otohaber_logo
Haberler
Kapı Kapı Türkiye Haritası
“Sora sora Bağdat bulunur” dönemi çoktan geride kaldı. Türk erkeği yol sormaz prensibini de bir kenara bırakmanın zamanıdır. İşte bu uğurda ortaya çıkan navigasyon sistemlerinin Türkiye’deki gelişimini yerli bir marka olan Başarsoft CEO’su Alim Küçükpehli
Kapı Kapı Türkiye Haritası
Avrupa'da ve A.B.D'de çok gelişmiş olan navigasyon sistemlerine, ülkemizde yeni yeni alışmaya başlıyoruz. Kısa bir zaman önceye kadar otomobillerde opsiyon olarak bile sunulmayan navigasyon sistemleri artık araç tercihinde çok önemli bir yer tutuyor. Navigasyon sistemlerinin gelişmesine paralel olarak, Türkiye'de de bazı markalar, sektörün gelişime açık olduğunu fark ettiler ve yatırımlar yapmaya başladılar. 1997 senesinde kurulan Başarsoft da ismini Yolbil projesiyle medyada çok sık duyurmaya başladı. Başarsoft'un CEO'su Alim Küçükpehlivan ile hem Yolbil projesini hem de Türkiye'deki navigasyon pazarını ve gelişimini konuştuk.
Türkiye'deki navigasyon cihazlarında kullanılan haritaların yüzde kaçını şirketiniz hazırlıyor ?
Alim Küçükpehlivan: 2012'de satılan navigasyon cihazlarının yaklaşık yüzde 60'ı Başarsoft haritası kullanıyor.
GoogleEarth ile herhangi bir ortaklığınız veya birlikte çalışmanız var mı ?
A.K :Başarsoft olarak, 2006 yılından beri Google'ın Türkiye için her türlü akıllı harita ihtiyacını karşılıyoruz. Aynı zamanda Google'ın harita ürünlerinin Türkiye'de yetkili satış destek noktası.
Avrupa ve A.B.D ile kıyaslandığında Türkiye'deki navigasyon kullanım oranını nasıl buluyorsunuz ?
A.K: Hala yolun çok başındayız. Navigasyon kullanıcı sayısı trafikteki araç sayısı ile orantılıdır. 17 milyon aracın olduğu Türkiye'de yıllık navigasyon satışının 1,5 milyon olması beklenirken hala 300-400.000'lerden söz ediyoruz.
Navigasyon sektörünün Türkiye'deki gelişim hızı sizce yeterli mi ?
A.K :2012'ye kadar yıllık 2-2,5 kat hızla büyüyen sektör için normal diyebilirdik ancak 2012'de pazarda küçülme gerçekleşti. 2013'te tekrar büyüme bekliyoruz. Ancak daha hızlı büyümesi gerekiyor.
Başarsoft olarak ne gibi ürünleriniz var ?
A.K: Kurumsal müşterilerimiz için Harita tabanlı bilgi sistemlerimiz var, Yani bankalar şube yeri seçerken, gaz şirketleri abone bağlantısı yaparken, Telekom şirketleri altyapılarını planlar ve satış süreçlerinde Başarsoft'un ürünlerini kullanabilirler.
Son kullanıcı için neler sunuyorsunuz?
A.K: Piyasada tedarik edebildikleri Navigasyon cihazlarının içindeki haritalarımız ve yazılımlarımız dışında, Mobil kent rehberleri, sokak detayında Tüm Türkiye'de geçerli ve çalışan, ücretsiz, Başar Trafik uygulamamız var. Bu ürünler, Apple, Android ve BlackBerry platformlarında mevcut.
Türkçe navigasyon olarak tanıtılan Yolbil projesinden bize kısaca bahsedebilir misiniz?
A.K: Yolbil, Türkiye'de klasik navigasyon yazılımlarının çözemediği, müşteriye özel haritaların yüklenmesi ve kullanılması, çok detaylı nokta ve sokak adresi arayıp bulabilmesi gibi özelliklerle son kullanıcıdan çok, kargo, dağıtım şirketleri, arıza ekipleri, itfaiye, ambulans vb. gibi özellikli kullanımlar için tasarlandı. Bununla birlikte, çok hızlı bir şekilde, Android platformunda, makul bir bedel ile Türk halkına da sunacağız. Yolbil'in bir başka büyük avantajı da, harita güncellemelerine çok hızlı erişebilmek olacak.
Türkiye haritasının detaylarında neler var?
A.K: Türkiye'nin 81 il ve 957 ilçesinin sokak detayına sahibiz. Yani Bitlis Adilcevaz'dan Alanya'ya, Sariyer'den Bodrum'a tüm Türkiye'de rahatlıkla navigasyon yapabilirsiniz. Tüm köylere de köy merkezine kadar ulaşabilirsiniz. Yerleşim yerlerinin yüzde 94,5'inin, Türkiye nüfusunun yüzde 84,7's, navigasyon verisi ile yüzde 64,74'ü kapı numaraları ile mevcut.
Yolbil'den başka geliştirme aşamasında olduğunuz ve bir projeniz var mı ?
A.K: Başarsoft Güvenli Sürüş Paketi diyebileceğimiz bir ürün üzerinde çalışıyoruz. Bu ürün, Başar Trafik uygulamasının üstüne aynı zamanda, yollardaki kaza, kara nokta, polis kontrolü gibi bilgilerin paylaşılabileceği bir ürün olacak.
Navigasyonların haritalaması sürecinde kaç Türk mühendis çalışıyor ?
A.K: 17 mühendis çalışıyor. Ayrıca harita verilerinin üretiminde yaklaşık kırk civarında üniversite mezunu personel ofiste çalışmaktadır.
Bunun yanında saha ekibimiz de var ve her biri ikişer kişiden oluşan 10 araç da sokak sokak gezerek ürettikleri verileri mühendislerimize iletiyorlar.
Türkiye haritalarını nasıl çıkartıyorsunuz ?
A.K: Bu oldukça zorlu bir süreç. Bir kere navigasyon verisi üretilmeden önceki bir çok sayısallaştırılmış haritaya ihtiyacımız var, bir çok belediyenin sayısal haritası olmadığı için kağıt harita ya da uydu görüntülerinden bu verileri de yine kendi imkanlarımız ile elde ettik.
Türkiye'deki harita çıkarmanın Avrupa'yla karşılaştırdığımızda ne tür zorlukları var?
A.K: En başta yerel yönetimlerin harita teknolojilerini yeterince kullanmamalarından dolayı ihtiyaç duyduğumuz bilgilere kolay ulaşamıyoruz. Bunun yanında yol, yön ve isimlerin, sahadaki işletmelerin de sürekli ve hızlı bir şekilde değişmesi büyük bir zorluk. Avrupa ile kıyaslandığında bu değişimler çok daha fazla ve bu bize çok ciddi yük getiriyor. Tüketiciler ise tüm bu değişimlerin ücretsiz olarak bekliyor.
Türkiye'de navigasyon üretimi yapılıyor mu? Yapılmıyorsa sebebi nedir ?
A.K: Burada cihaz üretimi kastediliyor ise, cihaz üretimi yapılmıyor. Aslına bakarsanız Çin dışında hiçbir yerde (Tayvan'ın da Çin toprağı olduğunu kabul edersek.) navigasyon üretimi yapılmıyor. Türkiye'de faaliyet gösteren yabancı markalar da yerel markalar da üretimlerini Çin'de yaptırıyor. Bunda şüphesiz üretim maliyetleri önemli. Yazılım üretimini soracak olursanız, Başarsoft olarak Türkiye'de ilk defa yüzde 100 yerli navigasyon uygulamasını geliştirdik.
Hükümetin navigasyon sistemlerine bir desteği var mı ?
A.K: Devletin, Tübitak vb. gibi Ar-Ge fonları, yani genel desteklerinin dışında özel bir desteği yok. Ama özellikle CBS genel müdürlüğü, Harita Genel Komutanlığı, Emniyet gibi bizle ilgili kurum ve kuruluşların bize ciddi destek ve yönlendirmeleri mevcut.
Navigasyon sistemlerinizde trafikle ilgili bir bilgi veriyor musunuz ?
A.K: 2010'dan bu yana çalıştığımız bir sistem olan trafik yoğunluk sistemini (TMC) 2012'nin ikinci yarısı itibari ile kullanılabilir hale getirdik. Kullanıcı iki farklı sistem ile bu bilgiye ulaşabiliyor: RDS TMC dediğimiz TMC'li navigasyon cihazı ve uygun bir antenli kablo ile radyo frekansı üzerinden ya da Online TMC dediğimiz GPRS üzerinden yine uyumlu cihazlar ile.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.