
TEKNİK · Kilitli diferansiyel

Aracın virajlardaki sürüş güvenliğinin ana parçalarının başında gelen diferansiyel, özellikle 4x4 araçlarda sürüş güvenliği söz konusu olduğunda görevi kilitli diferansiyele ya da diğer adıyla diferansiyel kilidine bırakıyor.
TEKNİK · Kilitli diferansiyel

Tam kilitlemeli diferansiyel, solda çanak çeneyi tam kavrayarak kilitliyor. Sağda ise çanak, çeneden serbest kalmaya başlıyor.
TEKNİK · Kilitli diferansiyel

Tam kilitlemeli diferansiyelde sarı ile gösterilen kilit mekanizması dişlileri kilitliyor.
TEKNİK · Kilitli diferansiyel

DİFERANSİYEL NASIL ÇALIŞIR?
Otomobil sürüş sırasında düz yolda giderken sağ ve soldaki tekerlek aynı devirde döner. Araç viraja girdiği zaman içte kalan tekerleğinin, dıştakine göre daha az dönmesi gerekir. Çünkü virajının merkezine göre aracın dıştaki tekerleği, içtekine göre daha fazla yol alır. Araç viraja girdiğinde tekerlekler arasında oluşan devir farkını diferansiyel ayarlar. Diferansiyelde ayna dişli, istavroz ve aks dişlileriyle mahruti dişlisi vardır. Motorun ürettiği ve şanzımandan gelen döndürme gücü, mahruti dişlisi üzerinden aks dişlilerini döndürür. Aks dişlileri de aksları döndürerek hareketi tekerleklere iletir.
TEKNİK · Kilitli diferansiyel

Araç düz yolda ilerlerken aks dişlileri eşit devirde döner. Araç viraja girdiği zaman ise dışta kalan tekerleğin devir sayısı, içtekinden daha fazla olacağı için dıştaki tekerleğin aks dişlisi, içtekinden daha hızlı döner. Dıştaki tekerleğin aks dişlisi fazladan dönerken devir sayısını dengelemek için de istavroz dişlileri kendi eksenlerinde döner. İstavroz dişlileri aks dişlilerinin devir sayısını eşitler.
TEKNİK · Kilitli diferansiyel

ARAZİ ŞANZIMANI VE DİFERANSİYEL KİLİDİ
Safkan 4x4 araçların büyük çoğunluğunda ön ve arka aksla merkez diferansiyelde kilitli diferansiyel görev yapar. 4x4 araçların bazılarında kilit mekanizması sadece arka akstadır, bazılarında ise offroad paketinde isteğe bağlı olarak sunulur. Aslında hiç kilitli diferansiyeli olmayan 4x4'ler de var. Bir 4x4 aracın N, 2H, 4H, 4L seçeneklerinde hangi kilitler devrede?
TEKNİK · Kilitli diferansiyel

2H konumu normal bir otomobil gibi gündelik hayatta asfalt, cadde ve otoyolda kullanılır. Araç bu konumda genelde arkadan itişlidir. 2H'den 4H'ye geçerken araç duruyor ya da hareket halinde olabilir. Sürüş sırasında arazi vitesi değişikliği aracı durdurup yapılırkan, bu değişim çoğu yeni nesil 4x4 araçlarda maksimum 100 km/s hıza kadar yükseldi. Bu esnada direksiyonun düz konumda olması gereklidir.
TEKNİK · Kilitli diferansiyel

4H Konumunda ortadan diferansiyelli araçlarda merkez diferansiyel kilitli konumda olduğu için ön ve arka aks birbirine kilitlidir. Bu da ön ve arka tekerleklerin aynı hızda dönmesi sağlar. Bu komut, karlı, bozuk, kumlu, buzlu kısaca kaygan veya gevşek yollarda kullanılır. Vitesi kolunu 4H'den 4L'ye alırken aracın durması gerekiyor.
TEKNİK · Kilitli diferansiyel

N (Boş) konumunda aracın motor, diferansiyeli ya da şanzıman arasında güç iletimi yapmaz. Aracın başka bir araç tarafından çekilmesi durumunda şanzıman, diferansiyeller ve aksların zarar görmemesi için kullanılır.
TEKNİK · Kilitli diferansiyel

4L kayalık, dik rampa, bozuk veya çamurlu yollarda kısaca yüksek tork gerektiren yollarda görev yapar. 4L komutunda vites oranları büyüktür ve ön ile arka diferansiyele aynı anda eşit oranda güç dağılımı gerçekleşir. 4L'de sürücü, 40 km/s'yi geçmemelidir. 4L sürüş seçeneğinde görev yapan merkez (orta) diferansiyel çıkışı 2 ya da 2,5 kat arası daha fazla güçlenir. Sürücü ihtiyacı olduğu zaman düğmeyle arka veya ön ya da her iki diferansiyel kilidini devreye sokar.
TEKNİK · Kilitli diferansiyel

Eaton markası tarafından geliştirilen elektronik kontrollü yüzde 100 kilitleyebilme özelliğine sahip E-Locker kilitli diferansiyel.
TEKNİK · Kilitli diferansiyel

Performanslı araçlarda görev yapan elektronik LSD (limitli kaydırmalı) tip diferansiyel
TEKNİK · Kilitli diferansiyel

Arka aksın diferansiyeline bağlı olan elektronik kontrollü Haldex kavrama.
Otomobil dünyasının en güvenilir bilgi kaynağı
Otomobil dünyasındaki tüm önemli gelişmeleri, doğru ve tarafsız şekilde okura ulaştıran otohaber dergisi yılda 12 sayı çıkan tek otomotiv dergisidir. Yıl boyunca çıkardığı birçok ek yayınla otomobil dünyasına dair her konuda okuruna zengin bir içerik sunar. Elektrikli ve hibrit otomobillerden safkan spor otomobillere, klasik ve antika taşıtlardan SUV ve crossoverlara uzanan zengin bir özel yayın çeşitliliği sunan otohaber dergisi ayrıca yıl boyunca gerçekleştirdiği test ve karşılaştırmaları da Test Yıllığı dergisinde bir araya topluyor.