
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Kütahya'nın Domaniç ilçesinde marangozluk ve çiftçilik yapan Selamettin Yılmaz, 2 bin liraya satın aldığı traktörü, geliştirerek, "çok işlevli" bir araç yaptı.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Marangozlukla da ilgilenen Selamettin Yılmaz, kendisine ait tarla ve bahçede kullanmak üzere 4 yıl önce 1974 model bir traktör aldı.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Hurda halindeki traktörü kendi imkanlarıyla toparlayan ve çalışır hale getiren Yılmaz, ihtiyaç üzerine ilk olarak aracını yonca biçme makinesi haline getirdi. Yılmaz, 5 aylık çalışmanın ardından traktörüne bazı sistemler ekledi.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Yılmaz, traktörünü geliştirirken hurda makine ve ekipmanlar kullandığını söyledi.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Kendisine ait tarlalara yonca ektiğini ve bunu tarım makineleriyle biçmekte zorlandığını anlatan Yılmaz,
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

"Yonca biçme makinesiyle tarlaya sığamıyordum. Bu makineler, her yere girmiyor ve yoncayı da eziyordu.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Yaşadığım bu sıkıntıya çözüm aramaya başladım. Kendim tasarlayarak, ilk olarak traktöre ilave bir biçme makinesi yaptım" dedi.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Yılmaz, daha sonra traktörüne ilave özellikler eklediğini ifade ederek, "Traktörü, ot biçme, toplama serme, tırmıklama, su pompası, testere, bileyici, kar küreme, kar püskürtme gibi farklı işlerde kullanılabilen bir tarım aracına dönüştürdüm ,
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Şimdi çok rahatlıkla tarlamda hasat yapabiliyorum. Tarım işlerinin yanı sıra bu traktörle bıçaklarımı bileyebiliyorum,
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

dağda odun kesebiliyorum, kışın kar kürüyebiliyorum, tarlamı sulamak için su pompası olarak kullanabiliyorum.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Ayrıca bulunduğumuz yerde elektrik yoksa jeneratör bağlayıp elektrik de üretebiliyorum" diye konuştu.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Benzinli aracı elektrikli arabaya çeviren Murat Orhon, yaptığı işlemleri Facebook sayfasında böyle anlattı. %100 elektrikle çalışan bir araç yapma fikri bir süredir aklımdaydı bunun için uygun seçeneklerden en ucuzu olan 1990 model Fiat 126 Bis imi 2 ay önce 3.000.- TL ye aldım, ve benzinli motoru ile son sürüşü yaptım
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Aracın fiziksel boyutları oldukça küçük olduğu için çokda hafif , buda elektrikle çalışan bir araç için daha uzun menzil demek.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

126 Bis çok basit bir araç dönüşüm sırasında ne direksiyon sistemine nede hidrolik fren sistemine elektrikli pompa takmak gerekmiyor buda işimi oldukça kolaylaştıracak.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Bu araçların sulu ve susuz tipleri var , benimki su soğutmalı yani motorla beraber radyatör fan vs. de sökmem gerekiyor
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Önce ön tarafdan aracın aküsünü söktüm daha sonra soğutma ve kalorifer sistemini daha sonra ise motor ve benzin deposunu, arka koltuklarıda söktüm aküler için oraya uygun bir yer yapacağım.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Önce ön tarafdan aracın aküsünü söktüm daha sonra soğutma ve kalorifer sistemini daha sonra ise motor ve benzin deposunu, arka koltuklarıda söktüm aküler için oraya uygun bir yer yapacağım.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Motoru yerinden çıkarmadan önce benzin, su ve elektrik bağlantılarınıda söktüm, sanki hepsi geri takılacakmış gibi kırmadan bozmadan kesmeden çalıştığım için söküm biraz uzun sürdü
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Şimdilik şanzıman ve debriyajı kullanacağım, sürüş testlerinden sonra bazı değişikler yapabilirim nede olsa bu araç benim için bir test platformu. — Ostim Ankara'da.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Motorun üstünden debriyaj baskı ve balatası ile volanı sökeceğim, bunları çizip yaptıracağım adaptör parçaları ile elektrik motoruna bağlayacağım.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Gerekli parçaları yapabilmek için bazı ölçüler almak ve biraz kafa yormak gerekti
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Araç üstünde yaptığım her işlemi detayları ile yazmama imkan yok ama merak edenlere bir fikir vermesi için önemli işlemleri resimleri ile açıklamaya çalışıyorum.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Aldığım ölçüler ve çıkardığım şablona göre bağlantı parçasını çizdim.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Parçaların birbirine uyduğuna bakmak ve bazı ölçüler almak için geçici montaj...
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Birkaç ölçü aldıkdan sonra geri sökeceğim, montaj plakasını şanzımana iyice yaklaştırmak için motoru geriye alacak bir parça çizmem ve yaptırmam gerekiyor...
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Parça oldukça büyük, ağır olmaması için aluminyumdan işlettim
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Motoru 6 cm. geriye alınca şanzıman ile bağlantı plakası arası 2 cm. ye düştü buda bağlantı civatalarının oluşacak torka dayanmasını çok kolaylaştıracak.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Nihayet geçicide olsa motoru araca taktım bundan sonrası mekanikden çok elektrik, elektronik...
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Daha önce motoru ve kontrol ünitesini test edip ön ayarlarını yapmışdım..
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Araca takmayı düşündüğüm göstergelerden biri. Hepsini çok düşük fiyatlara ebay den aldım...
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Sökülen benzin deposunun doldurma kapağı yerine şarj prizi...Yalnız kapaklı fiş piyasada bulunmuyor kapaklı olanlar hep dişi yani priz...
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Bir kapaklı priz bir fiş ve biraz epoksi ile kendim yaptım...72 V 10 A şarj cihazıda gümrüğe takıldı ama evrakları yolladım bugün yarın gelir.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Bir kapaklı priz bir fiş ve biraz epoksi ile kendim yaptım...72 V 10 A şarj cihazıda gümrüğe takıldı ama evrakları yolladım bugün yarın gelir.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Arka koltuğu sökünce aküleri koymak için pekde düzgün olmayan bir zemin çıkdı.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Ağır aküler nedeniyle zaman içinde meydana gelebilecek çökmeleri önlemek için çeşitli boylardaki tahtalarla destekli 15 mm. OSB den aldığım ölçülere göre bir platform yaptım.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Aküler yerlerine konuldu , daha sonra üstlerini bir pleksi fanus ile kapatmayı ve fan ile havalandırmayı düşünüyorum
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Kablo kesiti 6 mm2 çıkmasına rağmen 16 mm2 kesitli kablo kullandım genede gözüme ince geliyor.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Yaptığım son denemede motorun ters döndüğünü farkettim uç değiştirmek sorunu çözmedi tek çare kontrolun reverse özelliğini kullanmak..
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Aracın gaz pedalını söküp yerine potansiyometre pedalı taktım kablosunuda lehimle ekleyip uzattım artık arkadaki motor kontrole gelen bütün kablolar tamam. Yarın veya ilk fırsat bulduğumda test sürüşü için hazır gibi...
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Ters dönme sorunu çözüldü , son bağlantılar son lehimler...
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

2 anahtarlı geçici bir kutu yaptım daha sonra bu anahtarlar yapacağım kontrol panelinde olacak , bir tanesi kontaktörü aktif hale getiriyor diğeri kontrolun e-lock ını kaldırıyor her ikisini açmadan çalışmıyor.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Tüm bağlantılar teorik olarak tamam ilk deneme videosu yorumlarda...
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Geçici kontrol kutusunu biraz geliştirdim, artık akü voltajını ve kalan kapasiteyi görebileceğim
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

72 Volt 10 A switch mode şarj cihazını bağladım şimdilik güzel çalışıyor dışardanda şarj durumu görülebiliyor. Araç standart bir uzatma kablosu ile şarj edilecek.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Artık taktığım şeyleri söküp boya kaporta işlerine başlama zamanı...
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Sürüş testlerinden pek çok geri dönüş aldım, en önemlisi bence volanın arabayı hantallaştırması idi bu nedenle tornada olabildiğince küçülttük
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Volan debriyaj boyutunda küçültüldü, geçmeyen geri vitesi, şanzımanı biraz daha yukarı alarak düzelttim, ıvır zıvır birkaç düzeltme daha yaptım.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Artık güzelleşme zamanı, ayrılabilirsem minikden boya kaportaya göndereceğim.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Ve İvedik O.S.B. den eve 24 km. lik yolculuk başlar , benzincide benzin! almaya durmadım sadece birkaç bileşenin sıcaklığını ve bazı civataların sıkılığını kontrol ettim.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

24 km. yi sıfır sorunla tamamladı , bataryanın %65 i duruyor, maksimum 70 km hıza çıkdım daha hızlanabilir ama dördüde kampana olan güçlendiciside olmayan bu frenlere güvenemem.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

e-Bis in şarj prizinide yerine taktım ve artık tamamen yeşil enerjiden ve bedava akülerimizi doldurabiliriz.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

e-Bis projesinin %80 i bitti artık evde garajımda devam edeceğim ve bu arabaya bineceksem kesinlikle frenlerini modifiye etmem ve şanzımanın sesini azaltacak birşeylerde yapmam lazım, gerisi mükemmel...
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Yol testlerinden edindiğim bilgilerle tüm sistemi yeniden programladım.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Şanzıman sesini azaltmak için Şaşmaz oto sanayi e gittim bulunabilecek en iyi yağ ve katkıları aldım.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

e-Bis ime ilk defa başkasının eli değdi , şanzıman yağını değiştirdik teflon katkıyıda koyduk, gitmişken tüm tekerlerin fren kontrollerinide yaptırttım.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Eve dönerken karbon salınımı çok yüksek , 100 km de 10 litre petrol türevi yakıt tüketen 2 tonluk bir araca tek başına binen bir arkadaşımın iş yerinede uğradım
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Değiştirdiğimiz yağ ve eklediğimiz teflon katkı şanzıman sesini yarı yarıya azalttı,, projeye devam...Motoru garajımda tekrar söktüm bir devir saati takabilmek için volana bir mıknatıs yerleştirmem gerekiyor tabi balansı bozmadan.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Tam mıknatıs boyutunda bir yuva açtım ve mıknatısı epoksi ile oraya yerleştirdim.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Artık motor devrini bir hall sensor ile sürekli okuyabileceğim.
Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Motoru rpm sensor ile birlikde tekrar taktım artık yaklaşık 25 kg. lık bu montaj hiç zor gelmiyor, 10 kere söküp takınca alışdım.
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.