otohaber_logo
Haberler
Turkuvaz Medya Grubu Otomotiv Buluşması
Turkuvaz Medya Grubu tarafından düzenlenen ve otomotiv sektöründeki gelişmelerin değerlendirildiği yemek, sektör temsilcilerini bir araya getirirken, önümüzdeki dönemde oluşturulacak platformun da habercisiydi.
Turkuvaz Medya Grubu Otomotiv Buluşması

FOTOĞRAFLARI GÖRMEK İÇİN TIKLAYIN.

LOKOMOTİF SEKTÖR

Ahmet Çalık

Yemekte konuşan Çalık, Van'daki depremde hayatını kaybedenlere Allah'tan rahmet, ailelerine başsağlığı diledi. Çalık, büyüyen ve gelişen Türkiye için hayati önem taşıyan otomotiv sektörünün temsilcileriyle bir araya gelmekten büyük mutluluk duyduğunu söyledi. Çalık, Türkiye'nin lokomotif sektörlerinin başında gelen otomotiv endüstrisinin ülke ekonomisin katkısını ortada olduğunu belirterek, sektörün yan sanayiyle birlikte 350 bin kişilik istihdam, 19 milyar dolarlık (33 milyar 440 milyon lira) ihracat, toplam 50 milyar lira cirosal büyüklüğe sahip olduğunu belirtti. Otomotiv sektörünün 2007'de ilk kez en büyük ihracatçı konumuna yükseldiğini ifade eden Çalık, üretimin büyük bölümünün ihracata yönelmesiyle, otomotiv sektörünün toplam ihracatın yüzde 30'un gerçekleştirdiğini vurguladı.

TÜRKİYE'NİN POTANSİYELİ DAHA BÜYÜK

Toplam 7,1 milyonluk otomobil parkıyla Türkiye'de her bin kişiye 134 araç düştüğünü belirten Çalık, "Oysa bu rakam Avrupa'da 605'nci. Yani sektör aslında, Türkiye'nin genç nüfusu ve istikrar içinde gelişen ekonomisi düşünüldüğünde çok daha büyük bir potansiyele sahip" dedi. Turkuvaz Medya Grubu olarak otomotiv sektörünün hep yanında olduklarını kaydeden Çalık, şunları söyledi: "Bu toplantıyı ilişkilerimizin bir adım öteye taşındığı, sektörün meselelerini birlikte sahiplenen, çözüm yollarını birlikte üreterek bu doğrultuda birlikte çalışılan bir platform oluşturmanın ilk adımı olarak görüyorum. Hükümetimizin, Cumhuriyetin 100'üncü kuruluş yıldönümüne denk gelen 2023 yılına ilişkin olarak açıkladığı, dünyada ilk 10 ekonomi içine girme hedefi hem Turkuvaz Yayın Grubu için hem de bu hedefe ulaşmada en önemli katkıları sağlayacak olan otomotiv sektörü için bir vizyon niteliğinde hiç kuşkusuz. Bu doğrultuda yol alırken, sizlerin çabalarına katkı sağlamak önümüzdeki dönemde de grubumuzun en önemli önceliklerinden biri olacak"

OTOMOBİL KÜLTÜRÜNÜN OLUŞMASINA KATKI

Çalık, daha önce benzer bir toplantıyı inşaat sektörü temsilcileriyle yaptıklarını ve yabancılara gayrimenkul satışı konusunda güzel bir işbirliğinin ortaya çıktığını söyledi. Medya olarak yeni üretilen modellerin haber veya reklamlarla tüketiciye tanıtılmasından öte bir sorumluluk taşıdıklarına dikkat çeken Çalık, "Burada, yan sanayiden tüketiciye finansman modelinden bayisine kadar topyekün bir otomobil kültürünün oluşumuna katkı sağlıyoruz. Biliyorum ki birlikte ulaşacağımız çok ileri ve gerçekçi hedefler var. Önümüzdeki 12-13 yıl içinde 4 milyon adetlik bir üretim kapasitesine, 2 milyon adetlik ihracatla 50 milyar dolara ve 600 bin kişilik istihdam rakamlarına koşacak otomotiv sektörü. İşte bu süreçte Turkuvaz Medya Grubu, bünyesinde barındırdığı markaları ile sektörün yanında yer alan en güçlü yayın grubu olmaya devam edecektir" dedi.

ELİMİZDEN GELENİ YAPARIZ, ÖNÜMÜZ AÇILSIN

Otomotiv Distribütörleri Derneği Başkanı Mustafa Bayraktar, otomotiv sektörünün lokomotif, ihracat yapan, vergi ödeyen ve rekabetin yoğun olduğu bir sektör olduğunu söyledi. Sektör temsilcileriyle zaman zaman bir araya gelerek sektörün hak ettiği noktaya ulaşması için fikir alışverişi de yaptıklarını belirten Bayraktar, "Biz artık otomotiv sektörünün dünya ortalamasının altında olan araç sahipliğinin üstüne neden gelmesi gerektiğini, eğer bunun olmazsa hiçbir şeyin olamayacağını, daha fazla yatırımın bu ülkeye gerek ticari gerek sınai anlamda gelemeyeceğini her ortamda dilimizin döndüğünce anlatmaya çalışıyoruz. Bizim beklentimizi otomotiv strateji belgesi kapsamında çalışmaların yürütüleceği, sektörün katkısını alınarak bir konsensüs içinde, mehter takımı gibi iki ileri bir geri tarzında artık sektörün ilerlememesi gerektiğini, narkoz verilmeden ameliyat edilmek istemediğimizi ve ortaya bilimsel olarak konulan bu strateji belgesiyle topyekun sektörümüzün en kısa zamanda hak ettiği yere getirilmesi için bu konuya asılıp elimizden geleni yapmak istiyoruz. Sadece biraz önümüzün açılmasını istiyoruz" dedi.

SEKTÖR BÜYÜMEYE DEVAM EDECEK

Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği Şükrü Ilısal, "Sayın Başbakanımızın Anadolu'da çok şık olan babayiğitler sözü bizim sektörümüzün gündemine oturmuştu. Bu akşam bütün babayiğitler burada. Ben de babayiğitlerin yiğitlerini temsilen buradayım. Sektöre hem sermeye hem istihdam hem de aşkla bağlanmış bin kişi adına konuşuyorum. Rabbime şükürler olsun ki dünya kaynarken bizim ülkemiz diğerlerine göre huzurla, çok daha iyi imkanlarla yoluna devam ediyor. Otomotiv sektörü de yoğun rekabetin olduğu bir sektör. Bu rekabet olmadığı müddetçe müşteri mutluluğunu yakalamak imkansız. Bu sektörün oturmuş olan son 10 yıldaki büyümeyi hep devam ettirmesini gönlüm istiyor, devam ettirecek de" diye konuştu.

KUTU/// HURDA ARAÇ MASAYA YATIRILDI

Aclan Acar

FOTOĞRAFLARI GÖRMEK İÇİN TIKLAYIN.

Toplantının sohbet bölümünde ise özellikle hurda araç ve bu konudaki teşvik uygulamaları öne çıktı.

* Doğuş Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Aclan Acar, "Türkiye ekonomisi 2023'te ilk 10'a girme hedefi koyan bir ekonomi olduğu için artık oyunun kurallarını da bu çerçevede düşünmemiz lazım. Üretimden hurdaya, çevreden sağlığa kadar konuları dünya standartlarında yapıyor olmanız lazım. Bir 3'üncü dünya ülkesi gibi davranıp ama aynı zamanda dünyanın ilk 10 ekonomisi içine gireceğim demek tutarsız olur. Dolayısıyla araç parkımızı yenilememiz lazım. TÜVTÜRK bayağı yaygın istasyonlar kurdu. Araçların egzoz emisyonlarını kontrol ediyoruz. Türkiye, Kyoto Protoklü'nü imzaladı. Eski araçlarının ayrıştırılması, tekrar ekonomiye farklı bir şekilde kavuşturulması çok önem taşıyor. Çıkan hurdaların tekrar ekonomiye kazandırılması, aynı zamanda da hurda demir çelik ithalatını da etkileyecektir. Türkiye, 9,8 milyar dolarlık demir çelik ithal, hurda ithal ediyor. Oysa ki Türkiye'nin toplam otomobil ithalatı da 12 milyar dolar. Böyle baktığınız zaman otomotiv de çok göze batan ithalat kalemler arasında çok önde değil, ayrıca ihracatıyla dengede" dedi.

* Bayraktar, "Türkiye'de ikinci el araç fiyatları neden yüksek. Çünkü araçların araba yaşlandıkça sıfırlanan motorlu taşıt vergisinden dolayı hurdaya çıkmasının bi motivasyonu yok ortada. Vatandaşın elindeki 4 bin TL'lik araca bin TL motorlu taşıt vergisi olmaz. İşin kamu sağlığını tehdit eden boyutu var. Yanınızdan bir belediye otobüsü ya da trafikteki araçlar geçsin rahat nefes alabiliyor musunuz? Bu kadar hurda araç, canlı cenaze sokaklarda geziyor. Peki cari açığı patlatmadan, 5-10 bin TL'lik arabası olan insanın motorlu taşıt vergisini bin TL yapmadan bu iş nasıl çözülür. Tüketiciler elindeki aktifin değerinin düşeceğini hissetmezse hiçbir zaman bunu değiştirmek için bir motivasyona girmez" diye konuştu. Geçen seneden beri Türkiye'de sadece 250 aracın hurdaya çıktığını belirten Bayraktar, bu rakamın komik olduğunu söyledi. Hemen motorlu taşıt vergisi artışı yapılmasını önermediğini belirten Bayraktar, "Şöyle bir şey söylenebilir. Önümüzdeki 1 sene vergi yok. Ama önümüzdeki seneden sonra 20 yaşın üstündeki araçlara 100 TL, üçüncü senede 300 TL, ondan sonra 500 TL. Tüketici elindeki aktifi, elinde tuttuğu sürece giderek azalacağını, taşıma maliyetinin yükseleceğinin farkına varırsa ancak bu araçlar o zaman hurdaya dönmeye başlar. Ama bu sistemle tüketici elindeki eski aracı kesinlikle hurdaya getirmez" dedi.

Ali Pandır

* TOFAŞ CEO'su Ali Pandır, "Türkiye'de eski araçların değerinin bu kadar yüksek olması motorlu taşıt vergisine de bağlı ama ilk alımda otomobil pahalı. Yüzde 60 en az vergiyle aldığınız bir malın tabi ki terminal değeri de ona göre ne kadar düşse yüksek oluyor. Almanya, 10 yaşındaki arabaya 2 bin 500 Euro verirken, siz onu sokağa atsanız 500 Euro ediyor. Ama Türkiye'de böyle değil. Motorlu taşıt vergisi gibi ÖTV'nin de kademeli olarak düşürülmesi lazım ki buna bağlı olarak ikinci el değerleri ona göre düşsün. Almanya'da hurda teşviki alan kişiler 6 ay o arabanın üzerinde olması mecburiyeti var. Türkiye'de uygulamalarda ise hurda sahibi ile yeni araç alanın aynı olmadığı, hurda araç sertifikası satıldığı durumlar oldu" diye konuştu.

Ümit Kararslan

* Hyundai Pazarlama Genel Müdürü Ümit Kararslan "Hurda teşviği önemli bir teşvik olabilir. Vergiler de birtakım ayarlama olması durumunda, sanayide strateji planında bu vergilerle ilgili geniş spektrumlu bir çalışma olduğu süreci 1 milyon ve daha üzerine gidebilir. Ama öncelikle ÖTV'den başlayan bir ayarlama yapılması lazım. Hurdanın yanında vergi sisteminde geleceğe yönelik bir planlama yaparak işe oradan başlamanın daha sağlıklı olduğunu düşünüyorum" dedi. Hurda teşvikinin yararlı olabileceğini belirten Karaarslan, önceki senelerdeki hataların yapılmaması ve hileli operasyonlara engel olunması gerektiğini söyledi.

Bora Koçak

* KIA Genel Müdürü Bora Koçak, "Bizim konuştuğumuz her şey pazarı büyütmekten yana. Ama çok açık ki otomotiv sektörünün büyümesi bugün Türkiye'nin gündeminde değil. Çok da arzu edilmiyor, hatta büyümemesi yönünde tedbirler alındığı en son ÖTV artışıyla çok netleşti. Otomotiv sektörünün en büyük problemi tutarlılık. Bir sabah kalktığınızda vergilerin 1,5 misline artabildiği bir ortamda biz de üreticimiz olan firmalarla gerek Türkiye'de yatırım gerek Türkiye'deki faaliyetlerini büyütme konusunda yaptığımız hiçbir görüşmeden destek alamıyoruz. Otomotiv veya diğer sektörleri ilgilendiren her konuda atılacak adımın öncesinde sektörün görüşünün alınmasının, sektörünün yönlendirmesine biraz daha fazla kulak asılmasının daha öncelikli olduğunu düşünüyorum" dedi.

Eşref Biryıldız

* Borusan Otomotiv CEO'su Eşref Biryıldız, özellikle lüks araç konusunda, hurda teşvikinin bize bir yararı olacağını zannetmediğini söyledi. 8 senedir otomotiv sektörünün 1 numaralı ihracat sektörü olduğunu belirten Biryıldız, "Demir 9 yapıyorsa otomotiv 12 yapıyorsa, demirin ihracatı ne kadar otomotivin ihracatı ne kadar ona bakmak lazım. Bizim kendi içimizde senelerdir açık yok, ürettiğimiz 1,2 milyon araç sayesinde. 5,5 milyar fazlamız vardı. Geçen sene 500'e düştü. Bu da Avrupa'daki pazarların düşmesinden kaynaklandı. Yarın bu düzeldiği zaman tekrar işimiz düzelecek. Dış ticaret açığı açısından çok erken panik yaptığımız gibi bana geliyor" dedi.

Tarık Tunalıoğlu

* Oyak Renault Genel Müdürü Tarık Tunalıoğlu "Sürümden kazanmak olayı yıllardır hükümet ile üreticiler arasında söz konusu olan bir tartışmadır. Ama bu hiçbir zaman şimdiye kadar gerçekleşmemiştir. Biraz daha az vergi alın, daha çok araba alırız, neticede devletin vergi geliri düşmez hatta artar simülasyonları tekrar tekrar bakanlıklara OSD adına telaffuz edilmiştir. Ama bu hiçbir zaman rağbet görmedi. Hurda teşvikini yapabilmek ve akabinde kötü uygulamalara engel olabilmek için bir teknik altyapı lazım. Hurdaya çıkacak araçların geri dönüşümünü sağlayacak şekilde bir altyapıyı da kurmak lazım. Biz de arabaların yaşı arttıkça kullanım vergisi düşüyor. Tüketici hesabını tutturduğu sürece o arabayı mümkün olduğu sürece tutmak cihetine gidiyor. Yaşı artan, zamanı geçen, emniyet ve hava kirlilik kurallarına uymayan arabaların vergileri artsa insanlar tabi ki bir yerden sonra ellerinden çıkarmaya mecbur olacaklar. Sürümden kazanma uğruna ÖTV'nin düşürülmesiyle sağlanacak cazibe ile birinci el araba olma fırsatı doğacak" diye konuştu.

* Opel Genel Müdürü Özcan Keklik "Türkiye pazarında yapısal bir reforma geçmek lazım. Yaşlı arabaların piyasadan çekilip gençleştirilmesi, insanlara daha iyi, emniyetli, çevreye saygılı otomobilleri kullandırtmak temel amaç olmalı. Birçok denge var burada. Otomobil pazarında bizden ileri olan ülkelerden belki modelleme yapılabilir. Genel anlamda Türkiye'deki otomobil pazarının modelini masaya yatırmak lazım" dedi.

* Chery Yönetim Kurulu Başkanı Yüksel Mermer ise yerli otomobil konusunda "Herkes ucundan tutarsa nasıl yapacağız? Bunu ucundan tutarak bir yere getirmek çok zor. Babayiğitlerin birinin sahip çıkması lazım. Babayiğitlerin kucak açması lazım" dedi.

FOTOĞRAFLARI GÖRMEK İÇİN TIKLAYIN.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.