ARKADAŞINA GÖNDER
Otomobil dünyası toz duman
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

YAZARLAR

07 Ekim 2015, Çarşamba
Otomobil dünyası toz duman
HALİT BOLKAN Otomobil dünyası toz duman
Yazarın Tüm Yazıları

Dünyanın en büyük otomobil üreticisi unvanını bu yılın ilk 6 aylık verilerine göre ele geçiren VW Grubu için, otomotiv tarihinin en büyük skandallarından birinin başrol oyuncusu olacak deselerdi, herhalde kimse inanmazdı. Eylül ayının son çeyreğinde ABD'de patlayan skandalla ilgili her gün bir gelişme yaşandı ve belli ki bir süre daha yaşanacak. Çoğunuz duymuşsunuzdur, VW Grubu'nun ABD pazarında satılan "temiz dizel" motoruyla ilgili yapılan bir testte azot oksit emisyonunun olması gerekenden 40 kata kadar daha fazla olduğu ortaya çıktı. VW Grubu bu test sonuçlarını kabul etti ve grubun tepe yöneticisi Martin Winterkorn istifa etti. İlk aşamada 2,0 litrelik TDI motorun sadece ABD pazarında satılan 482 bin örneğinde sorun olduğu konuşulurken sonradan bu rakamın global olarak 11 milyon adet olduğu ortaya çıktı. VW'nin yanı sıra Audi, Seat ve Skoda da aynı motoru kullanıyor, yani 2009 yılından beri bu motorla satılan grup markaları da işin içine dahil oldu. Bu yazı yazılırken, VW Grubu'nun ABD'de 18 milyar dolar ceza yemesi olasılığı, ABD'de bu araçları alanların da dava açıp tazminat alması, Avrupa Birliği tarafından da soruşturma açılması, tüm bu araçların geri çağırılıp gerekli yenilemelerin yapılması konuşuluyordu. Bunun dışında VW Grubu hisselerinin işlem gördüğü Frankfurt Borsası'nda yüzde 30'dan fazla değer kaybetmesi ile birlikte ifl as bile dillendirilmeye başlamıştı.

Peki, VW Grubu ne yaptı? Basitçe söylemek gerekirse; ABD'de geçerli emisyon normlarına uymayan 2.0 TDI motorda özel bir yazılım kullanarak, bu araçların emisyon testine girdiğinde "temiz" çıkmasını sağladı. Dizel motorlarda en tehlikeli kirleticilerden biri olan azot oksitleri (NOx) azaltmak en önemli sorunların başında geliyor. Bunun için özel bir "azot NOx kapanı" yani özel bir katalizatör ya da üre kullanarak kimyasal reaksiyon yoluyla NOx'in bertaraf edilmesi gerekiyor. İlk çözüm olan NOx katalizatörünün çalışma prensibi, bu katalizatörün içinde biriken NOx miktarı belirli bir düzeye geldiğinde ek yakıt püskürtülerek bu birikintinin yakılıp zararsız azot gazına çevrilmesi şeklinde. Ancak ekstra yakıt püskürtülmesi sebebiyle yakıt tüketimini ve dolayısıyla CO2 emisyonu da artıyor. İşte işin püf noktası da burası. Hem yakıt tüketimi ve emisyonu hem de NOx'i düşük tutmak başarılamamış. Ancak bu motorla, dizelle arası pek de hoş olmayan ABD pazarında kendine özel bir alan açmak için VW yönetimi, geliştirilen "hayalet yazılıma" onay vermiş. Tesadüf sayılabilecek bir testle ortaya çıkan bu durum sanırım diğer birçok üreticinin de mercek alınmasına yol açacak, belki de ilk etapta diğer Alman markaların. İşin ilginç yanı Bosch, bu yazılımın denendiği 2007 yılında VW Grubu'nu böyle bir yazılımın yasal olmadığı konusunda uyardığını açıklaması. Bence Bosch da bu kandırmacayı bilip Alman Hükümeti'ni ya da ilgilileri uyarmadığı için başına bela alabilir.

Teknik detaylar bir yana, VW Grubu'nun özellikle ABD ve Avrupa'da satışlarının azalacağını tahmin etmek için kahin olmaya gerek yok. Bu boşluğu doldurmak için sabırsızlanan markalar için tam bir fırsat. Diğer taraft an VW Grubu'na Türkiye'den birçok yan sanayi firması parça üretiyor. Yani üretim düşerse yan sanayi ihracatımızda hatırı sayılır bir düşüş yaşayabiliriz. İşte globalleşen dünya bu. Bu arada bir konuya da açıklık getirmek istiyorum. Bazı yayın organlarında, özellikle de internette, araç muayene istasyonlarında bu problemin tespit edilememesi ile ilgili yapılan yorumlarda ciddi bir hata yapılıyor. Türkiye'de emisyon testlerinde NOx ölçümü yapılmıyor. Yani TÜVTÜRK ya da emisyon testinde yetkili diğer kuruluşların bu sorunu tespit etmesi imkansız. Öküz altında buzağı aramayın...

kalan karakter 2000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan OTOHABER veya otohaber.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.