otohaber_logo
Haberler
Kur Artışı İkinci Ele Yaradı
DOD Perakende Müdürü Erol Gündoğan, ikinci el pazarını değerlendirdi
Kur Artışı İkinci Ele Yaradı

Yazı: Volkan Demirkuşak


İkinci el otomobil sektörü açısından 2013 nasıl geçti?

Geçtiğimiz yıl mevsimsel iniş çıkışlar yasanmış olsa da genel anlamda baktığımızda olumlu bir yıl oldu. Otomobil pazarı adet olarak incelediğimizde geçen yıla oranla yüzde 7 seviyelerinde artış gösterdi. Yıl içerisinde yaşanan kur yükselişlerine rağmen birçok ithal markanın fiyatlarını kurla aynı oranda artırmamış olmaları fiyatlarda büyük değişiklikler yaşanmasına engel oldu.

Tüketicilerin alışveriş alışkanlıklarının değişmesine paralel olarak tek noktadan hizmet veren kurumsal firmalara olan ihtiyacın 2013'te de arttığını gözlemledik . Müşteri memnuniyeti uygulamaları, tek noktadan kredi-kasko ve garanti hizmeti, araçlara yapılan kontroller ve nihayetinde kurumsal güvence müşteriyi cezbeden unsurlar. Bunun yanında internet kanalıyla müşterilere ulaşım imkanlarının, bu bağlamda Kurumsal markaların tüm pazarı kapsayacak derecede geniş ağa sahip olmaları ile ikinci elde bu konuda uyanmış olan bilinç de de aynı paralelde artmaya devam etti. Belli bir hizmet anlayışı ve eğitimli personelle güvene dayalı olarak hareket eden kurumsal firmalar, birçok konuda hem beklentileri yükseltti hem de o yükselen beklentileri karşılamak için sürekli gelişim halinde. Bugün herhangi bir aracı güvencesiz olarak aldığınızda mekanik bir arızada ne kadar büyük bir maliyet ödeyeceğinizi asla bilemezsiniz. 2013 yılını 20.000 satışla kapatmayı hedeflemiştik. Seneyi 20.206 araç satışıyla kapattık. Alım tarafından baktığımızda da tedarik havuzumu dengede tutma adına satılan araç sayına eşit miktarda alım gerçekleştirdiğimizi de söyleyebiliriz.

Ocak 2014 nasıl geçti? 2013 yılı Ocak ayı ile karşılaştırırsak satışlarınız nasıl?

Ocak ayı beklentilerimize paralel şekilde hızlı gerçekleştirdi. Önceki sene Ocak ayında 1.547 satış gerçekleştirdik. Bu sene yüzde 5'lik bir artışla 1.619 aracı yeni sahiplerine teslim ettik. Sosyal medyanın öneminin artması da kurumsal markalara ilgiyi artırdı.

Ocak 2014 itibariyle ikinci el satışları 0 araç satışlarına göre nasıl seyrediyor?

ODD'nin açıkladığı verilere göre 0 km. otomobil ve hafif ticari araç pazarı Ocak ayında yüzde 8 azalarak 32.670 olarak gerçekleşti. Azalışın büyük ölçüde yüksek motor hacmine sahip araçlarda gerçekleştiği görünüyor. Kur, faiz ve ÖTV'deki artış sebebiyle artan araç fiyatlarına karşılık müşterilerin araç ihtiyaçlarını fiyatı ve yakıt tüketimi daha düşük olan düşük motor hacmine sahip araçlara kaydırmaları aslında beklenen bir durumdu. Benzer şekilde fiyat avantajından kaynaklanan ikinci elde de taleplerin arttığını söyleyebilirim.

İkinci el otomobil fiyatlarında bir artış var mı?

Ocak ayında, 0 km araçlarda kur, faiz ve ÖTV artışı sebebiyle yüzde araç fiyatları 3,7 ile yüzde 9,4 aralığında arttı. Bunun ikinci ele yansıması daha düşük seviyelerde gerçekleşti.

2014 yılını nasıl görüyorsunuz?

2014 yılında özellikle ilk çeyrek için yeni araç pazarındaki ürünlerin, mevcut kur seviyesi ile gerçek fiyatını bulacağını ve bu durumun ikinci el satışlarına olumlu yansıyacağını, dolayısıyla yıla hızlı bir giriş olacağını düşünüyoruz. Ülke büyüme verilerine bakıldığında oran olarak azalmış olsa da yine de büyüme öngörüsü var. Dolayısıyla ikinci el araç pazarı tıpkı 2013'te olduğu seviyelerde büyüyecektir.

Ayrıca bu işi yapan bizim gibi kurumsal firmaların sayısında yaşanan artış tüketici nezdinde hem ticareti kolaylaştıran hem de güven unsurunu kuvvetlendiren enstrümanlar. Bu gelişmeler de olumlu yansıyacaktır.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.