otohaber_logo
Haberler
Kim demiş Türkler otomobil üretemez diye?
“Biz Türkler otomobil üretemeyiz, üretsek de satamayız, satsak da kendi markamızı zor yaratırız” önyargısı bir dönemler Anadol ile değişmeye başlamıştı. 36 yıl önceki Anadol STC 16’nın tasarım ekibi ve Yonca-Onuk Tersanesi kolları sıvadı ve üretime en yak
Kim demiş Türkler otomobil üretemez diye?

Sazan, kimileri için sadece bir balık türü, kimileri için ise bir espriyi çağrıştırıyor. Otomotiv sektörü ise son hafta en çok "Sazan"ı konuştu. Niçin mi? Kaan sınıfı ONUK MRTP hücum botlarını üreten Yonca-Onuk Tersanesi'nin çatısı altında, otomotiv sektöründeki ilk imzalarını atalı 40 yıla yakın bir süre geçen "eski toprakların" tasarladığı Türk sporcusu için seçilen isim Sazan da ondan. Peki neden Sazan? Çünkü Kaan Onuk Proje Grubu lideri Ekber Onuk'un 1996 yılında bir trafik kazasında kaybettiği, otomobil tutkunu ve mühendis oğlu Kaan'ın lisedeki lakabı Sazan. İşte dünya çapında hücumbotlar üreten, birçok uluslararası ödül kazanan, 1992 yılında IDSA Tasarım Mükemmellik Ödülü Bronz madalyasını alan ekibin başında olan yüksek mühendis Ekber Onuk, oğlunun anısına saygı ve Türk mühendisliğinin geldiği noktayı otomotiv sektöründe de yansıtma düşüncesiyle birlikte; bundan 36 yıl önce Anadol STC 16'nın tasarımında birlikte çalıştığı ekibi tekrar bir araya getirdi.

STC'nin tasarımcısı olarak Türk otomotiv sektörüne adını altın harfl erle yazdıran Eralp Noyan ve 16 yıldır Onuk'ta görev yapan tasarımcı Gökhan Akış'ın uzun soluklu tasarım çalışmaları önce S56'yı ardından da Sazan'ı gün yüzüne çıkardı. Sazan'ı duyar duymaz bu otomobilleri yakından tanımanın ve sizlerle detayları paylaşmanın heyecanını yaşayan bendeniz ve Otohaber Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Birkan Demir Çalışkan, Sazan ve S56'yı yerinde incelemek üzere Tuzla'daydık. Daha önce de medyada yer bulan ve üretimleriyle olmasa da en azından tasarımları ile saygı görmeyi hak ettiğini düşündüğümüz, Şamil ve Etox gibi modellerden farklı olarak, ciddi bir üretim planıyla yola çıkılan S56'da Anadol STC 16'dan izler bulunuyor. Haliyle STC 16'nın tasarım direksiyonunun başında bulunan Eralp Noyan'ın ve ikinci nesil Onuk tasarımcısı Gökhan Akış'ın "akışkan" çizgilerle otomobili şekillendirmeleri de pek şaşırtıcı değil. Ekber Onuk özellikle 2010 yılında satışına başlanması planlanan S56'da "Made In Turkey" ruhunun olması için birçok parçayı yerli üreticilerden temin ettiklerini söyledi.

Yerli bir cabrio üretme fikrinin yol verdiği S56, 356 Porsche'leri andıran bir ön tasarıma sahip. Zaten Onuk da "Porsche'den etkilenmedik" demiyor. Fakat aracın arkasının tamamen Onuk Tasarım Ekibi'nin tasarımı olduğunu da üstüne basarak söylüyor. Arkada biraz dar da olsa 2 kişilik yeri olan 4 kişilik cabrio'nun satış fiyatı bile belli. 35.000 Euro'dan başlayacak olan bu yerli cabrio'da Renault'dan alınan 1.6 lt'lik 110 HP gücündeki benzinli motor görev yapacak. Haftada 1 otomobil üretme fikriyle yola çıkan Onuk'un ilk yılki satış hedefi 50 adet. 4250 d/d'de 151 Nm'lik tork üreten arkadan itişli S56'da 4 ileri manuel şanzıman kullanılmış. Hücumbotlardaki kompozit malzemeleri kullanmanın avantajını hafif yapısıyla kullanan S56 sadece 805 kg.

Gelelim markanın da adını taşıyan ve tasarımıyla, bilinen süpersporculara meydan okuyan Sazan'a. İtalyan tasarım markası Dallara tarafından özel olarak üretilen bir şasiyi kullanacak olan Sazan'ın şimdilik ne zaman üretileceği kesin olmasa da 2011-2012 olasılıklar arasında. Ön tasarımıyla çok iddialı bir görüntüye sahip olan Sazan, arka tasarımında, stoplarıyla Ferrari Fiorano'yu andırıyor. Ekber Onuk arka tasarımı, "biz Ferrari'den önce yaptık fakat üretemedik" diye tanımlasa da, bizce herhangi bir suçluluk duygusuna gerek yok; görüntü oldukça hırçın. Şimdilik sadece bir konsept olarak tanıştığımız Sazan'ın üretim halinde 960 kg olacağının altını çizmekte fayda var. Nissan GT-R'da kullanılan ve ortada konumlandırılan 485 HP gücündeki, 3.8 lt'lik çift turbo beslemeli motor 588 Nm tork üretiyor. Motor konusunda Nissan ile anlaşan Onuk, Sazan'da 6 ileri Xtrac 6012 manuel şanzımanın kullanılacağını bildirildi. Sökülebilir sert tavanıyla seri üretim halini görmek için şimdiden heyecanlanmamıza neden olan Sazan'ın fiyatının 200.000 Euro'dan daha yüksek olacağı belirtildi. "Türkiye'den niçin bir Koenigsegg çıkmasın" fikrinin kulağa hiç de kötü gelmediğini söyleyebilirim.

Lansmanda kullanılan 34 MJF 99 plakasının oğlu Kaan'ın Opel'ine ait olduğunu ve zamanla adeta bir simge olduğunu belirten Ekber Onuk ve ekip arkadaşları, Sazan üretilsin üretilmesin, Türk otomotiv sektöründe hatırlanacaktır. Avrupa'daki bir çok markanın da ilk tasarımlarında başka otomobillerden etkilendiği, günümüz seri üretim otomobillerinin bile "farlar şundan, tampon bundan" diye tasvir edildiği düşünüldüğünde, dürüst yapılan işe saygı gösteren bir dergi olarak ONUK'a hakettiği şansın ve desteğin verilmesinin faydalı olacağına inanıyoruz. Bundan sonra tek dileğimiz üretilmesini beklemek.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.