otohaber_logo
MULTIMEDYA
Restorasyonda Çığır Açan Türkler
Restorasyonda Çığır Açan Türkler
1 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Kütahya'nın Domaniç ilçesinde marangozluk ve çiftçilik yapan Selamettin Yılmaz, 2 bin liraya satın aldığı traktörü, geliştirerek, "çok işlevli" bir araç yaptı.

2 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Marangozlukla da ilgilenen Selamettin Yılmaz, kendisine ait tarla ve bahçede kullanmak üzere 4 yıl önce 1974 model bir traktör aldı.

3 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Hurda halindeki traktörü kendi imkanlarıyla toparlayan ve çalışır hale getiren Yılmaz, ihtiyaç üzerine ilk olarak aracını yonca biçme makinesi haline getirdi. Yılmaz, 5 aylık çalışmanın ardından traktörüne bazı sistemler ekledi.

4 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Yılmaz, traktörünü geliştirirken hurda makine ve ekipmanlar kullandığını söyledi.

5 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Kendisine ait tarlalara yonca ektiğini ve bunu tarım makineleriyle biçmekte zorlandığını anlatan Yılmaz,

6 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

"Yonca biçme makinesiyle tarlaya sığamıyordum. Bu makineler, her yere girmiyor ve yoncayı da eziyordu.

7 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Yaşadığım bu sıkıntıya çözüm aramaya başladım. Kendim tasarlayarak, ilk olarak traktöre ilave bir biçme makinesi yaptım" dedi.

8 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Yılmaz, daha sonra traktörüne ilave özellikler eklediğini ifade ederek, "Traktörü, ot biçme, toplama serme, tırmıklama, su pompası, testere, bileyici, kar küreme, kar püskürtme gibi farklı işlerde kullanılabilen bir tarım aracına dönüştürdüm ,

9 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Şimdi çok rahatlıkla tarlamda hasat yapabiliyorum. Tarım işlerinin yanı sıra bu traktörle bıçaklarımı bileyebiliyorum,

10 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

dağda odun kesebiliyorum, kışın kar kürüyebiliyorum, tarlamı sulamak için su pompası olarak kullanabiliyorum.

11 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Ayrıca bulunduğumuz yerde elektrik yoksa jeneratör bağlayıp elektrik de üretebiliyorum" diye konuştu.

12 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

13 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

14 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

15 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

16 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

17 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

18 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

19 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

20 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

21 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

22 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

23 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

24 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

25 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

26 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

27 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

28 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

29 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

30 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

31 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

32 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

33 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

34 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

35 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

36 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

37 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

38 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Benzinli aracı elektrikli arabaya çeviren Murat Orhon, yaptığı işlemleri Facebook sayfasında böyle anlattı. %100 elektrikle çalışan bir araç yapma fikri bir süredir aklımdaydı bunun için uygun seçeneklerden en ucuzu olan 1990 model Fiat 126 Bis imi 2 ay önce 3.000.- TL ye aldım, ve benzinli motoru ile son sürüşü yaptım

39 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Aracın fiziksel boyutları oldukça küçük olduğu için çokda hafif , buda elektrikle çalışan bir araç için daha uzun menzil demek.

40 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

126 Bis çok basit bir araç dönüşüm sırasında ne direksiyon sistemine nede hidrolik fren sistemine elektrikli pompa takmak gerekmiyor buda işimi oldukça kolaylaştıracak.

41 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Bu araçların sulu ve susuz tipleri var , benimki su soğutmalı yani motorla beraber radyatör fan vs. de sökmem gerekiyor

42 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Önce ön tarafdan aracın aküsünü söktüm daha sonra soğutma ve kalorifer sistemini daha sonra ise motor ve benzin deposunu, arka koltuklarıda söktüm aküler için oraya uygun bir yer yapacağım.

43 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Önce ön tarafdan aracın aküsünü söktüm daha sonra soğutma ve kalorifer sistemini daha sonra ise motor ve benzin deposunu, arka koltuklarıda söktüm aküler için oraya uygun bir yer yapacağım.

44 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Motoru yerinden çıkarmadan önce benzin, su ve elektrik bağlantılarınıda söktüm, sanki hepsi geri takılacakmış gibi kırmadan bozmadan kesmeden çalıştığım için söküm biraz uzun sürdü

45 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Şimdilik şanzıman ve debriyajı kullanacağım, sürüş testlerinden sonra bazı değişikler yapabilirim nede olsa bu araç benim için bir test platformu. — Ostim Ankara'da.

46 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

126 Bis motoru...

47 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Motorun üstünden debriyaj baskı ve balatası ile volanı sökeceğim, bunları çizip yaptıracağım adaptör parçaları ile elektrik motoruna bağlayacağım.

48 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Baskı, balata ve volan...

49 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Gerekli parçaları yapabilmek için bazı ölçüler almak ve biraz kafa yormak gerekti

50 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Şanzıman bağlantısı için kartondan şablon çıkardım

51 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Araç üstünde yaptığım her işlemi detayları ile yazmama imkan yok ama merak edenlere bir fikir vermesi için önemli işlemleri resimleri ile açıklamaya çalışıyorum.

52 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Aldığım ölçüler ve çıkardığım şablona göre bağlantı parçasını çizdim.

53 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Parçayı CNC Lazer de kestirdim.

54 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Volan bağlantı parçasını çizdim.

55 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Torna ve frezede işlettim.

56 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

6001 rulmanlara şanzıman mili geçecek.

57 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Elektrik motoru bağlantı parçası çizimi

58 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Bitmiş imalat.

59 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Parçaların birbirine uyduğuna bakmak ve bazı ölçüler almak için geçici montaj...

60 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Kamalı motor bağlantı parçası.

61 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Rulmanlı ara parça...

62 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Volan nihayet motorla buluştu...

63 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Baskı ve balatada bağlandı ve montaj tamam...

64 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Birkaç ölçü aldıkdan sonra geri sökeceğim, montaj plakasını şanzımana iyice yaklaştırmak için motoru geriye alacak bir parça çizmem ve yaptırmam gerekiyor...

65 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Delikler tutuyor..

66 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Spacer ı çizdim

67 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Parça oldukça büyük, ağır olmaması için aluminyumdan işlettim

68 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Motoru 6 cm. geriye alınca şanzıman ile bağlantı plakası arası 2 cm. ye düştü buda bağlantı civatalarının oluşacak torka dayanmasını çok kolaylaştıracak.

69 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Nihayet geçicide olsa motoru araca taktım bundan sonrası mekanikden çok elektrik, elektronik...

70 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

71 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Daha önce motoru ve kontrol ünitesini test edip ön ayarlarını yapmışdım..

72 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Araca takmayı düşündüğüm göstergelerden biri. Hepsini çok düşük fiyatlara ebay den aldım...

73 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Sökülen benzin deposunun doldurma kapağı yerine şarj prizi...Yalnız kapaklı fiş piyasada bulunmuyor kapaklı olanlar hep dişi yani priz...

74 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Bir kapaklı priz bir fiş ve biraz epoksi ile kendim yaptım...72 V 10 A şarj cihazıda gümrüğe takıldı ama evrakları yolladım bugün yarın gelir.

75 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Bir kapaklı priz bir fiş ve biraz epoksi ile kendim yaptım...72 V 10 A şarj cihazıda gümrüğe takıldı ama evrakları yolladım bugün yarın gelir.

76 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Arka koltuğu sökünce aküleri koymak için pekde düzgün olmayan bir zemin çıkdı.

77 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

u sorunu çözmek için biraz marangozluk gerekti.

78 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Ağır aküler nedeniyle zaman içinde meydana gelebilecek çökmeleri önlemek için çeşitli boylardaki tahtalarla destekli 15 mm. OSB den aldığım ölçülere göre bir platform yaptım.

79 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Arka koltuğun olduğu yere vidaladım.

80 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Aküler yerlerine konuldu , daha sonra üstlerini bir pleksi fanus ile kapatmayı ve fan ile havalandırmayı düşünüyorum

81 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Ara bağlantılar yapıldı , 72 Volt hazır...

82 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Kablo kesiti 6 mm2 çıkmasına rağmen 16 mm2 kesitli kablo kullandım genede gözüme ince geliyor.

83 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Yaptığım son denemede motorun ters döndüğünü farkettim uç değiştirmek sorunu çözmedi tek çare kontrolun reverse özelliğini kullanmak..

84 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Aracın gaz pedalını söküp yerine potansiyometre pedalı taktım kablosunuda lehimle ekleyip uzattım artık arkadaki motor kontrole gelen bütün kablolar tamam. Yarın veya ilk fırsat bulduğumda test sürüşü için hazır gibi...

85 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Ters dönme sorunu çözüldü , son bağlantılar son lehimler...

86 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

2 anahtarlı geçici bir kutu yaptım daha sonra bu anahtarlar yapacağım kontrol panelinde olacak , bir tanesi kontaktörü aktif hale getiriyor diğeri kontrolun e-lock ını kaldırıyor her ikisini açmadan çalışmıyor.

87 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Motoru tekrar monte ettim.

88 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Tüm bağlantılar teorik olarak tamam ilk deneme videosu yorumlarda...

89 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Geçici kontrol kutusunu biraz geliştirdim, artık akü voltajını ve kalan kapasiteyi görebileceğim

90 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

72 Volt 10 A switch mode şarj cihazını bağladım şimdilik güzel çalışıyor dışardanda şarj durumu görülebiliyor. Araç standart bir uzatma kablosu ile şarj edilecek.

91 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Artık deneme sürüşlerini kaydedeceğim

92 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Artık taktığım şeyleri söküp boya kaporta işlerine başlama zamanı...

93 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Sürüş testlerinden pek çok geri dönüş aldım, en önemlisi bence volanın arabayı hantallaştırması idi bu nedenle tornada olabildiğince küçülttük

94 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Volan debriyaj boyutunda küçültüldü, geçmeyen geri vitesi, şanzımanı biraz daha yukarı alarak düzelttim, ıvır zıvır birkaç düzeltme daha yaptım.

95 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Artık güzelleşme zamanı, ayrılabilirsem minikden boya kaportaya göndereceğim.

96 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Geçtiğimiz hafta e-Bis in güzelleşme haftasıydı...

97 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Fırında boyanmadan önce astar boyalı...

98 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Ve İvedik O.S.B. den eve 24 km. lik yolculuk başlar , benzincide benzin! almaya durmadım sadece birkaç bileşenin sıcaklığını ve bazı civataların sıkılığını kontrol ettim.

99 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Aynı işlemi 10 km de bir yaptım artık Çayyolundayız...

100 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Eve birkaç km kaldı , bende de stres azaldı,

101 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

24 km. yi sıfır sorunla tamamladı , bataryanın %65 i duruyor, maksimum 70 km hıza çıkdım daha hızlanabilir ama dördüde kampana olan güçlendiciside olmayan bu frenlere güvenemem.

102 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Ve eve vardık...

103 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

e-Bis in şarj prizinide yerine taktım ve artık tamamen yeşil enerjiden ve bedava akülerimizi doldurabiliriz.

104 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

e-Bis vs. BMW i8 hybrid ...Yorumsuz...

105 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

e-Bis projesinin %80 i bitti artık evde garajımda devam edeceğim ve bu arabaya bineceksem kesinlikle frenlerini modifiye etmem ve şanzımanın sesini azaltacak birşeylerde yapmam lazım, gerisi mükemmel...

106 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Yol testlerinden edindiğim bilgilerle tüm sistemi yeniden programladım.

107 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Şanzıman sesini azaltmak için Şaşmaz oto sanayi e gittim bulunabilecek en iyi yağ ve katkıları aldım.

108 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

e-Bis benzinli kardeşleri ile.

109 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

110 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

e-Bis ime ilk defa başkasının eli değdi , şanzıman yağını değiştirdik teflon katkıyıda koyduk, gitmişken tüm tekerlerin fren kontrollerinide yaptırttım.

111 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Eve dönerken karbon salınımı çok yüksek , 100 km de 10 litre petrol türevi yakıt tüketen 2 tonluk bir araca tek başına binen bir arkadaşımın iş yerinede uğradım

112 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Değiştirdiğimiz yağ ve eklediğimiz teflon katkı şanzıman sesini yarı yarıya azalttı,, projeye devam...Motoru garajımda tekrar söktüm bir devir saati takabilmek için volana bir mıknatıs yerleştirmem gerekiyor tabi balansı bozmadan.

113 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Tam mıknatıs boyutunda bir yuva açtım ve mıknatısı epoksi ile oraya yerleştirdim.

114 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Artık motor devrini bir hall sensor ile sürekli okuyabileceğim.

115 / 115

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Restorasyonda Çığır Açan Türkler

Motoru rpm sensor ile birlikde tekrar taktım artık yaklaşık 25 kg. lık bu montaj hiç zor gelmiyor, 10 kere söküp takınca alışdım.

Diğer Haberler