otohaber_logo
Haberler
Geleceği Şekillendirenler
Bosch’un sadece ev elektroniği ürünleri üreten bir marka olduğunu düşünen tüketiciler hiç de azımsanmayacak oranda. Bosch’un bundan çok daha fazlasını yapan hatta geleceği şekillendiren bir teknoloji üreticisi olduğunu, Bosch’un kalbi Boxberg’de bir kez d
Geleceği Şekillendirenler
Almanya'nın Boxberg bölgesinde, ağaçlarla çevrili bir tesiste geleceğe pencere açılıyor. Otomobil tekonolojileri üretme konusunda lider markalardan olan Bosch, CVT şanzıman zincirinden, cam sileceğine, park sensöründen, kendi kendine gidebilen otomobil sistemlerine kadar onlarca teknolojiye imza atıyor.
Yakın gelecekte otomobillerdeki elektronik güvenlik donanım standartlarının değişeceğini açıklayan Bosch, Türkiye'nin de dahil olduğu pekçok pazarda ESP'nin 2014 yılıyla birlikte bir zorunluluk olacağına dikkat çekti. Yıl 2014'ü gösterdiğinde artık Türkiye'de üretilen ya da ithal edilen (Avrupa'da ESP zorunlu) bütün otomobillerde ESP standart olarak sunulacak. ESP'nin standart donanım listesine girmesi ve otomobillerde elektronik sürüş destek sistemlerinin yaygınlaşmasıyla riskin azalacağına dikkat çekiliyor. Peki bu sistemler trafiğin güvenliğini nasıl arttıracak? Hangi teknolojileri yakın dönemde otomobillerde göreceğiz. İşte bu soruların yanıtlarını Boxberg'de aradık.
Bosch'un tesislerinde gördüğümüz teknolojiler arasında bizi en çok etkileyen kendi kendine gidebilen otonom otomobiller oldu. BMW 3 Station, tavanına monte edilmiş bir radar ile uzaktan çok ilgi çekici görünüyordu. Yanına gidip, bilgi almaya başladıkça durum daha da ilginçleşmeye başladı. Otomobilin tavanında sürekli ve 360 derece dönen radar sistemi çevresel verileri topluyor.
Bu veriler anlık olarak, tüm bagajı kaplayan sisteme aktarıyor. Radar sistemiyle, sürüş yapılan alanın asfalt, toprak, kavşak, trafik ışığı gibi farklı özelliklerini toplayan ve hesaplayan sistem, hız sınırlarına uyuyor ve öndeki araçla takip mesafesini koruyarak sürüşüne devam ediyor. Sistem kavraklarda bile şerit taşırmadan güvenli dönüşlere imkan tanıyor. Işıklara geldiğimizde ise devreye renkli kamera sistemi giriyor. Kırmızı ışığı algılayıp aracı durduruyor. Tam hareket ederken parkura bir yaya çıkıyor. Sistem yayayı algılayıp, yaya yoldan çekilene kadar aracı hareketsiz bekletiyor. Sürücü bu sırada trafiğe değil de etrafına, bir yolcu rahatlığıyla bakabiliyor. Ama istediği anda, direksiyon ve pedallara dokunup hemen kontrolü tekrar alabiliyor. Hayatı daha kolay ve güvenli hale getirecek bu sistemi gerçek hayatta görmemiz için biraz daha beklememiz gerekecek. Bu etkileyici teknolojiyi gördükten sonra kulaklarımda çınlayan lastik seslerine yöneldim. Bir BMW 5 Serisi slalom parkurunda drift yapıyor. Hemen sıraya girip sistemi test ettim. Ön tekerleklerle birlikte yönlendirilebilen arka tekerlekleri ve ESP sistemini kullanan sistem, üç farklı sürüş karakterini saniyeler içinde sürücüye yaşatabiliyor. Arka tekerlek açılarını değiştirerek bir anda drift moduna geçen sistem ile otomobilinizin arkasını kontrollü bir şekilde kaydırıp parkurda ilerleyebiliyorsunuz. İsterseniz spor moda alıp dinamik bir yol tutuşa sahip olabilir ya da güvenli modda kontrollü bir şekilde ilerleyebilirsiniz. Bu sistem günlük hayatta kullanıldığında aynı otomobilden farklı tatlar almak mümkün olacak.
Ağırlıklı olarak güvenlik teknolojilerini incelediğimiz seyahatte çevreye duyarlı teknolojiler de vardı. Daha verimli kullanım için geliştirilen enjektör, şanzıman ve motor işletim sistemleriyle Bosch daha düşük emisyon değerlerine ulaşmaya çalışıyor. Bu çevreci sistemler arasında ilgi çeken hidrolik hibrid sistemi frenleme enerjisini bir basınç akümülatörünün içine depoluyor. Bu enerji daha sonra bir hidrolik motor tarafından itme gücüne dönüştürülüyor. Sitemin yakıt tüketimini yüzde 45 oranında düşürebildiği iddia ediliyor.
Tüm bu teknolojiler umut verici. Yakın gelecekte daha ekonomik, daha güvenli otomobilleri yollarda görmemizde Bosch'un etkisi çok fazla olacak.
Koray Kodal

Otomatik Debriyaj
Elektrikli debriyaj sistemi, otomatik şanzımanların sunduğu konforu daha ucuz ve basit hale getiriyor. eClutch isimli sistem, trafikteki duraksamalarda, sürücünün debriyaj pedalına basmadan manuel şanzımanlı otomobili durdurup, tekrar hareket ettirmeye yarıyor. Bu sayede tüketim de yüzde 5 oranında düştüğü açıklanan bilgiler arasında.

2020 Emisyon Limitleri İçin Sıkı Çalışma
Avrupa Birliği'nin 2020 yılı için araç karbon emsiyon hedefleri şimdiden belli. Kilometre başına 95 g'lık CO2 oranını belirleyen AB, yeni motor, şanzıman ve alternatif yakıt türlerine yönelmeyi zorunlu kılıyor. Bosch Benzinli Sistemler Başkanı, Rolf Bulander'e göre benzin kullanan motorlu otomobillere CNG'li yakıt sistemleri eklenip, daha düşük emisyon değerleri elde edilmesi kısa vadede çözüm olabilir.
Otomobillerin boyutlarının daha kompakt ve küçük sınıfa doğru kaymasının daha düşük emisyon değerleri için doğal bir süreç olacağı açıklanan bilgiler arasındaydı.

Gözümüz Kulağımız O
Otomobilin tepedindeki radar, etrafındaki sensör ve kameralar sürücünün gözü ve kualğı oluyor. Kuralları çiğnemeyi bir an bile ihtimalleri arasında sokmayan otomatik sürüş sistemi çok başarılı bir şekilde çalışsasa da trafikte yaşanabilecek milyonlarca değişken söz konusu olduğunda şimdilik bir ütopya.

Cep Telefonuyla Park
Otomobilinizden inip, cep telefonuzdaki programı çalıştırıp, tıpkı bir uzaktan kumandalı otmobil gibi, aracınızı park edebilmenizi Bosch mümkün kılıyor.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.