
Devlerin Buluşması

Bu ayrılık herkese çok iyi geldi. Range Rover’dan bahsediyoruz. Land Rover’ın lüks kolu olan markanın keyfi, Ford’un çatısı altından çıkıp, Hindistanlı Tata’nın evine taşındığından bu yana gayet iyi. 1970 yılında yollara çıkan ilk Range Rover’dan sonra 2000’lerin ortasına kadar genel olarak lüks ama hantal arazi araçları üreten İngilizler’in bu felsefesi ilk Range Rover Sport’un yollara çıkmasıyla önemli bir biçimde esnetilmiş olsa da gerçek devrim yeni Range Rover Sport neslinde. Artık alüminyumdan üretilen yeni nesilde, lüks premium SUV’lardan beklentiler modern bir biçimde karşılanırken yükselen çıtayla birlikte Range Rover Sport artık BMW X5 ve Porsche Cayenne için gerçek bir baş belası olmaya yetecek profili barındırıyor.
Devlerin Buluşması

KAROSER
BMW, yaşam alanı ve zengin güvenlik donanımlarıyla öne çıkıyor.
Range Rover Sport, 1,98 metrelik genişliğiyle rakiplerinden yaklaşık 4 cm fazlasını sunsa da, bu artıyı kabin içinde yolcularına yansıtamıyor. Kapı içlerinin aşırı geniş tutulması ve heybetli vites konsolu yüzünden ön koltuklardaki omuz mesafesini belirgin biçimde azaltıyor. Konu boyutların verimli kullanımı olduğunda BMW’nin sözü geçiyor. Vites konsolunun mümkün olduğunca alçak ve dar tutulmuş olması ön koltuklardakiler için daha fazla genişlik anlamına geliyor.
Devlerin Buluşması

Cam yüzeylerin de rakiplerinden geniş tutulmasına kabin yüksekliğinin de fazla olması eklenince ortaya en ferah ve çevre görüşü en iyi yaşam alanı çıkıyor. Üç parçalı katlanabilen ikinci sıra koltuklar, opsiyon listesinde yer alan üçüncü sıra koltuklar ve düz bir zemine sahip kullanışlı bir yükleme bölümü, X5’e karşılaştırmanın daha başında çok önemli puanlar kazandırıyor.
Devlerin Buluşması

Range Rover Sport da opsiyonel olarak bagaj zeminine gizlenebilen üçüncü sıra koltukları sunuyor. Ancak sunulan genişlik BMW’nin gerisinde. Genel olarak bakıldığında Sport’un kabinindeki genişliğin selefine göre çok daha iyi olduğunu söylesek de bu boyutlarda daha iyisinin sunulabileceği de bir gerçek. Aslında Range Rover Sport zaten en geniş yaşam alanını sunmanın peşinde olan bir tip değil. Bu nesilde öncelik işçilik ve malzeme kalitesinde referans olabilmek. Ve bu hedeft e gittiği yol da doğru. Alüminyumdan üretilen Britanyalı’nın rijit karoseri yekpare izlenimi verecek kadar sağlam hissettiriyor. Kapılar kapandığında duyulan ses, hepsi olması gereken yere titizlikle monte edilmiş parçalar ve hem görsel hem de fiziksel anlamda insanı etkileyen kaliteli malzemeler Range Rover’ın bu nesilde işini ciddiye aldığını gösteriyor. BMW X5 kendi başına değerlendirildiğinde kalite konusunda herhangi bir sorun göze çarpmasa da, işin içine Range Rover dahil olduğunda X5 daha sıradan bir araçmış izlenimi veriyor. Range Rover’la aynı klasman hissi vermeyi başaran Porsche Cayenne oluyor.
Devlerin Buluşması

Porsche’nin dikkat etmesi gereken noktaların başında kokpit ergonomisi geliyor. Pek çok düğme ve şaltere ek olarak dokunmatik ekran üzerinden gerçekleşen kontrol ve kumanda işlemleri çok karışık bir menü düzenine sahip Range Rover’dan sadece biraz daha iyi. BMW X5’teyse markanın iDrive sistemi olgunluk dönemini yansıtıyor. Önceden programlanmış ana kumanda düğmeleri ve bas-çevir prensibiyle çalışan merkezi kumanda en acemilerin bile gözünü korkutmayacak kadar pratik bir kullanıma sahip. Güvenlik donanımlarına bakıldığında da rakiplerinin eski görünmesine yol açan BMW’de bugüne dair modern güvenlik donanımlarının pek çoğu mevcut. X5’te sunulan yorgunluk uyarısı, Head-up Display sistemi ve Runfl at lastikler ne Porsche’de ne de Range Rover’da sunulmazken, şerit takip yardımcısı bile her iki araçta da ancak opsiyon listesinde yer alıyor.
Devlerin Buluşması

SÜRÜŞ KONFORU
Porsche ve Range Rover büyük lastik, büyük jant kombinasyonunun bedelini ödüyor.
Bu sınıftaki SUV’larda konfor, öncelikli beklentilerin başında geliyor. Karşılaştırma daki üç araçta da adaptif amortisörler sunulurken, yatay ve dikey salınımı dengeleyen sistemlerse yine her üçünde de opsiyon listesinde yer alıyor. Porsche ve Range Rover’da hem ön hem de arka aksta havalı süspansiyon sistemi kullanılırken, BMW ön aksta çelik yaylara yer verip, havalı süspansiyonu arka aksa saklamış.
Devlerin Buluşması

BMW’nin bu tercihi isabetli bir seçim olmuş. Bavyeralı SUV’un ayarları, rakiplerine göre daha dengeli bir sürüş ortaya çıkartıyor. Özellikle konfor ayarı tercih edildiğinde zemindeki pürüzler, ister büyük ister küçük olsun, zarif bir biçimde ütüleniyor.
Devlerin Buluşması

Spor modu tercih edildiğindeyse bildiğimiz dinamik BMW ruhuyla karşılaşıyoruz: hassas tepkiler ve sıkı bir süspansiyon. Yol yüzeyindeki büyük yarıklar ve yamalar bile X5’in dengesini bozmuyor. Bu dengede 19 inçlik “küçük” jantların da önemli bir rolü var. Küçük diyoruz, zira Range Rover’da 22 inçlik, abartılı büyüklükte jantlar kullanılıyor.
Devlerin Buluşması

Bu tercih aslında gayet iyi olan süspansiyon sisteminin potansiyelini kısıtlıyor. Yoldaki dalgalanmalar Range Rover Sport için herhangi bir sorun teşkil etmezken, sert darbelerin karşılığında akslardaki taşıyıcı kollarda hissedilir titreşimler ortaya çıkıyor.
Devlerin Buluşması

Aynı zamanda geniş tabanlı lastikler de gürültü seviyesini arttırıyor. Bu noktada “az daha fazladır” diyerek daha küçük bir jant-lastik kombinasyonu daha mantıklı görünüyor. Ancak Range Rover Sport’taki en mütevazı jant 21 inç çapında!
Devlerin Buluşması

Porsche de tıpkı Range Rover gibi büyük ayaklarının cezasını çekiyor. Standart olarak 19 inçlik jantlarla gelen Cayenne Turbo karşılaştırmaya ise 21 inçlik jantlarla katıldı. Porsche’nin adaptif amortisörleri konfor modunda dahi BMW ve Range Rover’dan daha sert ayarlara sahip.
Devlerin Buluşması

Geniş tabanlı lastikler burada da tıpkı Range Rover’daki gibi gürültüyü arttırıyor. Buna karşın Porsche her şeye rağmen spor koltuklarının da etkisiyle uzun yolculuklarda keyif veriyor. BMW’de opsiyon listesindeki spor koltuklar, Porsche’dekiler kadar fazla ayar imkanı sunmasa da dolguları ve kesimleri konforu arttırıyor. Range Rover’da hem ön hem de arka koltuklarda insan daha fazla yan destek ararken, araç arka bölüm için bağımsız klimayı standart sunmasıyla rakiplerine karşı bir avantaja sahip.
Devlerin Buluşması

MOTOR/ŞANZIMAN
X5’in güçlü ve dengeli motoru her konuda insanı etkilemeyi başarıyor.
Karşılaştırmanın Almanları güç için çift turboyla beslenen V8’lere güvenirken, İngiliz misafir bir önceki nesilde de olduğu gibi 5,0 lt’lik V8’ini kompresörle besliyor. Range Rover Sport V8 Supercharged’da motorun derinlerden gelen tok bas sesi normal sürüşte bile sürücünün sempatisini kazanıyor
Devlerin Buluşması

Alt devirlerdeyken tam gaz verildiğinde tekme yemiş gibi hızlanan Range Rover Sport, üst devirlere doğru da kararlı bir biçimde hızlanmasını sürdürüyor. 510 HP’lik güçle bu manzaranın oluşması elbette ki şaşırtıcı değil. Range Rover Sport’un bu etkileyici girişine BMW ve Porsche’nin verdiği yanıtlar daha da etkileyici.
Devlerin Buluşması

İpini koparmış gibi hızlanan Cayenne Turbo’nun yüksek devirlere tırmanma isteği de insanı coşturuyor ve 0-100 km/s hızlanmasında Range Rover’ı 0,2 saniye geride bırakıyor. 8 ileri vitesli otomatik şanzımanlar hem Range Rover’da hem de Porsche’de motorların karakterleriyle uyumlu çalışıyor.
Devlerin Buluşması

Tam olarak mükemmeli yakalayansa en küçük ve güçsüz motor olan BMW’nin 4,4 lt’lik çift turbo V8’inin 8 ileri vitesli otomatikle olan uyumu. Geri planda kalan ve asla rahatsız edici seviyelere çıkmayan V8 gürlemesi de tıpkı dengeli çalışma karakteri gibi keyif veriyor. Hem güç hem de maksimum tork değerlerinde Porsche’nin ardında kalan BMW, buna karşın rölanti devrinin hemen üstünde doğrusal bir biçimde sunduğu çok yüksek torkla farklı bir sürüş yaşatıyor. 4,4 saniyelik 0-100 km/s hızlanması gerçek anlamda bir fenomen.
Devlerin Buluşması

Öyle ki, Porsche ve Range Rover’ı geride bırakması bir yana, BMW’nin açıkladığı 5,0 saniyelik fabrika verisinden de çok daha iyi. Yakıt tüketiminde de karşılaştırmanın en tutumlusu olan X5, buna karşın küçük yakıt deposu yüzünden rakiplerine göre daha kısıtlı bir menzil sunuyor.
Devlerin Buluşması

SÜRÜŞ DİNAMİKLERİ
Yeni Range Rover Sport çeviklik anlamında selefi ne göre çok yol almış.
Birinci Range Rover Sport neslinde virajlı yollarda yüksek ağırlığın bedeli ödeniyordu. Hantal yönlendirme, erken önden kayma eğilimi ve sert ESP müdahalesi adeta bir kuraldı. Yeni nesilde hafif üretime geçişle birlikte kaybedilen birkaç yüz kilogramın geri dönüşü, artan performans oluyor. Kısmen aktif ESP ile yol tutuş pistinde atılan turda hassas ancak biraz ağır direksiyon sistemiyle birlikte bir Range Rover’dan alışkın olmadığımız çeviklikle karşılaştık. Seçilen jant-lastik kombinasyonunun artısı bu bölümde ortaya çıkarken, elektronik yardımların da etkisiyle bir Range Rover için çok yüksek viraj hızlarına ulaşıyoruz. Buna rağmen BMW X5, Range Rover Sport’tan tur başına 1,4 saniye daha hızlı olmayı başarıyor.
Devlerin Buluşması

X5’in limitlerine ulaşması için sürücünün çok geniş bir oyun alanı var ve limitlere ulaşıldığında da güvenli yapı korunuyor. Range Rover’ın ön tekerlekleri üzerinde hızla kaymaya başladığı ve arkadan kopma belirtileri gösterdiği limit noktasında, BMW sakin ve nötr kalıp sadece 4 tekerleği üstünde hafifçe kayıyor. Konfor modunda biraz gevşek hissettiren direksiyon, spor modundaysa beklentileri karşılıyor. ESP, BMW’de de Range Rover’da olduğu gibi sürüş dinamiklerini destekleyecek şekilde başarılı çalışıyor.
Devlerin Buluşması

Porsche’de ESP, BMW’nin hızlarında seyrettiğiniz müddetçe devreye girmiyor. Ama Porsche bundan daha fazlasını, hem de çok daha fazlasını yapabiliyor. Cayenne, SUV’lar arasında spor otomobil olarak tanımlanabilecek tek model. Bundan sonra bu sınıft a üretilecek, geliştirilecek tüm rakipler için referans alınması gereken yegane otomobil Porsche Cayenne. Direksiyon sistemi hassasiyet ve keskinlik konusunda gerçek bir mühendislik örneğiyken, aracın yönlendirilme yeteneği ve yol tutuşu nefes kesici seviyede. Opsiyon listesindeki karbon seramik fren sistemi, kısa duruş mesafesinin yanında dozlanmasıyla da gerçek bir harika. BMW de standart frenleriyle Porsche’ye yakın bir duruş performansı sergilese de, pedal hissi Cayenne’in seviyesinde değil. Range Rover Sport’un 38 metreyi aşan 100-0 km/s performansının bahanesi olarak lastiklerdeki M+S ibaresi, yani kış lastikleri olarak görünse de, frenlerin genel çalışma karakteri iyileştirilmeye açık.
Yazı: Michael Godde-Eray Özgür
Fotoğraflar: Aleksander Perkovic
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.