otohaber_logo
Haberler
Ford-Otosan 50 Yaşında
Türk Otomotiv tarihinin alt yapısını ve kilometre taşlarını oluşturan markalarından biri olan Otosan, kuruluşunun 50’nci yılında Türkiye’ye yaşattığı birçok ilkin de gururunu taşımaya devam ediyor.
Ford-Otosan 50 Yaşında


Kurtuluş Savaşı'ndan alnının akıyla çıkmayı başaran Türk Milleti ve Mustafa Kemal Atatürk'ün kurduğu Türkiye Cumhuriyeti, 1920'lerin sonlarına doğru yeni bir bebek gibi gelişmeye ve büyümeye başlamıştı. Bu dönemde genç cumhuriyetin girişimci iş adamlarına ihtiyacı, her zamankinden çok daha fazlaydı. Vehbi Koç, 31 Mayıs 1926 tarihinde Ankara Ticaret Odası'na "Koçzade Ahmet Vehbi Ticarethanesi" adıyla kayıt yaptırdı. Yaklaşık 1 yıl sonra, Ankara Ticaret Odası İdare Heyeti Başkanlığı'na seçilen Vehbi Koç, 1928'de Ford Motor Company'nin İngiltere'deki merkezi ile anlaşarak Ford bayiliğini aldı. Uzunca bir süre bayilikle devam eden Koç için her şey asıl şimdi başlıyordu, 1959 yılında Otosan A.Ş'nin kurulmasıyla fabrikanın temelleri atıldı. İstanbul'da bulunan fabrikada 1960 yılında Consul (otomobil) ve Thames (kamyon) modelleri ile Otosan'ın üretimi başladı. Ardından 1965 yılında D1210'un üretimi başlarken 1963 yılında Rahmi Koç ve Bernar Nahum bir otomobil üretmeye karar verdi. Anadol'un ilk prototipi 22 Aralık 1965 tarihinde İngiltere'den karayoluyla Türkiye'ye ulaştı. Bu otomobile isim koymak için Türkiye çapında ödüllü bir yarışma düzenlenmesine karar verilirken 150.000'e yakın mektupta bulunan isimlerden; "Anadol", "Anadolu" ve "Koç" isimleri fi nale kaldı. Ardından "Anadol" adı seçildi. İlk Anadol, 1966'da Otosan fabrikasının kapısından çıktı. Avrupa'da 1965'te üretilmeye başlanan Transit 1967'de yerli oldu. 1977 yılındaki lisans anlaşmasıyla Otosan, Ford D-1210 ve Transit'in Türkiye'de üretim ve satış hakkı ile motorların yerli olması sağlandı. 1979 yılında temeli atılan Eskişehir İnönü Fabrikası'nda kamyon üretimi 1982 yılında başladı. 1983 yılında Türkiye'nin ilk dizel motoru ERK, İnönü Fabrikası'nda üretildi. Almanya'dan motor parçaları ithal eden Otosan, Kadıköy'deki fabrikasının bir bölümünü de 1983 yılında İnönü'ye parçalar halinde taşıdı. Cargo kamyonunun üretimi Eylül 1984'ten itibaren İnönü'de başladı. 1984'de Anadol, üretim bantlarına veda ederek yerini Ford Taunus'a bıraktı. Ford ve Otosan, Taunus'un üretilmesi için gerekli kalıpları Ford'un İngiltere ve Almanya'da bulunan fabrikalarından getirtti. Tamamen revize edilen montaj hatlarında 12 Eylül 1985 günü ilk Taunus üretim bantlarından indirildi. İstanbul'da üretilen Taunus, 1993 yılında bayrağı Escort'a devretti. Escort 1999 yılına kadar 59.389 adet üretildi. 1998'de Ford Otosan'ın Kocaeli Fabrikası'nın temelinin atılmasının ardından Nisan 2001 tarihinde yapılan törenle fabrika hizmete başladı. 2002 yılında sadece Kocaeli'de üretilmeye başlanan Transit Connect "2003 Yılın Ticari Aracı" ödülünü kazandı. 2005 yılında Ford Otosan 1 milyonuncu araç üretimini gerçekleştirirken Transit, 2007 yılında "Yılın Ticari Aracı" ödülünü kazandı. Avrupa'nın ticari araç üretim merkezi olan Ford Otosan, 22 Mayıs 2009 tarihinde ABD'ye ilk Türk aracını gönderen marka oldu. Ford Transit Connect, 2010 Detroit Otomobil Fuarı'nda North American Truck of the Year (Kuzey Amerika Yılın Ticari Aracı) ödülüne layık görüldü. Ford Otosan, Kocaeli Fabrikası'nda Transit ve Transit Connect, İnönü Fabrikası'nda Cargo kamyon, motor ve aktarma organları olmak üzere, toplam 330.000 adet ticari araç ve 65.000 adet motor üretim kapasitesine sahip. 2010 yılında 50'nci yaşını kutlayan Ford Otosan, otomotiv serüvenini sürdürmeye devam ederken Türkiye'nin ihracattaki payının artmasında da önemli bir paya sahip.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.