ARKADAŞINA GÖNDER
En iyiler ödüllendi
İsim Soyisim
E-Posta
Alıcı E-Posta
Mesaj
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
www.otohaber.com.tr

YAZARLAR

05 Temmuz 2017, Çarşamba
En iyiler ödüllendi
HALİT BOLKAN En iyiler ödüllendi
Yazarın Tüm Yazıları

Otomobil dünyasında birçok ödül bulunuyor. Ancak bu ödüllerin büyük kısmı otomobile veriliyor. Engine of the Year ise otomobillerde kullanılan motorlara ilişkin dünyanın en önemli ödülü. Bu ödül tamamen motorlara odaklanıyor. Yani tek tek modellere ilişkin bir inceleme yapmak yerine, tüketim, emisyon, performans, kullanım özellikleri, çalışma karakteri gibi kriterler üzerinden motorları değerlendiriyor. 2006 yılında ilk Türk jüri üyesi olarak katıldığım bu organizasyonun 2017 sonuçları açıklandı.

31 ülkeden toplam 58 gazetecinin jüri üyesi olduğu Engine of the Year'da toplam 13 kategoride ödül veriliyor. 8 kategoriyi hacim sınıfları oluşturuyor: 1 Litre Altı, 1,0-1,4 Litre, 1,4-1,8 Litre, 1,8-2,0 Litre, 2,0-2,5 Litre, 2,5-3,0 Litre, 3,0-4,0 Litre ve 4,0 Litre Üstü. Diğer 5 kategori ise hacime bağlı olmayan, temel özelliklere göre belirlenmiş: Performans Motoru (Performance Engine), Yeşil Motor (Green Engine), Yeni Motor (New Engine), Elektrikli Motor (Electric Powertrain) ve Uluslararası Yılın Motoru Ödülü (International Engine of the Year). Elektrikli Motor kategorisi, ödülün 19 yıllık tarihinde ilk kez bu yıl verildi. Bu da elektrikli motorların gelişimine ve yayılma potansiyeline dair önemli bir ipucu.

Önce en önemli ödülden başlayalım. Uluslararası Yılın Motoru Ödülü (International Engine of the Year) ödülü için henhangi bir hacim ya da piyasaya çıkış süresi sınırı yok. İlk tur oylama sonunda en yüksek puanları alan motorların oluşturduğu kısa listede yapılan ikinci oylamayla verilen bu ödülün bu yılki sahibi, geçen yıl olduğu gibi Ferrari 488'de kullanılan, 3,9 litrelik, çift turbo beslemeli, V8 motor oldu. 670 HP güç ve 760 Nm tork üreten motor, Performans Motoru ve 3,0-4,0 litre hacim kategorisinde de "en iyi" seçilerek üç ödül birden kazandı. Yeni Motor (New Engine) kategorisinde ödül Honda NSX'in gelişmiş hibrit motoruna verildi. 1999-2006 yılları arasında 22 ödül kazanan Honda, 11 yıldır ödülden uzak kalmıştı. Yeşil Motor (Green Engine) ve Elektrikli Motor (Electric Powertrain) ödülleri Tesla'nın oldu. Tesla Model S P100D'de kullanılan elektrikli motor ünitesi, sağladığı menzil ve performans ile her iki kategoride de rahat sayılabilecek birincilikler aldı.

1,0 Litre Altı hacim kategorisinde Ford'un 5 yıllık hakimiyetine son verebilen çıkmadı ve 1.0 EcoBoost altıncı kez bu kategoride ödülün sahibi oldu. Farklı güç seviyelerinin yanı sıra küçük sınıftan orta sınıfa kadar birçok farklı gövdede kullanılan 1.0 EcoBoost, ömrünün sonuna gelmesine ve yenilenecek olmasına karşın, ödülü kaptırmadı. 1,0 Litre-1,4 Litre kategorisinde PSA Grubu'nun 1.2 PureTech motoru üçüncü kez zafere ulaştı. Peugeot ve Citroen'in çeşitli modellerinde 110 ve 130 HP'lik versiyonlarıyla kullanılan, 1,2 litrelik, 3 silindirli, turbo beslemeli motor, performansı ve düşük tüketimiyle 2015'te VW'nin 1.4 TSI motorunun 9 yıllık hakimiyetine son vermişti. 1,4 Litre-1,8 Litre kategorisinde BMW i8'in elektrikli motorla desteklenen 1,5 litrelik 3 silindirli benzinli motoru, yani hibrit sistemi ödülü aldı. 2015 Uluslararası Yılın Motoru Ödülü'nü kazanan hibrit i8, 2016'dan sonra bu yıl da hacim kategorisini kazandı. 1,8 Litre-2,0 Litre kategorisinde, son üç yılın rakipsiz lideri olan 2,0 litrelik Mercedes- AMG motoru Porsche'nin 2,0 litrelik turbo benzinlisine yenik düştü. Porsche Cayman ve Boxster'da kullanılan turbo beslemeli 2,0 litrelik boxer motor, 6 puan gibi küçük bir farkla ödülü kazanmayı başardı.

2,0 Litre-2,5 Litre kategorisinde Audi, 2,5 litrelik 5 silindirli ve turbo beslemeli motoruyla sekizinci kez ödül aldı. 367 HP'lik bu motor hiç mağlup edilemeyecek gibi görünüyor. 2,5 Litre-3,0 Litre kategorisinde Porsche, 911'de kullandığı ve 2016'da da ödül alan turbo beslemeli yeni 3,0 litrelik boxer motoruyla bu yılki ödülü de zonlanmadan kazandı.

4,0 Litre Üstü kategorisinde de Ferrari sahnedeydi. F12tdf 'te kullanılan 780 HP'lik atmosferik V12, ödülü Modena'ya götürdü.

Engine of the Year 2018 için geri sayım şimdiden başladı. Bakalım birincileri tahtından indirebilecek yeni motorlar gelecek mi?

BİZE ULAŞIN