İSMET KARAMAN

Hararet Yapan Motor, Sigortadan Değiştirilemez mi?

18.05.2012 Cuma
HARARET YAPAN MOTOR, SİGORTADAN DEĞİŞTİRİLEMEZ Mİ?

İsmet Karaman Sorularınızı Yanıtlıyor

Kardeşimin 2010 model Ford Focus 1.6 dizel aracı var. Ben kullanıyordum, yolda giderken hararet yaptırmışım, su kaynatmış. Garantide olduğundan servisine götürdüm. Önden bir yere çarptığımı, bunun bir kaza olduğunu ve garantiye girmeyeceğini söylediler. Ben de mademki bir kaza, aracın kasko sigortası olduğu için sigorta şirketine müracaat ettim. Eksper gelip inceleme yapmış ama henüz bana dönen olmadı. Aracımız hala serviste o halde duruyor, net bir açıklama yok. Servisteki kişiler ise benim kusurum olduğundan dolayı sigorta şirketinin ödeme yapmayabileceklerini söylüyor. Hasar resimlerini size gönderiyorum. İncelemenizi rica ederim. Böyle bir kazada motorun komple arızalanması mümkün mü? Servis komple motorun değişiminin gerekeceğini söylüyor. Ne yapmalıyım?

Sayın Emel Tunç;

Aracınızın hasar fotoğraflarını incelememden anladığım kadarıyla, aracınızı kullanırken ön tamponun sağ alt kısmını sert bir cisme çarpmışsınız. Bu, ya park ederken ya da seyir halinde olmuş. Bu çarpma sonucunda ön tamponun sağ alt kısmının hasar görmesinin yanında, önde bulunan radyatör grubu da hasar görmüş. Radyatör grubundan en önde bulunan intercoller, su ve klima radyatörleri geriye doğru giderek, su radyatörü alt hortumunun da geriye gitmesine/itilmesine ve klima kompresörü kasnağına değmesine neden olmuş. Bu şekilde değerek yani sürtünerek çalışma sırasında su radyatörü delinmiş. Bu delikten soğutma suyu akmış. Motorun susuz çalışmasıyla yapmış, arızalanmış.

Elbette bu arıza garantiye girecek bir arıza türü değildir. İmalattan kaynaklanmamıştır. Çünkü sizin iradenizle meydana gelen bir kaza söz konusudur. Aracınızın hasarının karşılanması için kasko nızın olduğu sigorta şirketine başvurmakla doğru bir şey yapmışsınız. Hasarın nasıl meydana geldiği hakkında teknik açıklamayı yaptıktan sonra e-postanızı sigorta hukuku bakımında yanıtlamaya devam edeyim.

Hasar fotoğraflarındaki radyatör hortumu deliğinin boyutlarına bakılacak olursa, motor suyunun boşalmasının hemen olmadığı, uzun bir zaman diliminde olduğu anlaşılmaktadır. Bu önemlidir.

Araç üreticileri ürettikleri araçları, tecrübeden, bilgiden yoksun ve dikkatsiz kişilerin kullanabileceği düşüncesiyle çalışmaları sırasında tehlikeli sıcaklık derecelerine çıkmamaları için bazı emniyet sistemleri geliştirmişlerdir. Aracınızda bu emniyet sistemleri birden fazla bulunmaktadır.

Gösterge tablosunda ısı göstergesi vardır. Isı göstergesi, bazı araçlarda olduğu gibi lambalı değil, ibreti tiptir. Dolayısıyla motor ısısındaki değişimler (yükselmeler) sürücü tarafından rahatlıkla izlenebilmektedir.

Isı göstergesi olmasına rağmen sürücünün gözünden kontrolü kaçabilir düşüncesiyle motor herhangi bir şekilde çalışma sıcaklık derecelerinin üzerine çıktığında gösterge panosu üzerinde "yüksek motor ısısı" şeklinde bir yazı çıkarak sürücü uyarılmaktadır.

Sürücü dikkatsiz olabilir, belki gösterge panosunu görmeyebilir düşüncesiyle ayrıca sesli (ding-dong gibi) şeklinde de ikaz verir.

Bununla da yetinmeyip; araç tehlikeli sıcaklık derecelerine çıkınca, hasar boyutlarının büyümemesi için motoru korumaya alan bir sistem bulunmaktadır. Bu sistem, sıcaklık yükselince motoru korumaya almak için stop edip soğuyunca tekrar çalışmasını sağlayan bir sistemdir.

Yukarıda yazdığım gibi, suyun soğutma sisteminden boşalmasına neden olan deliğin boyutları küçük olduğu ve su, uzun bir zaman diliminde akacağından motor ısısının yavaş yavaş yükseleceği bir gerçektir. Bu sebeple yükselmeyi sürücünün izleyebilmesi gerekir. Ayrıca diğer ikaz işaretleri de bulunmaktadır. Ve birden fazla ikaz işareti olduğu halde motor ısısının yükselmesini gerektirecek kullanımlarda bulunduğunuz için kusurunuz söz konusudur.

Bu konuda "Kasko Sigortası Genel Şartları"nda düzenlemeler vardır. Koruma Önlemleri ve Kurtarma başlıklı B.2 maddesinde; (kısaca) "sigortalı, zararı önlemeye, azaltmaya ve hafifletmeye yarayacak önlemleri almakla yükümlüdür" ifadesi yer almaktadır.

Diğer bir değişle; sürücü olarak siz yukarıda açıkladığım uyarı işaretleri olduğu halde aracınızı durdurmayıp seyre devam etmekle motor ısısının yükselmesine neden olmuşsunuz. Yani hasarın büyümesine neden olmuşsunuz, zararı azaltmaya yarayacak önlemleri almamışsınız. Bu nedenle kusurunuz söz konusudur. Sigorta şirketinin bu konudaki kararı doğrudur. Tabi burada aracınızın ön tamponunda oluşan hasarın ayrıca değerlendirmesini yaparak, tazmini doğrultusunda kararı olacağını düşünüyorum.

Ancak burada servisin kararına katılmadığım bir konu vardır. O da hararet yapan bir motorun komple yenisiyle değiştirilmesidir. Oysa motorun komple sökülmesi, temizlenmesi ve kontrolüyle (gerekirse ölçülerek), arızalı olan parçaların tespiti mümkündür. Yapılacak bu kontroller sonucunda hasarlı parçalar yenileriyle değiştirilerek, araç motorunun revizyonu pekala mümkündür.

Bu uygulama; piyasada, yetkili ve yetkisiz özel servislerde kabul gören bir uygulamadır.

kalan karakter 2000

devlet devlet

bu durumda ne yapmalı kasko karsılamayınca arabayı ucurumdan atıp pert etmeli kaza oldu deyip aracın tüm parasını almalı .. herseyi kullanıcıya yıkmaya çalışılmamalı bence...

Aynı Görüşte misiniz?
evet0
hayır0
cevapla 26.05.2015 16:23
Deniz Deniz

Merhaba,
Aynı durumla ben de karşı karşıyayım. Sigorta şirketim sadece tampon ve radyatöre ait hasarı karşılayabileceğini fakat motor yanmasını karşılayamayacağını söyledi. Arabam Honda CR V 2008 model ve yukarıda bahsettiğiniz ısı göstergesinin yükselmesi haricindeki hiçbir ikaz lambası yada uyarısı olmadı. Ne bir yazı ne de başka bir uyarı sinyali . Böyle bir durum normalmidir?
Sürüş esnasında arabanın güç kaybettiğini farkettiğim anda kenara çekip durdum. Tek görünen ısı ibresinin yüksekliğiydi. Başka hiçbir uyarı lambası yanmıyordu. Motor içerisindeki yağ gösterge çubuğu eriyecek kadar yanmış. Motor yanma noktasına gelmeden önce başka uyarı sinyallerinin yada korumalarının olması gerekmezmiydi?

Aynı Görüşte misiniz?
evet1
hayır0
cevapla 15.09.2014 05:08
MAK MAK

Kasko sigortası genel şartları: B -HASAR VE TAZMİNAT
1.1. Rizikonun gerçekleştiğini öğrendiği tarihten itibaren en geç beş iş günü içinde sigortacıya bildirimde bulunmak,
Bu açıdan da bakıldığında İsmet Beyinde dediği gibi sigorta şirketi haklı

Aynı Görüşte misiniz?
evet5
hayır0
cevapla 21.05.2012 14:52
HakanT. HakanT.

Çok Güzel bir açıklama olmuş , baştan sona kadar tüm bilgiler çok faydalı.teşekkürler.

Aynı Görüşte misiniz?
evet12
hayır0
cevapla 21.05.2012 10:33

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan OTOHABER veya otohaber.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BİZE ULAŞIN