otohaber_logo
Haberler
ESP 15 yaşında
Aktif güvenliğin öne çıkan sistemlerinden biri olan ESP, bugün 15’inci yaşını kutlarken aradan geçen zamanda trafik kazalarının azalmasındaki payı ve sürüş güvenliğine sağladığı katkıları sayesinde karayollarındaki araçların olmazsa olmazları arasına gird
ESP 15 yaşında
Trafik kazalarının azalması ve sürüş güvenliğinin artması için çalışan Bosch, büyük otomobil üreticileriyle birlikte çok sayıda yeniliğe imza attı. Bu yeniliklerden biri olan ESP'nin başarısını birçok kurum, devlet ve üretici kabul ederken, sistem otomobil satın almak isteyenlerin de aradığı özelliklerden biri durumuna geldi. İşte ESP, bugün 15'inci yaşını kutlarken bu sistemin alt yapısında ABS ve TCS gibi yine Bosch'a ait sistemler de bulunuyor. Bosch, geliştirdiği ABS'nin ardından bu sistemin patentini 1987 yılında almıştı. Bosch mühendisleri aktif güvenliği arttırmak düşüncesiyle özellikle 1990 ve 1991 yıllarında hız ve viraj güvenliğini sağlamak için önemli çalışmalara imza attılar. 1995 yılında ise ESP seri üretime hazırdı. ESP ilk olarak Mercedes-Benz S Serisi Coupe'de (CL Serisi) isteğe bağlı olarak sunulmaya başlandı. 1997 yılında Mercedes-Benz CL Serisi ve geyik (slalom) testinde başarısız olan Mercedes-Benz A Serisi'nde standart olarak kullanılmaya başlandı.

ESP'nin yaygınlaşmasında dünya genelinde yapılan birçok araştırmanın sonucuna göre, ölümle sonuçlanan trafik kazalarının yüzde 40'ı savrulma sebebiyle meydana geliyor. ESP ise savrulma riskini yüzde 80 oranında azaltabiliyor. Köln Üniversitesi tarafından, trafik kazalarının sosyal etkileri konulu bir çalışmaya göre, araçlarda ESP'nin yaygınlaşmasıyla Avrupa'da 4.000 kişinin hayatının kurtulabileceği ve 100.000 yaralanma vakasının önlenebileceği açıklanıyor.

2006 yılında dünya genelinde üretilen tüm araçların yüzde 26'sı ESP sistemiyle üretim bantlarından çıkarken bu oran 2007'de yüzde 50'ye yükseldi. 2008'in ilk yarısında ise Avrupa'daki trafiğe kayıtlı araçlar arasındaki ESP'li olanların oranı yüzde 53 civarındaydı. Üst ve orta sınıf araçlarda ESP çoğunlukla standart olarak kullanılırken küçük sınıftakilerde genelde opsiyonel olarak sunuluyor ya da hiç sunulmuyor. Ancak Amerika'da 2007 yılında çıkartılan bir kanun, 2012 model yılından itibaren üretilecek olan tüm binek araçlarda ESP sisteminin standart donanım olarak kullanılmasını zorunlu kılacak. Avrupa Birliği Komisyonu ise 2011 yılından itibaren ESP'nin zorunlu olarak kullanılması yönündeki çalışmalarını sürüyor. Özellikle Avrupa'nın bağımsız çarpışma test kurumu Euro NCAP, 2005 yılından beri otomobil müşterilerine, sadece ESP sistemi olan araçları satın almalarını öneriyor. Ayrıca Euro NCAP, 2010 yılından itibaren Avrupa'da satılan tüm otomobillerde elektronik dengeleme sistemlerinin standart olmaması halinde çarpışma testinden 5 yıldız verilmeyeceğini açıkladı.

Bosch, Aralık 2007 tarihinde, "FIA trafi k emniyeti, çevre ve ulaşım konularında dünya şampiyonluğu" ve "Kent Prensi Michael 20. Uluslararası Yol Güvenliği Teknoloji" ödüllerini kazandı. Ödüller, Bosch'un geliştirdiği ve dünya genelinde yaygınlaştırdığı aktif güvenlik sistemi ESP sayesinde yol güvenliği konusunda yaptığı büyük katkıları sebebi ile verildi. Sürüş destek sistemlerinin öncüsü ve lideri olan ESP sisteminin patenti Bosch'a aittir. Ancak bugün birçok marka kendi geliştirdiği elektronik dengeleme sistemlerine VSA, ASC, DST, DSC veya DTC gibi farklı isimler vererek kullanıyor.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.