik şanzımanda da manuel olarak vites düşürülebiliyor, unutmayın. Otomatik şanzımanların yakıt tüketimine etkileri fiziksel yapılarıyla ilgili olarak çok değişebiliyor. Bazı modern otomatik şanzımanlar aynı aracın manuel şanzımanlısından daha az tüketebiliyor. Tabii tüm otomatik şanzımanlarda da gaz pedalını dikkatli kullanma kuralı geçerli.

Turbo beslemeli benzinli ve turbo dizel motorlu araçlarda 2000 devri, aşırı beslemesi olmayan benzinli motorlarda ise 3500 devri geçmemeye çalışın. Tüketimi artıran en önemli unsurlardan biri hızdır. Saatte 90 km hızdan sonra aerodinamik etkilerin iyice zorlayıcı hale gelmesiyle tüketim belirgin şekilde yükselmeye başlar. Örneğin saatte 90 km yerine saatte 110 km ile gitmek yakıt tüketimini yüzde 25'e kadar artırabilir. Araçların rüzgar direncini artıran eklentilerden kaçının. Orijinal olmayan ve gerekli testlerden geçmemiş spoyler ve benzeri eklentiler tüketimi artırır. Ayrıca tavan üstü bagajlar, araç dışında taşınan bisikletler de daha fazla yakıt anlamına gelir. Aracın içinde ya da bagajında gereksiz ağırlıklar taşımayın. Sonuçta araç ne kadar hafifse tüketim o kadar düşük olur.

Tüketimde çok önemli rollerden birini lastikler oynar. Lastik hava basınçlarının her zaman araç üreticisinin belirlediği değerlerde olmasına dikkat edin. Lastik hava basıncının düşük olması, sürtünme artışı nedeniyle tüketimi artırır. Klima sistemi de yakıt tüketimini yüzde 10'a kadar artırır ancak saatte 80 km'nin üzerindeki hızlarda açık bir camın yarattığı olumsuz rüzgar direnci etkisi daha fazla yakıt tüketimine sebep olur. Ayrıca sıcak havalarda kabinin ısınması sürücünün dikkatini dağıtıp yorulmasına sebep olacağı için klima kullanmak güvenlik açısından da önemlidir. Eski otomobillerde özellikle kış aylarında motor ilk çalıştırıldığında birkaç dakikaya varan rölantide bekleme alışkanlığına son verin. 10 saniye kadar beklemeniz yeterlidir. Motorlar araç hareket halindeyken daha çabuk ısınır ve verimli hale gelir. Bu arada, motorlar soğukken tüketimleri 100 km'de 40 litre civarına kadar yükselir. Bu nedenle motorun çabuk ısınması önemlidir. Özellikle yaz aylarında yakıtınızı sabah ya da akşam, serin saatlerde alın. Yakıt aldığınız istasyonun güvenilir olmasına dikkat edin.

Aracınızın servis bakımına önem verin. Tıkanmış hava filtresi, benzinli motorlarda ömrü bitmiş bujiler, ayarları bozulmuş enjektörler yakıt tüketimini ciddi oranda artırır. Bakımı yapılmış bir araçta, gaz pedalına altında yumurta varmış gibi basan ve bahsettiğim basit kurallara uyan sürücüler yakıt tüketimlerini yüzde 25'e kadar düşürebilir.

kalan karakter 2000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan OTOHABER veya otohaber.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.