
Lotus 60 Yaşında

Lotus logosunun üzerinde bulunan ACBC harfleri Anthony Colin Bruce Chapman kelimelerinin baş harflerinden oluşuyor.
Lotus 60 Yaşında

İnşaat mühendisi olan Chapman ya da tam adıyla Anthony Colin Bruce Chapman, otomobillere olan merakı sonucu öğrencilik yıllarında tasarımlar yapmaya başladı. Bu tasarımları uygulamaya dönüştüren Chapman, 1952 yılında Lotus markasını kurarak Formula 1 araçları geliştirmeye başladı. Bunlardan ilki sayılabilecek olan Mark 4 modeli hafif alaşımlı şasiye ve fiber karosere sahipti. Bu araç ile Hazel Williams yarıştı. Mark 6 ise markanın ilk seri üretim modeliydi ve 2 yıllık geliştirme süresinin ardından 1953 yılında üretilmeye başlandı. (Fotoğraf 1967-1968 The Prisoner Dizisinden)
Lotus 60 Yaşında

Chapman tarafından tasarlanan bu otomobilde Ford motoru görev yaparken kafes şeklindeki alüminyum şasisi ve bağımsız süspansiyonları vardı. Tamamen motorsporları için geliştirilen bu otomobil, yerini Mark 7’ye bıraktı. Mark 6 ile benzer özelliklere sahip olan Mark 7, 1957 yılında üretilmeye başlarken 450 kg’lik ağırlığı ile 150 km/s’ye ulaşıyordu. 1065 Sterlin’lik fiyat etiketiyle satılan araca ilerleyen zamanda farklı motor seçenekleri eklenecekti.
Lotus 60 Yaşında

Colin Chapman, 1962 yılında düzenlenen Londra Otomobil Fuarı’nda Elan’ı tanıttı. İki kişilik bu otomobil, bağımsız süspansiyonları ve yol tutuş özellikleriyle öne çıkarken eklenen sert tavanıyla da adından bahsettirdi. Bu otomobil, toplamda 17.000 adetten fazla satılarak markanın yerini sağlamlaştırdı.
Lotus 60 Yaşında

Bu sayede Lotus, 1967 yılında İngiltere’nin Norfolk bölgesindeki yeni fabrikasına taşındı. İngiliz üretici, ilk ortadan motorlu modeli olan Europa’yı Nisan 1966’da üretmeye başladı. Merkezi bir şasi üzerine oturtulan fiber karosere sahip olan iki kişilik bu otomobilin sürtünme katsayısı 0.29 cd’ydi ve 4 tekerleğinde de bağımsız süspansiyon sistemi vardı.
Lotus 60 Yaşında

İlk başlarda kullanılan Renault motorunun performansının yetersiz olması sonucu Cosworth ile ortaklaşa geliştirilen 4 supaplı yeni makineyle bu otomobil adeta yeniden doğdu. Spor otomobiller üreten Lotus, Formula 1 yarışlarına katılırken mühendislik danışmanlığı da yapıyordu. 1975 yılında üretilmeye başlanan dört kişilik Eclat ise Elanve Europa’nın yerine üretilirken Amerika’ya ihraç edilen bu model, markanın yeni bir pazara girmesini sağladı.
Lotus 60 Yaşında

Onu Excel (2+2) izledi. Lotus, 1975 yılında Paris’te Esprit modelini tanıttı. Giorgetto Giugiaro tarafından tasarlanan Esprit modelinde çelik şasi üzerine oturtulan fiber karoser ve 2.0 lt’lik 4 silindirli ortadan motor vardı. İki kişilik Esprit modeli Lotus için yeni bir sayfa açacaktı.
Lotus 60 Yaşında

1977 yılında James Bond’un “Beni Seven Casus” isimli filminde başrol oyuncusu olarak ününü arttıran Esprit, sürekli gelişiyordu. 1977 ve 1981 yıllarında küçük değişikliklerle üretimine devam eden ikinci nesil Esprit, 1987’de ise tasarımcı Peter Stevens tarafından yeniden yorumlanırken Turbo SE seçeneği sayesinde daha güçlü bir motora da kavuştu.
Lotus 60 Yaşında

1986 yılında Lotus, General Motors bünyesine katılırken Esprit’in yenilikleri de devam ediyordu. Özellikle Esprit S4 ile Lotus, en sağlam şasiye sahip olma özelliklerini tescillerken 300 HP’lik gücüyle dünyanın en güçlü 4 silindirli motorlarından biri de bu modelde görev yapıyordu. Esprit’e zaman içerisinde, Sport 300, V8 ve GT3 gibi farklı model seçenekleri eklenirken toplamda 10.000’den fazla üretilen bu otomobilin üretimi Şubat 2004’te sonlandı.
Lotus 60 Yaşında

GM, Lotus’u geliştirmekten çok, kendi grup markaları için kullanıyordu. GM için çok fazla teknoloji sunan Lotus’un geliştirdiği Opel Lotus Omega isimli otomobilde 377 HP gücündeki 3.8 lt’lik 6 silindirli turbo motor görev yaparken 0-100 km/s hızlanması 5.1 saniye olan bu aracın maksimum hızı da 283 km/s idi.
Lotus 60 Yaşında

Diğer tarafta 1990’da üretilmeye başlanan yeni Elan’da, Isuzu tarafından geliştirilen 4 silindirli benzinli motor görev yapıyordu. Ekonomiyi ön planda tutan bu roadstardan sadece 800 adet üretildi.
Lotus 60 Yaşında

Elan’ın yerini Elise alırken Lotus markası 1996’da Malezyalı Proton’un bünyesine katılırken yeniden satılması gündeme geldi. 2006’da Europa, 2008’de Exige modelleri tanıtılırken 2010’da Paris Otomobil Fuarı’nda gösterilen Esprit’in ise 2013’te üretilmesi planlanıyor.
http://i.tmgrup.com.tr/otohaber/fotohaber/nostalji/lotus-60-yasinda/010803800_1211366101_d.jpgLotus 60 Yaşında

1994 yılında hayatını kaybeden Ayrton Senna, 1987’de yarıştığı Honda Lotus Type 99 T ile Formula 1’de zafere ulaşmıştı.
Lotus 60 Yaşında

Chapman, Formula 1 yarışlarında Ford motorlu Lotus’larıyla 1963, 1965, 1968, 1970, 1972 yıllarında Dünya Şampiyonu oldu. Lotus 51 de bunlardan biriydi.
Lotus 60 Yaşında

19 Mayıs 1928’de Richmond’da doğan Colin Chapman, Londra Üniversitesi İnşaat Mühendisliği’nde okurken motosikletiyle geçirdiği trafik kazası sonucu, kendisine 1937 model bir Morris 8 satın aldı. Bu otomobille hız tutkusunu ateşleyen Chapman, diğer tarafta ikinci el araç alım satımı yapıyordu. 1947 yılında yaşanan petrol krizi sonucu elinde kalan 1937 model Austin 7’nin karoser ve süspansiyon sistemini bağımsız süspansiyonlar ve büyük çaplı tekerleklerle değiştirdi. 1948’te ortaya bambaşka bir Austin 7 çıkmıştı. Aslında kimilerine göre bu ilk Lotus’tu. Bu sırada mezun olduktan sonra İngiliz Hava Kuvvetleri’nde askerlik görevine başladı. Pilotluk eğitimi de alırken diğer tarafta kullandığı izinlerde otomobilinin tasarım çalışmalarını sürdürüyordu. Eylül 1949’da askerliğini bitiren Chapman inşaat mühendisliği görevi yapıyordu ama aklı hep otomobillerdeydi. Bu nedenle bu işinden ayrılarak Formula 1 yarışlarına katılmak için yeni bir otomobilin çalışmalarına başladı. 750 cc’lik motora sahip bu araçla Chapman, yarışlarda birinci olurken Ocak 1952 yılında Lotus Engineering Company’yi kurdu. İşte bu Lotus’un kuruluşu bu şekilde gerçekleşti.
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.