otohaber_logo
Haberler
Söyleşi: Transit'in Yüzü Evos Gibi Olacak
Kinetik Tasarım ile Ford’un yıllardır ihtiyaç duyduğu tasarım anlayışını yerleştiren ve şimdilerde bunu tüm dünyaya yayan J Mays, 2012’den itibaren pazara sunulacak olan Transit modellerinin de Frankfurt’ta sergilenen Evos adlı konsepti andıracağını belir
Söyleşi: Transit'in Yüzü Evos Gibi Olacak

Bundan 10 yıl öncesinin Ford modelleriyle günümüzdekiler arasında neredeyse hiç bir bağ yok. İkonlaşmış otomobillere imza atmış bir tasarımcı olarak Ford'un gelecekteki tasarımlarının yönü hakkında neler söyleyebilirsiniz?

12 yıl önce Ford bünyesine katıldım. 5 farklı CEO gördüm. Durup yeniden başladığımız zamanlar oldu. 2006 yılında gerçek anlamda tasarımlarımız "yol tutmaya" başladı. 2005 yılında önceden arkadaşım olan Martin Smith ile çalışmaya başladık. Kendisi Avrupa tasarım bölümümüzün başına geçti. Kinetik tasarım anlayışına uygun çok başarılı işler çıkardılar. "Tek Dünya Tek Ford" fikri daha o günlerde karar verilen bir karardı. 100 yılı aşkın süredir dünyanın dört bir yanında otomobil üretmiş olan bir firmanın tüm dünya için tek bir tasarım anlayışını ilk defa benimsemesini sağladık ki; bunun, bugüne kadar gerçekleşmemiş olması enteresandı. Kinetik tasarımın olgunlaşmasını bekledik ve tüm dünya için uygun tasarımlı bir otomobil üretecek seviyeye geldik.

Bu ne kadar sürdü ve ilk ne zaman seri olarak üretime alınacak?

2.5 yıllık bir çalışmanın sonunda ortaya çıkan tasarım, Evos gibi bir konseptte gün yüzüne ilk olarak çıktı. Bu otomobildeki tasarım anlayışını önümüzdeki 2-3 yıl içerisinde diğer modellerde de uygulanacak. Çok değil, dört ay sonra tanıtacağımız bir modelde Evos'taki hatların benzerlerini göreceksiniz.

Bu da yeni Mondeo olacak sanırım!
Aslında böyle bir açıklama yapmadık ama siz parçaları birleştirebilirsiniz! Biz aslında Evos'u önceden tasarlayıp seri üretimleri sonradan buna göre oluşturmayacağız. Zaten 2-3 yıl sonrasının otomobilleri hazır. Biz Evos ile, size sonraki yıllarda tanıtacağımız modellerin bir ön sunumunu yapmak istedik.
Tasarımlarınızdan eminsiniz o zaman?
Evet kesinlikle. Eğer Ford'un tasarımı hangi yöne gidiyor diye soracak olursanız, cevabı pahalı otomobillere değil, premium algısı yaratan otomobillere doğru olacak diyebilirim.
Peki gelişmekte olan ülkelerde durum nasıl olacak?Daha basit tasarımlı modeller mi üreteceksiniz?
Ürettiğimiz bütün modellerde Ford değerleri olacağı gibi bu dışarıdan algılanacak. Hiç bir zaman ucuz veya basit bir tasarım yapmak için yola çıkılmaz. Sonucu da bu yönde olmamalı.
Ford otomobillerinin tasarımındaki temel elementler nedir?
Yeni nesil otomobillerimizin hepsinde yenilikçi bir silüet olacak, rafi ne yüzeylerle şekillendirilecek. Şu an fuarda bile sergilenen bazı araçların kinetik tasarım anlayışını kopyaladıklarını ama çok daha komplike bir hale getirdiklerini söyleyebilirim. Bu elbette hoşumuza gitmiyor. Biz de tam tersi yöne gitmeye karar veriyoruz. Tasarım dilimizi basitleştiriyoruz ama şekillerimizi koruyoruz. Premium algılı ve kışkırtıcı otomobiller tasarlıyoruz. Ama bunu bağırmıyor. Kendiliğinden sade bir gücü olan otomobillerden bahsediyorum.
Jaguar gibi mi mesela?
İnsanların çok sevdiği tipte şekillere sahiptir Jaguar. Mesela bizim en klasik formdaki sedan otomobillerimizde dahi "fastback" tipinde bir tavan eğimi olacak. Arka cam olabildiğince uzun, bagaj kapağı da kısa tutulacak. Artık trapezoid ızgara herkeste var. Bizde uzun zamandır vardı. Biz artık bu ızgarayı bir yukarı kaldırıp alttan ve üstten bastırıyoruz. Bu daha pahalı bir hava yaratıyor. Focus ST ve C-Max'te bunu şimdiden görüyorsunuz. Ford ambleminin de ızgaradan kaldırıp kaputun üzerinde bir ziynet eşyası gibi algılanmasını istedik.
Teknoloji geliştikçe farların geleceği nasıl olacak?
Farlar her geçen gün büyüdükçe büyüyor. Buna artık gerek yok. Büyük farlar görmekten yoruldum. Ben de "reset" tuşuna bastım ve farları yeniden en ufak haline getirmeye çalıştım.
Evos'u tasarlarken hangi geçmiş Ford modelinden esinlendiniz?
2005 Frankfurt Otomobil Fuarı'nda sergilediğimiz ve bugünkü Mondeo'nun tanıtımı olan Iosis'den. Çünkü o otomobil kinetik tasarımı kullandığım ilk çalışmaydı.
Türkiye'ye biraz gelmek ve Transit Connect gibi kinetik tasarımla alakası olmayan bir araca değinmek istiyorum. Bir sonraki nesil Transit aileside bu tasarım anlayışından nasibini alacak mı?
Evet, kensinlikle. Öncelikli olarak Transit ya da Transit Connect olması fark etmez, hangisi olursa olsun fonksiyonel olmak zorunda. Ama bir şekilde de duygulara hitap edebilmeli. Bu da aslında mümkün. Bir sonraki nesillerde de az önce konuştuğumuz etkiyi bu araçlara da yansıtacağız. Bunlar aslında büyük beyaz kutular. Ama güzel olmayacaklar diye bir şart yok.
Transit ailesinin tasarımları bitti mi?
Evet, artık üretime hazırlar.
Ne zaman yollarda göreceğiz?
Bunu şimdilik söyleyemem ( J Mays bize tarih vermedi ama 2012'den itibaren üç farklı Transit modelinin pazara çıkacağını öğrendik)
Yeni Focus ile ilgili tepkiler nasıl?
Üretimimizin zorlandığı durumlar oluyor. Kuzey Amerika ve Asya-Pasifi k ülkelerinde özellikle talep çok fazla. Araç çok beğenildi.
Ford modellerinde son dönemde dikkat çekici renkler kullanılmasının bir sebebi var mı?
Gri, siyah ya da gümüş yapmak aslında çok kolay. Çok fazla "Alman" durmaması için yapıyoruz. Marka değerlerimiz arasında kullanmaktan zevk almak var. Bunu da renklerle göstermek istedik. Öte yandan sportif de gözüküyor.
Son dönemde beyaz ve kahverengi gibi renklerin popülerleşmesini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Birkan, sana karşı samimi olmam gerekirse renk eğilimleri hiç umrumda değil. Trendler gelir geçer. Bu kadar köklü bir markanın kullanacağı renkler de elbette güçlü olacaktır.
Ford'taki Türk tasarımcılar hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Tüm dünyadan 12.000 kadar çalışanım olunca herkes ile görüşme şansı bulamıyorum. Hem Avrupa'da hem de Amerika'da tasarımcı olarak çalışan Türkler var. Herkes işini en iyi şekilde yapıyor. Aksi halde Ford'da nasıl olacaklar?
Yazı ve fotoğraf: Birkan Demir Çalışkan

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.