otohaber_logo
MULTIMEDYA
Otomotivde son 25 yılın teknolojileri
Otomotivde son 25 yılın teknolojileri
1 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

İlk kez 1991 Cenevre Otomobil Fuarı'nda tanıtılan ve 1991 ile 1998 yılları arasında üretilen beşinci nesil S Serisi, dönemin en yüksek teknolojilerine evsahipliği yapıyordu. 25 yıl sonraysa bu unvan Volvo S90'a geçti. Bakalım geçen 25 yılda otomobillere hangi teknolojiler eklenmiş.

Yazı: Baturhan Boyacılar

2 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Fren basıncını arttıran BAS özelliği, 1996'da S Serisi'nde görev yapmaya başladı, günümüze kadar sürekli gelişerek yenilendi ve artık BAS Plus oldu. Modern BAS Plus, arkadan çarpma, kavşaklarda yandan çarpma ve yayaya çarpma durumlarına karşı aracın fren basıncını arttırıyor. Sistem, çalışması sırasında, otomobilin hızını, öndeki otomobil ile mesafeyi, kavşaktaki yayaları, radarlarla ve kameralarla denetliyor. Sistem, bir kaza durumunu algılarsa sürücüyü sesli ve görsel olarak uyardıktan sonra sürücü frene dokunduğunda ya da otomatik olarak devreye girerek maksimum fren basıncı uyguluyor.

3 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

S Serisi'nin koltuğu dünyanın en ergonomik, büyük ve rahat koltuğu unvanını aldı.

4 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

S Serisi'nin 500 SEL seçeneğine bağlanan kontrol bilgisayarında, direksiyon, gaz kelebeği ve frenleri kontrol edilip çalışma komutu veriliyordu. İki geniş açılı kamera tarafından kaydedilen gerçek zamanlı görüntüleri de değerlendiriliyordu.

5 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

VaMP isimli otonom hareket yeteneğine sahip araç, Ekim 1994'te normal trafikte üç şeritli bir otoyol üzerinde 130 km/s hıza kadar ulaştı. Bu konsept, her iki yönde de (sağ-sol) şerit değişiklikleri yaparak 1000 kilometre yol kat etti

6 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Geri dönüşümlü malzemelere sahip ilk otomobil olan S Serisi'nde, küresel ısınmaya ve ozon tabakasının delinmesine neden olan CFC gazı (kloroflorokarbon) yoktu. Bu sayede S Serisi 1992'de Amerikan Çevre Koruma Ajansı tarafından en çevreci otomobil ödülünü kazandı.

7 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Titreşim ve sarsıntıyı en aza indirmek için geliştirilen adaptif süspansiyon sistemiyle birlikte bağımsız çift salıncaklı süspansiyonlar vardı.

8 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

9 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Alman üretici uzun bir aradan sonra ilk V12'yi 1991 model 600 SEL'de kullandı. Ayrıca ilk kez 5 ileri otomatik şanzıman Mercedes S Serisi'nde kullanıldı. ASR yani patinaj kontrol sistemi ilk kez 600 SEL'de standarttı. 1994'ten itibaren V8'lerde 1997 sonrası tüm S Serisi'nde standart oldu.

10 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

S Serisi'nde yolcu havayastığını vardı. Ancak yolcu havayastığına sahip ilk otomobil değildi.

11 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

1995'ten itibaren makyajla birlikte S Serisi'nde, ESP, CAN veri ağı, Parktronic isimli park etme yardımcısı ve navigasyon vardı. 1996'dan sonra ise sesle kumandalı kontrol sistemi (Linguatronic), otomatik menzil ayarına sahip xenon farlar bulunuyordu. S Serisi, 1997'den sonra "Tele-Aid" isimli acil durum çağrı sistemine sahip oldu.

12 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

13 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

14 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

1991

Yeni model geliştirirken güvenlik testlerini de sıkı yapan markalardan Volvo'nun 850 modelinde sert çeliğe sahip SIPS, yan darbe koruma sistemi vardı.

15 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

1992

Chrysler Grubu'nun MPV modellerinde arka koltuklara entegre çocuk güvenlik koltuğu vardı.

16 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

1993

Değişken geometrili turbo, Fiat Croma'nın dizel motorunda görev yapıyordu. Değişken geometrili turbo, düşük motor devirlerinde turbonun verimini artırıyordu.

17 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

1994

Güvenlik teknolojiyle oldukça iddialı olan Volvo yan havayastıklarını ilk kez Volvo 850'de kullanıldı.

18 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

1996

Saab modellerinde standart olan Aktif Kafa Koruma Sistemi (SAHR), yani ön koltuklardaki aktif kafalıklar, arkadan çarpma halinde boynun ileri geri hareketinden kaynaklanan yaralanma riskini azaltıyordu.

19 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

1996

Mitsubishi, GDI (Gasoline Direct Injection) isimli direkt püskürtmeli benzinli motoru üretmeye başladı. GDI motor önce Galant, sonra Carisma'da yer

20 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

1997

Dizel motorlarda yüksek basınçlı yakıt sistemi yani common-rail'e sahip ilk araç Alfa Romeo 156 2.4 JTD oldu. Ardından Mercedes C 220 CDI'da da bu sistem vardı. Performans ve ekonomikliğiyle önce çıkan, 1987'den itibaren üretilen Audi'nin TDI motorunu unutmamak gerekiyor.

21 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

1997

Seri üretim ilk hibrit otomobil olan Toyota Prius yollara çıktı. Bu araçta görev yapan 1.5 lt'lik benzinli motor 58 HP, elektrik motoru ise 40 HP güç üretiyordu.

22 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

1998

Mercedes Distronic sistem, öndeki araçla takip mesafesini sabit tutarak hızını sabitliyordu. 2005'te sunulan Distronic Plus'ta fren yapma özelliğini vardı.

23 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

1998

Tavana yerleştirilmiş perde havayastığı Volvo S80'de sürücü ve yolcuların baş bölgelerini koruyordu.

24 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

1998

BMW, V8 ve V12 motorlarda su soğutmalı alternatör kullanıldı.

25 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

1999

Peugeot-Citroen (PSA) grubunun HDi (dizel) motorlar için geliştirdiği partikül filtresi ilk kez Peugeot 607'de görev yapmaya başladı.

26 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

2000

Gece görüş sistemi ilk defa Cadillac De Ville'de görev yaptı. Sistem, sürüş sırasında aracın önünü tarayarak ön cama yansıtıyordu.

27 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

2002

Geri görüş kamerası renkli ekranı, parametrik özelliği sayesinde günümüz geri görüş kameralarının öncüsüydü. Sistem, ilk kez Infiniti Q45'te kullanıldı.

28 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

2003

Çift kavramalı şanzıman ilk kez VW Golf R32'de görev yaptı. Çift kavramalı 6 ileri vitesli şanzıman, otomatik şanzımanın konforu ile manuelin verimliliğini birleşti.

29 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

2004

Volvo'nun BLIS (Blind Spot Information System - Kör Nokta Bilgi Sistemi) sürücünün aynadaki kör noktasını izliyor. Bu sistem ilk kez Volvo S80'de görev yaptı.

30 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

2007

Tüm fonksiyonları LED'li olan ilk far Audi R8'de kullanıldı. Bir adım öncesi olan LED'li park ve gündüz farı da yine ilk defa Audi A8'de kullanıldı.

31 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

2007

Bosch'un geliştirdiği start-stop sistemi, yakıt tüketimi ve emisyon miktarının azalmasında aktif rol oynuyor. İlk olarak VW, BMW ve Mini modellerinde görev yaptı.

32 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

2009

100 yılı aşan geçmişe sahip olan elektrikli araçlar, 80'lerde yollardaydı. Ancak dünyanın ilk modern seri üretim elektrikli otomobili Mitsubishi i-Miev oldu.

33 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

2010

Sadece 2 yıl üretilen ve toplamda 500 adetlik sınırlı üretime sahip özel bir otomobil olan Lexus LFA'da havayastıklı sürücü ve yolcu emniyet kemeri vardı.

34 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

2011

Mazda'nın Skyactiv teknolojisi yenilikleri arasında bir adım öne çıkan i-ELOOP sisteminde frenleme sırasında oluşan enerji akü yerine kapasitörde depolanıyor.

35 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

2012

İsveçli üretici, güvenlik konusundaki iddiasını yaya havayastığı gibi radikal bir yenilikle duyurdu. Yaya havayastığı ilk kez Volvo V40'da kullanıldı.

36 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

2013

Hyundai ix35 Fuel Cell, dünyanın ilk seri üretim hidrojen yakıt hücreli otomobili oldu. Bu araç 170 km/s maksimum hıza ulaşıyor ve 600 km menzile sahip.

37 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

2016

Chevrolet ile Ford'un ortak geliştirdiği ve ilk olarak Chevrolet Camaro ZL1'de görev yapan 10 ileri otomatik şanzıman, Mustang ve F150'de de görev yapacak.

38 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

S90 EXCELLENCE

Volvo Cars Design Team tarafından geliştirilen Excellence konseptinde aracın arka bölümünde ısıtmalı soğutmalı bardak tutucu, ses sistemi, masaj fonksiyonu ve geniş multimedya ekranı yer alıyor. Arka kol dayama bölümünde bulunan buzdolabında iki adet el yapımı kristal bardak yer alıyor.

39 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Lounge Console Concept, üç konforlu alternatif sunuyor katlanabilir çalışma masası ve eğlence moduna sahip bir ekran var. Ön koltuğun olmaması sayesinde ayaklarınızı ısıtılmış dayama ünitesine uzatarak dinlenebileceğiniz rahatlama modu da var.

40 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

41 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

COMFORT KOLTUK DOLGUSU

Yeni çerçeveye ve özel olarak tasarlanmış arkalığa sahip yeni ince koltuk tasarımı arka koltuktaki yolcular için daha fazla bacak alanına katkıda bulunuyor. Standart yükseklik ayarına ek olarak, beşik hareketi, elektrikli çok yönlü bel desteği, elektrikli koltuk minderi uzantıları ve elektrikli koltuk arkalığı yan destekleri ayarını içeriyor. Koltuk minderi ve arkalığında havalandırma ve arkalıkta ayarlanabilir masaj işlevi de seçilebiliyor.

42 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

HAYVAN TANIMA ÖZELLİĞİ

Dünyada ilk kez Volvo S90'da büyük hayvan algılama teknolojisini yer alıyor. City Safety yani Şehirde Güvenlik Sistemi'nin bir parçası olan hayvan tanıma özelliğinde araç, sürüş halinde gece ve gündüz karşısına çıkacak olan geyik, öküz, at ya da inek gibi büyük hayvanları algılıyor. Ardından sürücüyü uyaran sistem, çarpışmayı önlemek için otomatik fren yapıyor.

43 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

44 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

45 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

GÜVENLİK KAFESİ

İç mekanın kazalardan mümkün olduğunca az etkilenmesi için yeni S90 her anlamda daha güçlü olacak şekilde yapılandırılmış. Bu güçteki en büyük pay da sıcak biçimlendirilmiş bor katkılı çelik. Bu malzeme şu an otomotiv endüstrisindeki en dayanıklı çelik. Yolcu ve sürücü etrafındaki güvenlik kafesi tamamen bu dayanıklı çelik malzemeden ve tüm kaza senaryolarında maksimum koruma için tasarlanmış. Sıcak biçimlendirilmiş çelik toplam gövde ağırlığının %35'ini oluşturuyor.

46 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

PILOT ASSIST

Yoldan dışarı doğru kaymaya başlarsanız, standart donanımdaki Şerit Koruma Yardımcısı sizi uyarabiliyor ya da gerekirse şeritte kalmanız için müdahale ederek hafifçe direksiyon desteği sağlıyor. Bu fonksiyon şerit çizgilerini görmek ve otomobilin yoldaki konumunu belirlemeye yardım etmek için gelişmiş yüksek çözünürlükte bir kamera kullanıyor. Bir şerit çizgisine yaklaşmanız durumunda, sistem otomobili şeridinde tutmak için hafifçe direksiyonu çeviriyor. Buna rağmen yanlışlıkla şerit çizgisini geçerseniz direksiyon simidinde hissedilir titreşimlerle veya uyarı sesiyle sizi ikaz ediyor. Sinyalleri kullanarak bilerek şerit çizgisini aştığınızda Şerit Koruma Yardımı devreye girmiyor. Sistem 65 km/s ile 200 km/s arasındaki hızlarda çalışıyor.

47 / 47

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Otomotivde son 25 yılın teknolojileri

Diğer Haberler