otohaber_logo
Test Merkezi
Tofaş Kartal
25 Ekim 1993 tarihli otohaber dergisi’nin test konuğu 1994 model Tofaş Kartal idi.
Tofaş Kartal
Testimizi dönemin anlatımıyla aktarıyoruz.

"Türk otomobil dergiciliğinin öncüsü otohaber, yine bir ilk'e imza atıyor. Bu haftadan itibaren büyük ilginizi çektiğini bildiğimiz otomobil test sürüşlerimizi ülkemizin tek nizami pisti olan Körfez Pisti'nde gerçekleştireceğiz. Unutmayın, 1950 metre uzunluğundaki pistte test sürüşü yapma ayrıcalığı yalnızca otohaber'e ait. Yaz ortasında açıldığından beri bir hafta olsun boş kalmayan bu pistte Türkiye'nin en güçlü otomobilleri yarışıyor. Kısacası bu parkur, markası ne olursa olsun bir otomobilin vasıflarını en iyi şekilde sergileyebileceği bir sınav sahası.

Körfez'deki ilk konuğumuz bir yerli: '94 Kartal. Amerika ve Avrupa'da yaygın olarak kullanılan station otomobiller yurdumuzda da her dönem büyük bir talep görüyor. Bu nedenle, yer üretici ve ithalatçılar ürün yelpazeleri arasına station modelleri katmadan edemiyor.

Tofaş'ın Kartal'ına ya da diğerlerine gösterilen ilgiyi anlamak aslında çok kolay. Bu araçları mesai saatinde iş için, diğer saatlerde özel amaçlı kullanmak olası. Dükkan sahibi esnafın ve ufak tefek nakliye işleri olan şirketlerin vazgeçilmez yardımcısı hüviyetine sahipler. Hafta sonları ise en geniş aileye bile rahat ve konforlu yolculuk olanağı sunabiliyorlar.

Gelelim Kartal'ın özel tarihine. Üretilen ilk Kartal ile testini gerçekleştirdiğimiz 1994 model araç arasında sıradağlar var. Bu farklar, iç hacim, aksesuar ve konfor olarak tanımlanabilir. 1994 yılının Kartal'ı Türkiye şartları göz önüne alınarak üretilmiş. Özellikle aracın yüksek oluşu, bozuk yollarda tam yükle hareket ederken güvenli olarak yol almasını sağlıyor.
Genellikle profesyonel amaca hizmet eden Kartal, SL ve L gibi alternatif modellere de sahip.

Test ettiğimiz otomobil aksesuarsız bir Kartal idi. Yani ailenin en sade bireyi. Yeni modelini herkesin merak ettiği Kartal'ı pistte, şehir içi ve şehir dışı yollarda, dolu ve boş olarak deneme fırsatını bulduk.İşte sonuçlar…

Performans

Kartal ve benzeri araçları performans açısından değerlendirirken, 0-100 kilometre akselerasyonu veya maksimum hız ölçü olmaz. Güvenli olup olmadıklarını, kullanımlarının kolay olup olmadığını, dolu veya boşken yeterli performansı sergileyip sergileyemedikleri çok daha önemlidir. Bu amaçla Kartal ile Körfez Pisti'nde zamana karşı bir sınav verdik.

Kartal'ın 1581 santimetreküp hacimli, 4 silindirli ve 84 beygir gücündeki motoru biraz gürültülü çalışsa bile güvenli ve denemiş bir motor. Türkiye'nin her köşesinde motorun ve karoserinin her parçasını diğer ithal araçlardan daha ucuz temin etme olanağı var. Motor devrinin canlılığı Kartal dolu ve boşken pek değişmemekte. 1581 santimetreküplük motorun genel olarak 2000 devir/dakikanın üzerinde gerçek performansına kavuştuğunu söyleyebiliriz.

Kartal maksimum tork'a da 3250 devir/dakikada, 12.4 KgmSAE olarak ulaşabiliyor.
Kartal'daki asıl yenilik, benzin tüketiminin asgari seviyede tutulabilmesi için birtakım değişikliklere uğraması. Yeni karbüratör, motorun sıkıştırma oranının 8.1:5' ulaştırılması, emme manifoldda bulunan termo valve sistemi, termostatik kontrollü hava filtresi sayesinde yakıt tüketimi düşürülmeye çalışılmış.

5 ileri bir şanzımana sahip. Ancak 5. vitese geçerken bayağı bir güç harcamak gerekiyor. Elektrikli fanı termostat kontrollü. Şehir içi kullanım sırasında sergilediği güç performansı oldukça tatminkar olan Kartal ile yüklü halde iken en dik yokuşlardan çıkmak problem değil. Trafik içindeki dur-kalklarda termostatlı fan hemen devreye girerek, motor için gerekli soğumayı hemen sağlamakta. Motor bölümündeki birçok parçaya erişmek oldukça kolay.

Yol Tutuş

Kartal bir yarış otomobili veya performans sınıfı araç olmadığı halde biz kendisini zorlu bir sınava sokarak, Körfez yarış pistinde zor testlere maruz bıraktık. Kartal'ın yol tutuşunu içi dolu ve boş olmak üzere iki kısma ayırmak gerekiyor. Geniş iş hacminden dolayı normal binek sedan otomobillerden 3 veya 4 kat daha fazla yük taşıyabilen Kartal, doğal olarak farklı iki yol tutuş sergilemekte.

Yol tutuş testimizin ilk bölümünü araç boş halde iken gerçekleştirdik. Test parkurumuzun uzunluğu 1950 metreydi ve tur sayımızı 40 olarak belirledik. Computer ölçümleri, "G-Faktörleri" tesbit edilerek kayıtlara geçti. İki ayrı sürücü ile gerçekleşen testin ortak noktaları birleştirilerek test sonuçları bir bütün halinde saptandı.

Kartal düz parkurda tatminkar bir performans sergilerken, virajlarda aracın ağırlık merkezinin yüksek bir noktada bulunmasından dolayı ve arka bölümün boş olması da hesaba katılınca keskin virajlara hız düşürülerek girilmesi kaçınılmaz oluyor. Araç yüklü haldeyken aynı parkuru katettiğimizde ise, ağırlık merkezi doğal olarak düştüğü için virajlarda daha rahat ve emin girdi.

Islak zeminde ve boş halde alınan virajlarda beliren savrulmaların önüne geçebilmenin tek yolu yine hız düşürmek. Daha önce de yazdığımız gibi Kartal, bir spor otomobil olarak değerlendirilmeden, limitleri içerisinde kullanıldığı takdirde güvenli ve iyi hizmet sunabilecek olan bir araç.

Kullanım

Kartal'ı kullanmak kolay, heybetli yapısına rağmen şehir içinde kullanımı oldukça basit. Koltuk ayarı kolaylıkla yapılıyor ve koltuklar rahat. Kullanım esnasında ön tarafta görülmeyen nokta hemen hemen yok gibi. Geri manevra geniş yan camlar sayesinde çok büyük bir rahatlık içinde yapılabiliyor. Şehir içi kullanımda özellikle bozuk satıhlı yollar için ideal. Şehir dışı kullanımda ise yandan esen rüzgarların etkisi altında kalmakta ve dolayısıyla motor sesine ilave olan rüzgar uğultusu saatte 130 kilometreye varan hızlarda kabinin içinde hissedilmekte.

Uzun yolda ön göğüsteki havalandırma delikleri kapalı olmasına rağmen otomobilin içine havanın girmesi de dikkatimizi çekti.

Frenler

Tofaş'ın Kartal, Doğan ve Şahin modellerinin en dikkat edilmesi gereken kısmı frenleri. Ani yapılan frenlerin ardından beliren ve ön tarafa doğru gerçekleşen ağırlık nakli sırasında araç, ön kısmını yola yaklaştırıp arka kısmının havalanması ile kızaklama tabir edilen olayla karşı karşıya kalıyor. Ağırlık naklinin yanı sıra ön disklerin arka kampanalardan daha seri olarak aktive olması da bu olumsuz fren performansını ortaya koydu.

Konfor

Kartal hem iş günlerinin hem de hafta sonlarının otomobili olarak kullanıcısına rahat ve kullanışlı bir yolculuk olanağı sağlamakta. Ön koltukları oldukça rahat. Arka koltuk ise çok kolay ve seri bir şekilde yatırılabilmekte. Yedek lastik ve kriko, bagaj kısmının alt bölümüne yerleştirilmiş.

Kartal'ın ön koltuğunda oturan uzun boylu biri koltuğunu geriye çektiği zaman emniyet kemerini içine toplayan bakalit kutu kısmına çarpıyor. Bu kısım aracın yan iç direğin tam ortasında bulunmakta.

Karayollarımızdan eksik olmayan kasisler ve çukurlar, Kartal'a kesinlikle engel teşkil etmiyor. Gerek yüklü gerekse yüksüz şekilde bu kasis ve tümsekleri aşmak onun için çok kolay."

Yazı: Cem Sever



Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.