otohaber_logo
Haberler
Yıldönümü: Lancia Delta 30 yaşında
Ralli parkurlarının rüzgar gibi geçen bir otomobiliydi Lancia Delta. Stratos ve Rally’den devraldığı bayrağı uzun yıllar zirvede gururla taşıdıktan sonra 10 yıllık bir aranın ardından şık bir hatchback olarak fark yaratmaya devam ediyor
Yıldönümü: Lancia Delta 30 yaşında

Çocukluğumun, gençliğimizin veya bilgisayar oyunlarımızda rüzgar gibi esen bir otomobil vardı. Rampalardan her uçuşunda veya virajları her dönüşünde büyük bir heyecanla seyrettiğimiz bir dönemin şampiyonuydu Lancia Delta. Yıllar sonra dahi unutamadığımız efsane şampiyon, günümüzde üçüncü neslinde 30'uncu yaşını kutluyor. Tam 14 yıl üretilen birinci nesil Delta, ilk kez 1979 yılında 5 kapılı bir mütevazı bir kompakt sınıf HB olarak üretime başladı. Giorgetto Giugiaro tarafından tasarlanan bu araç 1980'de Yılın Otomobili (Car Of The Year) seçildi.

İlk nesil Delta'da; 1.3 lt 75 HP ve 1.5 lt 85 HP'lik motorların haricinde özellikle 1.6 lt'lik benzinli motorlar öne çıkıyordu. 1983 yılında eklenen turbo beslemeli motorla Delta, 130 HP'ye ulaştı. Delta'daki bu yenilik, Avrupalı ateşli modellerden VW Golf GTI, Opel Kadett GSI ve Ford Sierra XR4i'nin gerisinde kalmamak için yapılmıştı. Takip eden yıllarda Dünya Ralli Şampiyonlukları'nın ardı ardına geleceği çok kişi tahmin edemedi. 1986'da B sınıfı ralli otomobillerinin aşırı hızlı ve tehlikeli olmaları bu sınıfın iptal edilmesine ve dolayısıyla Delta S4'ün de parkurlara veda etmesine neden oldu. Ancak Delta yarışlara katılmayı sürdürdü. 1986 yılında geliştirilen Delta HF 4WD, genişleyen çamurluklarıyla kolayca fark edilen bu otomobildi. Integrale olarak da bilinen bu versiyon, 5 ileri manuel şanzımanı aracılığıyla 2.0 lt'lik motorunun 163 HP'lik gücünü sürekli 4 tekerlek üzerinden yola aktarıyordu. Bu aktarımda merkez diferansiyel gücün yüzde 56'sını ön akslara, yüzde 44'ünü arka akslara dağıtıyordu. Bu aracın son dişli oranıysa 3.111 idi.

1989'da üretilmeye başlanan Lancia Delta Integrale HF 16V, 2.0 lt 200 HP'lik motoruyla 0-100 km/s hızlanmasını 5.7 saniyede tamamlarken maksimum 220 km/s'ye ulaşıyordu. 1991'deüretilen Evo1 serisi gövde spoyleriyle daha farklı bir tasarım sunarken 10 HP daha güçlü motoruyla önceki modelle aynı performansı yakalıyordu. Son Lancia Delta Integrale HF 16V ise Evo2 idi. 1993'te üretilen bu otomobil 215 HP gücündeydi. İkinci jenerasyon Delta'nın 1993'te üretime başlamasıyla beraber Lancia motorsporlarından çekilme kararı aldı. Bu yeni model, Fiat Tipo ile aynı platformda üretiliyordu. Idea Institue tarafından tasarlanan ikinci jenerasyon Delta'nın 3 ve 5 kapılı hatchback karoserlerinde ağırlıklı olarak benzinli motorlar görev yaparken turbo dizel ünitelerde ürün yelpazesine eklenmişti. Delta'ya, 1996 yılında değişken supap zamanlamalı 1.8 lt'lik 3 kapılı modeli yani Delta HPE eklendi.

İkinci nesil Delta'nın üretimi 1999 yılında sona ererken yaklaşık 10 yıllık bir bekleyiş başladı. Lancia, Eylül 2006'daki Paris Otomobil Fuarı'nda üçüncü jenerasyonun konseptini tanıtarak ralli efsanesi olan modelinin karakterini değiştirme kararı aldı. 2008 Cenevre Otomobil Fuarı'nda tanıtılan güncel versiyon, ralli parkurlarından daha çok lüks mekanların otoparklarına yakışacak hatlara sahip oldu. Fiat'ın C platformundaki Bravo'su ile aynı altyapıyı kullanan üçüncü jenerasyon Delta, Türkiye'ye resmi olarak ithal edilen ilk Delta modeli olma özelliğine sahip. İtalyalı Lancia'nın 100 yılı aşan geçmişinde, Monte Carlo, Stratos ve Rally modelleri gibi efsaneler tarihteki yerlerini alırken; Delta'nın geleceği, markanın ilk yıllarındaki prestiji yaşatmayı sürdürmeyi hedefl iyor. Pazarlama stratejileri ne olursa olsun, pek çok Lancia Delta Fanatiği'nin aklında kalan fotoğraf karesi, rampalardan uçarak ilerleyen, beyaz zemin üzerindeki mavi-kırmızı-siyah renkli Martini sponsorluğu ile süslenmiş bir Delta HF Integrale olacak.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.