TOYOTA

Sürüş İzlenimi: Toyota Yaris 1.5 Dream X-Pack Multidrive S

09.11.2021 Salı
SÜRÜŞ İZLENİMİ: TOYOTA YARİS 1.5 DREAM X-PACK MULTİDRİVE S

Yeni nesil Toyota Yaris, tasarımı, sürüş dinamikleri ve donanımlarıyla büyük bir değişim gösteriyor. Bu değişim ile acaba küçük sınıftaki yenilik rüzgarında Yaris’in de güçlü durması sağlanabilecek mi?

Dördüncü nesil Yaris yollara çıktı. Toyota'nın TNGA mimarisi temel alınarak üretilen otomobil GA-B isimli platforma sahip. Yeni nesilde selefine göre 5 mm kısalan otomobilin dingil mesafesi ve genişliği 50 mm arttırılırken, ön iz açıklığı 57 mm genişlemiş. Yaris'in yüksekliği ise 40 mm azaltılmış. Bu değişimler sayesinde daha sportif bir duruş elde edilirken, sürücü için daha alçak ve sportif sürüş pozisyonu sağlanmış.

Yeni platformun sunduğu ölçülerin sağladığı dinamizm tasarımla da desteklenmiş. Ön panjur ve tampon, plakalık bölümü ile ayrılsa da tek parça gibi görünen büyük bir hava girişi tasarımı oluşturmuş. İri farlar ve tampondaki derin kanallı yapıyla da Yaris'in yüzü olduğundan iri bir otomobil izlenimi oluşturuyor. Test aracımızda olmasa da hibrit motorla birlikte LED farlar alınabiliyor. LED gündüz farları ise standart olarak geliyor. Sis farı ve LED stoplar ise Flame ve Pasion donanımlarında sunuluyor.

Bagaj kapağı ardından 286 litrelik bir yükleme alanı sunuluyor. Tam boy yedek lastiğin de bulunduğu bu hacim günlük kullanımlar için yeterli olsa da rakiplerinin 300 litre sınırını geçtiği düşünüldüğünde biraz geride kalıyor.

İçerisine geçtiğimizde Yaris'in arka koltuklarındaki alanın genel olarak sınıfının standartlarını karşılayabilecek genişlikte olduğunu görüyoruz. Ön koltuklar ise uzun boylular için de yeteri kadar geniş. Konsol tasarımı sade ve ergonomik yapıda. Standart olarak gelen 8 inçlik multimedya ekranının konumu, hem kullanım hem de göz ile takip için iyi ayarlanmış. İç mekanda yumuşak plastiğe yer verilmiş. Kapı içlerinde kullanılan malzeme ile kalite algısı olumlu yönde etkilenmiş.

Opsiyonel olan, X-Pack donanım paketi içerisinde gelen, çarpışma önleme asistanı, şerit takip asistanı gibi güncel elektronik güvenlik donanımlarıyla da güven veren Yaris, adaptif hız sabitleme sistemiyle güvenlik dışında konforu da arttırıyor.

Yaris, fiyat listesinde 1,5 litre 125 HP benzinli atmosferik ve 116 HP hibrit seçenekleri bulunuyor. Test aracımız klasik atmosferik güç ünitesine sahip. Hem hibrit motorlar hem de benzinli motorla sunulan 1,5 litrelik ünite atkinson çevrimiyle çalışıyor. Atkinson sistemine sahip olan motor yapısı gereği emme esnasında daha düşük hacimli bir motor gibi çalışırken, ateşleme sırasında ise daha büyük silindir hacimli gibi davranıyor. Yani motorun olduğundan daha düşük hacimli çalışıyor gibi hareket etmesiyle daha düşük tüketim elde edebiliyor.

İlk kalkış anında biraz sakin başlayan hızlanma tecrübesi motor devri arttığında iyi hissettiriyor. Hızlanma isteklerinde performans odaklı bir tepki vermese de araç sollamalarında yeterli bir ivmelenme sunabilen otomobilin genel olarak akıcı şekilde ilerlediğini söyleyebiliriz. Multidrive S isimli CVT tipi şanzımanın yapısı gereği ani hızlanma isteklerinde motor gürültüsünü arttırıyor. Üç silindirli benzinli motorun kendine has sesi kabinde duyulsa da rahatsız edici seviyeye ulaşmıyor. Vites kolu ya da direksiyon arkasındaki kulakçıklarla da manuel olarak, sanal oranlar arasında seçim yapılmasını sağlıyor. 10 ileri vitesli sanal oran sayesinde motor devri ayarlanabiliyor. Sürüş modları arasındaki Power modu seçildiğinde de motor devri daha yukarıda tutuluyor. Eco modunda ise daha alt devirlerde ilerlemeyi sağlıyor. Test ölçümlerinde, fabrika verilerine oldukça yakın olan 10,5 saniyelik 0-100 km/s hızlanma verisi elde ettik. 6,5 lt/100 km'lik ortalama tüketimin de beklentileri karşıladığını söyleyebiliriz. Benzinli motor ve CVT şanzıman ikilisinin makul tüketim ve hızlanma dengesi kurduğunu söyleyebiliriz.

Yeni şasinin öncekine göre burulma direncinin yüzde 37 oranında iyileştirildiği belirtiliyor. Ağırlık merkezinin de 12 mm düşürülmesiyle Yaris'in daha keyifli ve güven veren bir sürüş tecrübesi yaşatmasını sağlıyor. Sürüş dinamizmi iyileştirilen otomobilin artık daha fazla söz dinleyip, sürücüyle iletişiminin daha başarılı olduğunu görüyoruz. Sürüş sırasında bagaj kapağı ve çevresinden gelen sesler, yalıtımın iyileştirilmesi gerektiğine işaret ediyor.

Fren testi sonuçlarındaki 42 metrelik test verisinde kış lastiklerinin ve olumsuz hava koşullarının da etkisi olsa da bu sonuç daha iyi olabilirdi.

Genel olarak baktığımızda, Toyota Yaris'in standart olarak sunduğu multimedya donanımı konusunda rekabetçi olduğunu ancak diğer donanımlardan ödün vermiş olması tam olarak öne çıkabilmesini engelliyor. Ses yalıtımı konusundaki eksikleri göz ardı edilirse keyifli bir sürüş tecrübesi yaşattığını söyleyebiliriz.

Yazı: Koray Kodal

BİZE ULAŞIN