otohaber_logo
MULTIMEDYA
Kendi Kendine Giden Otomobil Teknolojisi
Kendi Kendine Giden Otomobil Teknolojisi
1 / 6

Kendi Kendine Giden Otomobil Teknolojisi

Kendi Kendine Giden Otomobil Teknolojisi

Kendi kendine giden otomobil projesi uzun yıllarca üzerinde çalışılan konulardan biri. Birçok üretici de geliştirdiği teknolojilerle sistemi seri üretime hazır hale getirdi. Maliyet, sürüş güvenliği gibi birçok konu karşısında bu sistemleri üretime geçirmeyen üreticilerin çalışmaları da devam ediyor. İşte bu çalışmalardan biri de Avrupa Birliği tarafından desteklenen SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) projesi. İlk kez 2009 yılında çok sayıda markanın ittifakıyla başlayan bu proje simülatör üzerinde defalarca test edildikten sonra Mart 2011’de İsveç’in Göteborg şehri yakınlarındaki Volvo Deneme Alanı’nda hayata geçirildi. Bu testlerde çeşitli iyileştirmeler yapıldı ve sistemlerin özellikleri de geliştirilerek gerçek sürüş koşullarında testler yapıldı.

2 / 6

Kendi Kendine Giden Otomobil Teknolojisi

Kendi Kendine Giden Otomobil Teknolojisi

SARTRE projesi Ocak 2012’de tam meyvelerini verdi. Konvoy trafiğinde aracın sürüş kontrolünün sürücüden otomobile geçmesi yani kendi kendine hareket edebilme özelliği anlamına gelen bu teknolojide, araçlar trafikte takım halinde ortalama 90 km/s ile hareket ederken en öndeki klavuz kamyonu, arkadan gelen 3 otomobil takip ediyor. Takımdaki her bir otomobil öndekiyle arasındaki mesafeyi ölçüp korurken, hızını ve yönünü de belirleyerek kendini buna göre ayarlıyor.

3 / 6

Kendi Kendine Giden Otomobil Teknolojisi

Kendi Kendine Giden Otomobil Teknolojisi

Takımın içerisindeyken önündeki kamyonu izleyen aracın direksiyonu kendiliğinden sağa veya sola dönüyor. Bu sırada aracını sürmek için ne ellerini ne de kollarını kullanması gerekmedinden sürücü uzun mesafede dinlenip, gazete okuyor, bir şeyler içebiliyor.

4 / 6

Kendi Kendine Giden Otomobil Teknolojisi

Kendi Kendine Giden Otomobil Teknolojisi

Bu otonom sürüş teknolojisi, trafik kazalarının en az yüzde 80’ini azaltmayı hedeflerken yakıt tüketiminde yüzde 20, buna bağlı olarak da CO2 emisyonlarında tasarruf sağlanılması planlanıyor.

5 / 6

Kendi Kendine Giden Otomobil Teknolojisi

Kendi Kendine Giden Otomobil Teknolojisi

İşlevsel olarak birbirlerinden ayrı hareket etme özellikleri bulunan araçlar, istediklerinde kafileden ayrılabiliyorlar. Ayrıca araçlar kontrollü olarak birbirleriyle takip mesafesi bıraktıkları için konvoy trafiği de trafik sıkışıklığına da çare olabilir. Buna ilişkin teknoloji geliştirme konusunda oldukça büyük ilerleme sağlanmış durumda.

6 / 6

Kendi Kendine Giden Otomobil Teknolojisi

Kendi Kendine Giden Otomobil Teknolojisi

Şon aşamasına gelinen SARTRE projesi büyük olasılıkla birkaç yıl içinde üretime başlayacak. Bu sayede dünya genelinde artan araç sayısı karşısında oluşacak trafik yoğunluğu da kontrol altına alınacak, daha az yakıt tüketen otomobilin emisyon değerleri de artmazken sürüşler kontrollü olacak.

Diğer Haberler