otohaber_logo
MULTIMEDYA
Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri
Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri
1 / 14

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Yoğun kar yağışı otomobil kullananları ve şehir hayatını iyice zorluyor. Bu beyaz misafire hazırlıksız yakalanan birçok sürücü, otomobilini yerinden bile kıpırdatamıyor. Trafikte ise kaza sayısı artıyor. En çok da tamponlar hasar görüyor ancak ölüm ve yaralanmaların sayısı da yükseliyor. Tam da bu nedenle bu koşullarla trafikte başetmeyi de öğrenmek gerekiyor. İşte kaygan zeminlerde otomobil kullanma teknikleri ve zorlu zeminlerde güvenle yolculuk etmenin yolları.

2 / 14

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

ÖNCE HAZIRLIK - Normal yol şartlarına göre karlı ve buzlu zeminde otomobil kullanmanın zor olduğunu herkes bilir. Bu yüzden sürücüler, yola çıkmadan önce her türlü duruma karşı hazırlıklı olmak zorunda. Dolayısıyla bir yol çantası bulundurmak iyi bir fikir olabilir. Çantanın içinde bulunması gerekenlere gelecek olursak; enerji verebilecek yiyecekler, yedek telefon pili ya da araç şarjı, cam temizleyicileri, eldiven ve su gibi teçhizatlar oldukça önemli. Buna bir de yolda kalma ya da trafikte uzun süre bekleme ihtimali eklenince, buradaki önem daha da artıyor.

3 / 14

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Yine aynı ihtimallerden ötürü otomobilde bulunan yakıt, olabildiğince fazla olmalı. Ayrıca bu zorlu koşullar söz konusuyken, bir sürüş gözlüğü de, daha güvenli bir yolculuk için her zamankinden daha fazla önem kazanıyor. Çantanın yanı sıra otomobilde zincir, kriko ve çekme halatı gibi ekipmanları bulundurmak gerekiyor. Çekme halatının bağlanacağı yerin sağlam olması son derece önemli. Yine akü ve antifirizin durumu da kontrol edilmeli. Ayrıca zincir, yalnızca çekişin olduğu taraftaki tekerleklere değil, dördüne birden takılırsa işiniz çok daha kolaylaşır.

4 / 14

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

LASTİK BASINCINA DİKKAT - Eğer karlı bir havada yolda kalma ihtimali en aza indirilmek isteniyorsa, kesinlikle araca kış lastikleri takılmalı. Normal lastiklere oranla diş derinliği daha fazla olan bu lastikler, suyu ve karı tahliye etmede oldukça başarılı. Yine bu lastiklerin diş derinliği 3 mm’nin altında olmamalı. Kış lastiklerinin en önemli donanımlardan olmasının bir diğer nedeni ise, fren mesafesinde ve yön verme hassasiyetinde hayati önem taşıması

5 / 14

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Kar dışında, donan zeminler için ise çivili lastikler kullanmak gerekiyor. Buz tutmuş bir alanda diş derinliği ve aralığı ne olursa olsun, lastik zemine batamayacağından, aracın kayması kaçınılmaz oluyor. Oysa çivili lastikler buza saplanarak hem kaymayı önlüyor, hem de direksiyon hareketlerinin yerine getirilmesini kolaylaştırıyor. Ancak çivili lastiklerle asfalta çıkmak, hem lastiğe hem de yola zarar veriyor. Bundan başka, halk arasında çok yaygın olan lastik indirme hikayesi de tehlikeli sonuçlara yol açabilir.

6 / 14

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Havası azaltılan lastiğin zemine temas etmesi gereken orta kısmı havaya kalkıyor. Dolayısıyla düşünüldüğü gibi yol tutuşu arttırmak bir yana, bunu daha da zorlaştırıyor. Diş aralığının kapanması da işin bir başka tarafı. Yine fazla basılan hava da, aralıkları gereğinden fazla açıyor. Son bir not eklemek gerekirse, dar lastikler, geniş lastiklere oranla kaygan zeminde daha çok işe yarıyor.

7 / 14

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

YETERLİ DONANIM YOKSA - Karlı ve buzlu yollarda, otomobildeki ESP, ASR ve ABS gibi donanımlar çok fazla işe yarıyor. Öyle ki ASR donanımına sahip bir aracın patinaj yapma olasılığı daha az oluyor. Eğer araçta ASR yok ve yerdeki kar da yumuşak ise, patinaj yaparak zemine ulaşmak akıllıca bir yöntem olabilir. Ancak tersi bir durum söz konusuyken, yani zemin sertleşerek kaygan bir hal aldıysa, motor devrini düşürerek yüksek vitesle kalkış yapmak (Tercihen ikinci vites) en mantıklısı. Böylece lastiğin gereğinden çok dönmesinin de önüne geçilebilir.

8 / 14

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

ASR’den başka, ani dönüşlerin en büyük yardımcısı ESP de kaygan zeminlerde avantaj sağlıyor. ESP var diye zeminin karlı olduğunu unutmak büyük bir hatadır. Bu tür yol durumlarında araca yön verme işlemi daha zor olacağından, direksiyonu aniden çevirmemek gerek. Bunun aksine, direksiyonu daha yavaş ve az çevirmek, çevirme hareketine de normal şartlara kıyasla daha önceden başlamak gerekiyor

9 / 14

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

ZEMİNİN DURUMUNU ANLAMAK - Gizli buzlanmayı anlamak oldukça zor olsa da bir takım yöntemlerle fark edilebilir. Mesela silecek suyunun durumu. Eğer bu su donmuşsa, yoldaki su da donmuş demektir. Dolayısıyla silecek suyunu sık kullanın.

10 / 14

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Kaygan zeminde direksiyon daha kolay döner ve bir boşluk varmış hissi verir. Bahsedilen durumun aksine, aracın komut alması daha da zorlaşır. Diğer yandan gaza bastığınızda tekerlek daha fazla döner ancak hız artışı yaşanmaz. Bunun önüne geçmenin tek yolu, gazdan ayağı çekerek, debriyaja basmaktır

11 / 14

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Ayrıca, kaygan zeminde fren mesafesi uzar. Frene küçük dokunuşlar yapmak, bazen yeterli olabilir. Tabi fren denemelerini yapmadan önce, çevre güvenliğini de tehlikeye atmamak lazım. Normal şartlarda iki saniye olan takip mesafesini, beş ya da altı saniyeye çıkarmakta fayda var. Özellikle bilinmeyen bir yolda gizli buzlanma tehlikesiyle karşılaşma oranı daha yüksek. O yüzden, bu alanlara girmeden önce alınacak en faydalı önlem, hız seviyesini düşük tutmak.

12 / 14

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

YOKUŞLAR VE VİRAJLAR - Kış mevsiminde en problemli alanların başını yokuşlar çekiyor. Karlı havalarda yokuşu hem çıkmak hem de inmek oldukça risklidir. Tırmanma aşamasından başlayacak olursak; yokuşa yaklaşmadan önce, güvenlik için bir göz gezdirmek gerekiyor. Ardından yokuşta kalmamak için, geriden hızlanmak şart. Başka türlü, tırmanma işlemini başarıyla gerçekleştirmek oldukça güçtür.

13 / 14

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Aslında yokuş çıkmaktan daha zor olan, aşağıya inmektir. Öncelikle alanı süzmekte fayda var. İneceğiniz yerde kayan bir araç yahut yayanın olma ihtimalinin yanı sıra, muhtemel bir tehlike anında kaçılabilecek boşluklar da tespit edilmeli. İnme aşamasında aracın hızını arttırmamak en önemli etken. Zaten otomobil kendi ağırlığından dolayı hızlanmak ister ve bunu önlemek için de el frenini biraz çekmek, sürtünmeyi arttırmak adına fayda sağlayabilir.

14 / 14

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Karlı Yolda Otomobil Kullanma Teknikleri

Virajlarda savrulmayı önlemek için bazı ipuçları bulunuyor. Eğer aracın ön tarafı virajın dışına savruluyorsa, gaz kesilerek debriyaja basılmalı ve direksiyon da yumuşatılmalı. Savrulan aracın arkası ise, gazla debriyaj arasındaki işlem aynen uygulanarak, direksiyon savrulma yapılan tarafa doğru çevrilmeli. Yine virajlarda yük dengesinin doğru olmalı. Kaygan zeminde aracın arka koltuğunda oturanlar, dönüş anında virajın iç tarafına doğru hareket etmeliler. Ayrıca bagajdaki ağırlıkların sabitlenip, ağırlık merkezlerinin ortaya verilmesi de etkili bir yöntem.

Diğer Haberler